• 1
  • 2
2012-02-27, 06:04
Medlem
Herr.Vakens avatar
Du måste välja

Vilken är du hellre. Den som skjuter, eller den som blir skjuten?

http://maneater.bloggsida.se/files/2.../execution.jpg

(varning på bilden! Den är svartvit och visar en man som skjuter en annan i huvudet)

Motivera sedan varför.

Jag vet ännu inte vad jag skulle välja. Jag skulle nog välja att bli skjuten, för att få reda på vad som händer efter döden. Å andra sidan finns det ju risker med detta, tänk om livet efter döden är ett rent helvete. Å andra sidan, borde det ju vara ett rent helvete att leva med vetskapen att ha mördat någon.
Citera
2012-02-27, 06:14
Bannlyst
Skulle nog välja att bli skjuten i huvudet. Kan inte leva med mitt samvete om jag skulle skjuta någon i huvudet.
Citera
2012-02-27, 06:16
Medlem
Om man måste välja så är man väl naturligtvis den som skjuter? Annars dör man ju. Vill ni inte leva?
Citera
2012-02-27, 06:17
Medlem
supraas avatar
Skjutit risplockan så klart!

Hellre någon annan än mig, jag känner inte för att dö Det hade inte spelat någon roll om det var 1,10,100 eller tusen som hade behövt dö för att jag ska leva.
Citera
2012-02-27, 06:29
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Om man måste välja så är man väl naturligtvis den som skjuter? Annars dör man ju. Vill ni inte leva?

Tänk om man får så dåligt samvete att det inte känns som att man lever längre?
Citera
2012-02-27, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Tänk om man får så dåligt samvete att det inte känns som att man lever längre?

Det hade ju varit väldigt trist. Då har man iaf valet att ta livet av sig sen om det blir för hårt att orka leva. Stor chans att man lyckas bearbeta det på någorlunda vettigt sätt också.
Citera
2012-02-27, 06:41
Medlem
IDoNotKnows avatar
Hade skjutit sönder den andra i 99.999999% av fallen, utan mer än tre sekunders betänketid..
Troligtvis hade jag inte mått dåligt över det heller, förutom att jag blir tvungen att se någon bli skjuten.
Citera
2012-02-27, 06:54
Medlem
x-martys avatar
Både i strid och nödvärn så skulle jag inte tveka ett ögonblick på att skjuta en annan människa. Krig är alldeles fascinerande på så sätt. Både anledningen till vad som föranlett beslutet till att starta ett krig.

* Ekonomiskt.
* politiskt.
* Socialt.

Allting man händer kan avgöra ens nations öde. - Och du agerar därefter.
Citera
2012-02-29, 13:32
Medlem
Jag hade skjutit, mest för att jag inte skulle vilja att någon annan ska få 'dåligt samvete' av att ha skjutit någon.

Den enda osjälviska gärningen?
Citera
2012-02-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Å andra sidan, borde det ju vara ett rent helvete att leva med vetskapen att ha mördat någon.

Är det jag som mördar om jag tvingas skjuta någon, eller är det den som tvingar mig att mörda?
Citera
2012-02-29, 13:54
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashainu
Är det jag som mördar om jag tvingas skjuta någon, eller är det den som tvingar mig att mörda?

Ett val har man ju alltid, dock inte nödvändigtvis ett fritt val.

Själv hade jag nog tagit vapnet, låtsats gör mig reda att avrätta "offret", för att sedan hastigt blåsa huvudet av den som försöker tvinga mig...

Kanske blir jag skjuten ändå, men jag dör iaf med ett leende på läpparna.
Citera
2012-02-29, 13:57
Bannlyst
beror helt på vem den andra är ? klarar nog att skjuta men kan ta ett skott om det är bästa lösningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in