• 1
  • 2
2012-02-26, 23:54
Medlem
Jag har ätit knäckebröd från Wasa vid namn "Frukost" nästan dagligen i över ett år. Enligt flera källor ska detta tydligen vara det minst nyttiga bland de många olika knäckebröden som finns, men är det bättre än vanligt vitt bröd (limpor, wonderbreads etc.)?

Ingredienser:

Vetemjöl (89%), vegetabiliskt fett, vallmofrö (5,5%), jäst, socker, salt. Kan innehålla spår av sesamfrö och mjölk.

Näringsvärde per 100 gram:

Energi 1700 kJ/400 kcal
Kolhydrater 65 g, varav sockerarter 4,0 g
Fett 9,0 g, varav mättat fett 3,0 g
Kostfiber 7,0 g
Natrium 0,5 g
Citera
2012-02-26, 23:57
Medlem
Vadå "bättre än vitt bröd"?
Citera
2012-02-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-user
Nyttigare än vitt bröd.
Citera
2012-02-27, 00:20
Medlem
Citat:

Precis. Bröd som bröd egentligen. Bröd är väl bara en kalorikälla för oss som tränar i stort sett.

Finns inget som heter nyttigt.
Citera
2012-02-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Precis. Bröd som bröd egentligen. Bröd är väl bara en kalorikälla för oss som tränar i stort sett.

Finns inget som heter nyttigt.
Jag tränar regelbundet. Anledningen till varför jag alltid köper Wasa Frukost (förutom att den är så god) är för att den kan bevaras länge, och priset är inte dåligt heller (10 kronor i Polen där jag bor).

Det enda jag undrar är om det är lämpligt att äta det dagligen (runt 3-4/dag) för en som tränar regelbundet.
Senast redigerad av Arman 2012-02-27 kl. 00:29.
Citera
2012-02-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arman
Jag tränar regelbundet. Anledningen till varför jag alltid köper Wasa Frukost (förutom att den är så god) är för att den kan bevaras länge, och priset är inte dåligt heller (10 kronor i Polen där jag bor).

Låter som något att köra på! Många fördelar är bara bra. Du har säkert mat anpassad i din kost som täcker protein-, fett-, vitamin- och kalorikällor. Tex mjölk är bra för vitaminer. Knäckebröd kvalar in på kalorikälla i min bok. För det finns ju varken mycket fett, fullvärdigt protein eller mycket vitaminer i knäckebröd. Kalorimängden på 100g är ungefär som godis (ej choklad) och pasta.
Citera
2012-02-27, 02:10
Medlem
Varför är vitt bröd onyttigt?
Citera
2012-02-27, 03:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Varför är vitt bröd onyttigt?

Massa snabba kolhydrater (socker) och inga vitaminer mm värt att nämna.
Citera
2012-02-27, 04:51
Medlem
Staffords avatar
När man pratar om vitt bröd och "onyttigt" så är det inte bara energiinnehållet man tänker på utan oxå bristen på fibrer i det här fallet vilket inte är så bra för en hälsosam tarmfunktion.
Citera
2012-02-27, 06:57
Medlem
Äter man någorlunda vettigt överlag behöver man knappast noja över fibermängden i vitt bröd
Citera
2012-02-27, 12:41
Medlem
Reaper123s avatar
Jag äter mer eller mindre knäckebröd dagligen (inte just din sort, men snarlik), hade lika gärna kunna ätit vitt bröd med samma resultat men smidigt med hårt bröd som håller i år och dar!

Du behöver knappast nojja över ett par bitar bröd, se bara till att helheten i din kost är bra (aka ät varierat) så är EN specifik beståndsdel inget att bry sig om!
Citera
2012-02-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Massa snabba kolhydrater (socker) och inga vitaminer mm värt att nämna.

Du menar alltså att fullkorn innehåller en massa vitaminer? Intressant.

Sen när är socker onyttigt (för en frisk människa, då)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in