2005-02-15, 23:27
Medlem
lepetitbazookas avatar
Pengar är faktiskt den enda orsaken till ondska om man tänker efter.
Makt är ju något som ALLA vill ha och makt får man genom pengar eftersom pengar är den gemena drivkraften för alla människor.
Tänk, hade du slitit på ditt jobb ifall du inte fick några pengar eller någon form av lön för det? Hade du gjort det i syfte av att du som arbetare behövs för att kunna hålla samhället ihop? knappast.
Citera
2005-02-16, 04:04
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Tänker så ofta på det.
När jag stånkar och svettas på jobbet, och är irriterad, vad stör mig?
Förutom de direkt närliggande problemen jag kan stöta på så är det så ofta, pengar.
Alltid handlar det om att man har för lite för något, eller för att göra något, eller själva jakten på det som aldrig tar slut och som inte ger en nån lycka i siktet.
De flesta av problemen verkar vara:
-Brist på pengar
-Jakt på pengar
-förvaltning av pengar
-Ägande (vad ska jag med allt till).
-Överskott på pengar(mera sällsynt).

Jag antar många inte håller med här, och jag har egentligen inget bra alternativ till det monetära systemet heller; men vad jag egentligen vill veta är: Hur stor del av ens livs problem som upptas av frågan pengar?
samt: Hade livet varit enklare och mera njutbart ifall vi hade ett annat system (ge ex.typ retro byteshandel), och genererar inte pengasökandet en hel vetenskap av problem i sig i form av fåfänga försök att hela tiden ha mer, större, bättre, roligare och säkrare saker än tidigare och än vad andra har?

Hade varit glad för nån åsikt.

Håller med dig fullständigt! Men dedär med byteshandel funkar nog inte. Det var ju så "pengarna" kom till. Skillnaden är att kossorna ersattes med mynt.
Själva roten till alla problem tror jag är att männsikan är för intelligen för att vara för sitt eget bästa i längden. Vi har genom intelligensen förstått att ju mer saker man äger (pengar), ju mer "makt" får vi. Och där föddes egoismen, som ochså har med saken att göra. Det är vad jag tror, grovt draget.
Jag måste faktiskt säga att jag tycker människan på detta vis är den mest patetiska rasen på jorden.
Citera
2005-02-16, 06:02
Medlem
Untouchable_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Tänker så ofta på det.
När jag stånkar och svettas på jobbet, och är irriterad, vad stör mig?
Förutom de direkt närliggande problemen jag kan stöta på så är det så ofta, pengar.
Alltid handlar det om att man har för lite för något, eller för att göra något, eller själva jakten på det som aldrig tar slut och som inte ger en nån lycka i siktet.
De flesta av problemen verkar vara:
-Brist på pengar
-Jakt på pengar
-förvaltning av pengar
-Ägande (vad ska jag med allt till).
-Överskott på pengar(mera sällsynt).

Jag antar många inte håller med här, och jag har egentligen inget bra alternativ till det monetära systemet heller; men vad jag egentligen vill veta är: Hur stor del av ens livs problem som upptas av frågan pengar?
samt: Hade livet varit enklare och mera njutbart ifall vi hade ett annat system (ge ex.typ retro byteshandel), och genererar inte pengasökandet en hel vetenskap av problem i sig i form av fåfänga försök att hela tiden ha mer, större, bättre, roligare och säkrare saker än tidigare och än vad andra har?

Hade varit glad för nån åsikt.

Pengar är roten till ALLT ont utan tvekan.
Varför kidnappas folk? För att kidnapparna vill få pengar.
Varför mördas folk? Kan vara beställningsmord pga pengar eller dylikt.
Varför hamnar heroinpundare i skiten? För att dom inte har nog med pengar till både heroin och mat & husrum.
Varför begås brott? Majoriteten av alla brott har ekonomiska motiv.
Varför skövlas regnskogen? För att dom som göre vill tjäna pengar.

Osv osv osv...

Vissa saker kanske låter långsökta, men för mig är pengar roten till allt dåligt.
Citera
2005-02-16, 06:51
Medlem
Djävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Pengar i sig är ju bara en förlängning av människans behov av att äga, här omvandlat till ett mer centralt begrepp istället för byteshandel där man ofta väger in egna värderingar om sakers värde vilket kan lätt blossa upp i konflikter då som bekant det finns något som kallas stolthet för sitt eget arbete. Man kan dock påstå att utan pengar finns det inte nog med motivation att utvecklas i den grad som finns i ett modernt samhälle med så mycket mediala intryck eftersom det är mycket enklare att fokusera människans arbete om detta arbete har ett mer fysiskt greppbart mål än stora ideér om nya upptäckter. Det vill säga pengar och vad som kan köpas för dessa. Människan behöver den moroten för att prestera utanför självöverlevnadens ramar i min mening. Ett samhälle som enbart fungerar på självöverlevandsnivå är ett samhälle som inte utvecklas. Och ett samhälle som inte utvecklas har bara en väg att gå.

