Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Jag tycker att det är kul. Det skandinaviska köket har naturligtvis intressanta inslag liksom alla andra (nåja) regionala kök har det.
Jag vill bara lyfta en fråga om svenskens negativa inställning till vår "matkultur". Det är tacos, blå bands bearnaise och annat halvfabrikerat.
Kommer verkligen den moderna italienska bankkvinnan hem och ställer sig och tillverkar pasta, rullar frikadeller och sjuder i en tomatsås?
Jag menar tidsbrist är ju någonting som kännetecknar den moderna människan
per se snarare än just den skandinaviska. Visst är jag något avigt inställd till begreppet tidsbrist och anser att tid är någonting man tar sig, inte någonting man har. Det är ju förstås en annan diskussion.

Allt handlar ju om intresse, saknar du intresse för mat blir tillredningen och valet av råvaror också bristande. Jag jobbar heltid, plus att jag arbetar på två andra jobb för skoj skull. Ändå lägger jag en timma i köket varje dag minst. Just för att jag vill ge mina barn, min sambo och mig själv ett bra mål mat. Att jag sedan har ett stort matintresse spelar ju stor roll.
Svensk mat har väl knappast gjort succé, inte vet jag om kalles kaviar, knäckebröd, sill, ostbågar, chips, turkisk peber är någon typ av mat. De pillar i sig råvaror för 3 miljarder, men det har ytterst lite med svensk mat att göra. Tämligen så lär inte kalles kaviar och annat "svenskt" som t ex chips stå för denna summa. Det är nog exporterade råvaror som används i det brittiska köket.
Håller fullständigt med dig att tid är något man tar. Jag läste någonstans att det släpps 66 kokböcker / dag i världen. Ändå har folk i princip blivit sämre på att laga mat hemma i köken. hel/halvfabrikat säljer som smör och brakmiddagen på lördagen blir svenska tacos med syra-liknande smältost. .