2012-02-26, 17:56
Medlem
Spalkins avatar
Hejsan!

Jag har fått en trasig macbook pro 15". Symptomen är det tyspiska Black screen of death. Den startar således och tickar igång. dock helt utan skärm, extern skärm funkar inte heller. Jag skulle gärna vilja använda datorn som server och undrar om någon vet om man på något sett kan sätta igång dela skärm och köra det remotely?

Tack på förhand
Citera
2012-02-26, 19:04
Medlem
handtralalas avatar
Jag tror det är svårt att göra någonting remote om fjärrinloggning (ssh användarnamn@ipadress.för.datorn) eller skärmdelning inte var aktiverat redan innan skärmen la av.

Det finns dock två möjliga sätt som du kan komma runt detta på.

Alternativ ett förutsätter att grafikkretsen i datorn är fungerande samt att att anledningen till att extern skärm inte fungerar är beroende på inställninga (samt att du har tillgång till en extern skärm). Du startar datorn (och väntar tills du tror att den är helt uppstartad), stänger igen locket på MBPn för att sätta datorn i viloläge, och medan datorn är i viloläge så kopplar du in en extern skärm. När du sedan öppnar locket igen så ska den externa skärmen bli den enda aktiva skärmen; den inbyggda aktiveras alltså inte alls. Möjligen kan det göra att du lyckas få igång extern skärmvisning.

Alternativ två är lite krångligare, och kräver att du har tillgång till en extra mac, samt en FireWire-kabel. Du startar då MBPn samtidigt som du håller in T, vilket efter en stund ska leda till att du får en FireWire-ikon som rör sig över skärmen. I och med det så fungerar nu MBPn som en extern FireWire-hårddisk som du kan använda för att starta en annan dator. Du kopplar då in MPBn med en FW-kabel till din andra Mac, och den andra datorn startar du genom att hålla in alt/option. Du kommer då att få välja startdisk vid uppstart, och ska där kunna välja MBPn som startdisk för din andra Mac. Det som då sker är att du helt enkelt bootar system som egentligen finns på MacBooken, och om allt fungerar som det ska kan du då kunna aktivera fjärrinloggning, samt skärmdelning på MBPn.

Det finns egentligen också ett alternativ tre, vilket är att du tar ur disken ur MBPn, och monterar den i ett externt HD-chassi, och bootar din andra Mac därifrån.
Citera
2012-02-26, 20:27
Medlem
Spalkins avatar
Fett tack du är en gud!
Alternativ ett fungerar med ganska stor säkerhet inte. Ska dock testa dem andra två. Tror inte att min andra imac eller macbook aluminium har firewire? Ska också test att med extern hårddisk!
Återkommer om någon dag, måste skaffa firewire sladd.

Tack som tusan!
Citera
2012-02-27, 05:32
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Fett tack du är en gud!
Alternativ ett fungerar med ganska stor säkerhet inte. Ska dock testa dem andra två. Tror inte att min andra imac eller macbook aluminium har firewire? Ska också test att med extern hårddisk!

Tack som tusan!

Jag kan tillägga en sak
Är det bara skärmens belysning som är trasig så ska du kunna ta en ficklampa och lysa genom äpplet på baksidan av skärmen. Då skall du kunna få upp en bild som du kan använda för att aktivera fjärrstyrningen.

Detta är dock bara om belysningen är trasig. Kommer det ingen signal till skärmen så fungerar inte denna metod.
Citera
2012-02-27, 12:19
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Fett tack du är en gud!

Tack som tusan!

Rätt säker på att iaf iMac:en har FW, men troligen är det FW800. Osäker på vilken typ av FireWire det är i din MBP, men om det är FW400 så behöver du en sladd som har FW800-kontakt i ena änden, och FW400-kontakt i den andra. Om MBPn är nyare än 2006 så ska den dock ha FW800.

Här kan du se skillnaden på FW800/400:
http://media.vistek.ca/prodimgdetail/241034_a.jpg
Citera
2012-02-27, 13:34
Medlem
Spalkins avatar
handtralala du är guld värd mannen. Tack!

Tog ut hårddisken och stoppade in den i min macbook alu. Installerade mac os x server och stoppade tillbaka den. Nu lirar den som en gud över vnc. Kan inte tacka dig nog!
Sitter nu och funderar på att köpa optibay på ebay och installera en extra hårddisk.
Ska kika lite guider på det.

Ha en go dag!
Citera
2012-02-28, 00:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
handtralala du är guld värd mannen. Tack!

Tog ut hårddisken och stoppade in den i min macbook alu. Installerade mac os x server och stoppade tillbaka den. Nu lirar den som en gud över vnc. Kan inte tacka dig nog!
Sitter nu och funderar på att köpa optibay på ebay och installera en extra hårddisk.
Ska kika lite guider på det.

Ha en go dag!

Hehe, varsågod! Gött att det löste sig
Citera
2012-05-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Alternativ två är lite krångligare, och kräver att du har tillgång till en extra mac, samt en FireWire-kabel. Du startar då MBPn samtidigt som du håller in T, vilket efter en stund ska leda till att du får en FireWire-ikon som rör sig över skärmen. I och med det så fungerar nu MBPn som en extern FireWire-hårddisk som du kan använda för att starta en annan dator. Du kopplar då in MPBn med en FW-kabel till din andra Mac, och den andra datorn startar du genom att hålla in alt/option. Du kommer då att få välja startdisk vid uppstart, och ska där kunna välja MBPn som startdisk för din andra Mac. Det som då sker är att du helt enkelt bootar system som egentligen finns på MacBooken, och om allt fungerar som det ska kan du då kunna aktivera fjärrinloggning, samt skärmdelning på MBPn.

Provade den varianten. Gick bra. I det läget så gick jag in och slog på alla delnining-grejor, så att jag kunde fjärr-logga in till datorn. (apple remote desktop) När man kör datorn i T-läge, så är största delen av MBP inaktiva, så det läget är inte så intressant.
När man kör den med fjärr-inloggning kan man se tydligare att något är knas med grafiken.
Äpplemenyn --> Om den här datorn ... Den säger att grafik-kretsen är en "gma x3100" ... vilket den inte har ... Fick en idé som jag inte riktigt har utforskat ... Tänk om det är så att innehållet i DSDT är det som gör att datorn inte gillar grafiken, och tänk om man kunde peta in en DSDT-fil i rooten på start-disken som är vad den borde ... skulle datorn få fungerande grafik då?
Eller är jag ute och cyklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in