Sen kan det vara en väldigt deprimerande tanke att dag ut och dag in slita för ett par papperslappar vars värde i slutändan påverkas mer av vad en lönnfet oljemiljonär i Texas väljer att spendera på än du själv.

Den som kallar detta samhälle "utvecklat" och med det menar att det på något sätt vore bättre än ett samhälle utan hierarkiska strukturer - ett
samhälle var maktgalningar och sadister ögonblickligen skulle förpassas till de sälla jaktmarkerna - är visserligen relativt ofarlig men besynnerlig på något sätt.Hur är det möjligt att sluta sig till att detta fängelse vore bättre än friheten? Det måste bero på att man tror sig ha en betydelsefull funktion i det.Men jag säger dig: Varken du eller jag har någon funktion i detta samhälle. Det är en illusion som man skall frigöra sig från så snabbt som det bara går om man vill att det skall gå en väl. För oss andra återstår endast en plikt: att först undergräva och motarbeta, sen strida och dö.
Citera
2005-02-19, 12:47
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Angående kvinno = evil grejen:
http://live.apu.edu/andy/FunFiles/Girls_Evil.jpg

Hoppas vi kan lämna det nu.

Äntligen en matematiskt korrekt formulering, men den kan även formuleras på ren Svenska:

Påstående: Quinnor = Onda; ty de kräfva tid och pengar. Det råder rak proportionalitet mellan dessa storheter. Alltså: Quinnor = Tid x Pengar

Bevis: Axiomatiskt gives att tid är pengar; Tid =Pengar

1) Enl ovanstående påstående insättes då; Quinnor = Pengar x Pengar;(Pengar)^2

Axiomatiskt gives att pengar är roten till allt det onda.

2) Således skriver vi: Pengar = SQRT allt det onda ; och med insättningar enl. ovan får vi då: Quinnor = (SQRT allt det onda)^2

Slutsats: Roten i högerledet går bort genom kvadrering, och därmed skriver vi rent matematiskt: Quinnor = allt det onda
 Grammatisk korrigering ger därefter: Kvinnor = Onda V.S.B

OBS! Detta är enbart matematiskt resonerat och moraliska värderingar är ej inkluderade.

/F.B
Citera
2005-02-19, 20:44
Medlem
Kung Kisstanks avatar
För min del tror jag att det är bristen på pengar som är roten till en hel del ondska.
Citera
2005-02-19, 22:18
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kisstank
För min del tror jag att det är bristen på pengar som är roten till en hel del ondska.

Varför inte lika gärna att vissa har så mycket mer?
Dvs. Avund och dess bröder.
så finns det ju orättvisor också,..
Citera
2005-02-26, 12:59
Medlem
lindells avatar
Bibeln säger: "Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande."
Detta tror jag, att alla kan vara överens om. Pengar är nödvändigt för vårt vardagliga liv. Men om de börjar helt styra våra liv, går allt förr eller senare på tok.
Pengar är ett medel för oss, men det får inte bli livets mening.
Då blir livet de facto meningslöst. Det finns otaliga exempel på, att rikedom inte ger lycka.
Men hur kan vi finna livets mening? Det är att leva i harmoni med vår skapare, våra medmänniskor och med oss själva. Läs mera om mina tankar om denna viktiga fråga:
http://www.nic.fi/~jlindell
Citera
2005-02-26, 14:33
Medlem
Soterns avatar
Pengar är roten till allt gott!

Utan pengar kan vi inte förverkliga någonting. Oavsett vad vi uppskattar här i livet, så kostar det alltid pengar.
Givetvis blir vi lyckligare av pengar. Allt annat är religiöst skitsnack. Den som säger att pengar gör ingen lyckligare, kan ju skänka dem till mig, så blir vi alla lyckligare - både givare och tagare.
Citera
2005-02-26, 17:04
Medlem
lindells avatar
Sotern, du läste mitt inlägg lite dåligt. Givetvis kostar allt. Det är också klart, att om någon fattig får pengar, som han behöver, blir han lycklig.
Vad jag avsåg är, att jag har hört om många verkligt rika, vilka varit djupt olyckliga trots sin rikedom. Å andra sidan har jag hört om många fattiga, vilka varit lyckliga trots brist på pengar.
Jag ville väcka till eftertanke: Vad är det, som gör ett människoliv lyckligt och meningsfullt?
Citera
2005-03-03, 22:33
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindell
Sotern, du läste mitt inlägg lite dåligt. Givetvis kostar allt. Det är också klart, att om någon fattig får pengar, som han behöver, blir han lycklig.
Vad jag avsåg är, att jag har hört om många verkligt rika, vilka varit djupt olyckliga trots sin rikedom. Å andra sidan har jag hört om många fattiga, vilka varit lyckliga trots brist på pengar.
Jag ville väcka till eftertanke: Vad är det, som gör ett människoliv lyckligt och meningsfullt?

Jo lagom är nästan alltid bäst.
Men det finns en oerhörd drivkraft hos människan att alltid vara bäst, snyggast eller rikast och det blir inte bättre av att media spär på myten om den rika lyckliga människan.
Citera
2005-03-03, 22:41
Medlem
Gudruns avatar
Yes!
Pengar och religion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem