• 1
  • 2
2012-02-27, 15:28
Bannlyst
Svensk och skandinavisk mat är inte bara trendigt – det säljer också. Britterna tuggade i sig svenska råvaror för tre miljarder förra året. Nordisk mat anses vara både god och hälsosam enligt britterna som nu på allvar börjat upptäcka vår svenska och skandinaviska kulinariska skatt.
En succé som är mer än välförtjänt anser jag..vad tycker ni?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14433864.ab

http://www.deliciousmagazine.co.uk/a...ndinavian-food

http://www.visitsweden.com/sweden/Pr...e-UK-by-storm/

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17156175
Citera
2012-02-27, 15:33
Medlem
haresEars avatar
Att det gör succé i England är jag inte förvånad över. Maken till kass mat har jag aldrig skådat. Via AB såg det ut som man anammat ostbågar, turkisk peppar, dillchips och något annat "svenskt".....
Citera
2012-02-27, 16:08
Medlem
Jag tycker att det är väldigt kul. Svensk mat är ganska underskattad, framför allt bland svenskarna själva.
Citera
2012-02-27, 16:19
Medlem
Cantorass avatar
Från BBC:

Scandinavian cooking also includes some dishes that will most likely never become household favourites in Britain. One of the region's most famous offerings in this category is Lutefisk - aged, dried white fish soaked in lye (sodium hydroxide).

American author Garrison Keillor famously described it as resembling squirrels' insides run over by trucks.

"Most lutefisk is not edible by normal people," he wrote in his 2008 novel, Pontoon. "It is reminiscent of the afterbirth of a dog or the world's largest chunk of phlegm."
Citera
2012-02-27, 16:53
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caper
Jag tycker att det är väldigt kul. Svensk mat är ganska underskattad, framför allt bland svenskarna själva.

Det håller jag helt med om. Tacos, pizza och wok i all ära, men ibland känns det som om vi glömt bort vår "egen" mat.

Maten i England är känd för att vara dålig, jag väljer knäckebröd med Kalles kaviar framför fish and chips vilken dag som helst!
Citera
2012-02-27, 17:03
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Det håller jag helt med om. Tacos, pizza och wok i all ära, men ibland känns det som om vi glömt bort vår "egen" mat.

Maten i England är känd för att vara dålig, jag väljer knäckebröd med Kalles kaviar framför fish and chips vilken dag som helst!
Då har du aldrig ätit riktig fish´n chips
Citera
2012-02-27, 17:35
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Då har du aldrig ätit riktig fish´n chips

Det är möjligt, jag åt det bara en gång när jag var i Storbritannien och blev väldigt avskräckt. Däremot har jag ätit knäckebröd med Kalles, och det är klart underskattat när man behöver ett snabbt mellanmål.
Citera
2012-02-27, 19:18
Medlem
haresEars avatar
Lutfisk är ju riktigt svenskt. Men vad har vi för andra saker att stoltsera med förutom sill.

Jag skulle ge ett slag för renskav och älgskav vilket jag inte såg när jag bodde på öarna.
Falukorv är också väldigt svensk tycker jag.

Annars vet jag inte vad vi i Sverige har i matväg som inte är importerat.

Kul att sätta Sverige på kartan med någonting dock.
Citera
2012-02-27, 19:26
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Lutfisk är ju riktigt svenskt. Men vad har vi för andra saker att stoltsera med förutom sill.

Jag skulle ge ett slag för renskav och älgskav vilket jag inte såg när jag bodde på öarna.
Falukorv är också väldigt svensk tycker jag.

Annars vet jag inte vad vi i Sverige har i matväg som inte är importerat.

Kul att sätta Sverige på kartan med någonting dock.
Köttbullar ärtsoppa m fläsk
Citera
2012-02-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Bara för att engelsmän äter mycket skräp så är inte all engelsk mat kass. Shepherd's Pie är t.ex. hur gott som helst.
Citera
2012-02-27, 22:32
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Bara för att engelsmän äter mycket skräp så är inte all engelsk mat kass. Shepherd's Pie är t.ex. hur gott som helst.

Nej, men maten över lag är känd för att vara kass. Jag har själv bott i England och på Irland i många år. Extremt tråkigt
Citera
2012-02-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Nej, men maten över lag är känd för att vara kass. Jag har själv bott i England och på Irland i många år. Extremt tråkigt
Ja det kan jag hålla med dig om. Bor själv i England. Om jag går ut och äter så blir det förmodligen indiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in