2005-02-03, 16:02
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Felet i ekvationen är att kvinnor = tid + pengar, inte kvinnor = tid x pengar.

Tack !
det låter om än ännu mera rimligt; fast visst kan brudar vara dyra i drift ibland.

BtW Caine: Man tackar entusiastiskt för denna flod av ekonomisk insikt.
Vad är helt kort dina känslor om pengar?
Citera
2005-02-03, 17:29
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Jag antar att du har rätt, och jag har missförstått vad girighet innebär, eller snarare sett pengar som symbol för människors girighet.
Är girigheten något som krävs för överlevnad eg?
Efter din kommentar om kvinnor = ondska ovan, så tror jag inet du är allvarlig. Men jag svarar ändå.

Nej, girighet är bara en effekt av att vi är djur i botten, gillar status, och att saker ger status.

För att vi skall överleva krävs en nyttig önskan om att förbättra vår situation. Men det är ju inte girighet.
Citera
2005-02-03, 17:49
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Efter din kommentar om kvinnor = ondska ovan, så tror jag inet du är allvarlig. Men jag svarar ändå.

Nej, girighet är bara en effekt av att vi är djur i botten, gillar status, och att saker ger status.

För att vi skall överleva krävs en nyttig önskan om att förbättra vår situation. Men det är ju inte girighet.

Nej du gissade rätt, jag var inte allvarlig om kvinnorna, de är ej överhuvudtaget onda på nåt sätt.
2. Låter rimligt det.
Citera
2005-02-03, 20:25
Medlem
fnuskes avatar
Angående kvinno = evil grejen:
http://live.apu.edu/andy/FunFiles/Girls_Evil.jpg

Hoppas vi kan lämna det nu.
Citera
2005-02-03, 20:29
Bannlyst
?

Got rot?
Citera
2005-02-04, 00:15
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Got rot?

ge mig nåt eller återvänd till ?
Citera
2005-02-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Pengar i sig är ju bara en förlängning av människans behov av att äga, här omvandlat till ett mer centralt begrepp istället för byteshandel där man ofta väger in egna värderingar om sakers värde vilket kan lätt blossa upp i konflikter då som bekant det finns något som kallas stolthet för sitt eget arbete. Man kan dock påstå att utan pengar finns det inte nog med motivation att utvecklas i den grad som finns i ett modernt samhälle med så mycket mediala intryck eftersom det är mycket enklare att fokusera människans arbete om detta arbete har ett mer fysiskt greppbart mål än stora ideér om nya upptäckter. Det vill säga pengar och vad som kan köpas för dessa. Människan behöver den moroten för att prestera utanför självöverlevnadens ramar i min mening. Ett samhälle som enbart fungerar på självöverlevandsnivå är ett samhälle som inte utvecklas. Och ett samhälle som inte utvecklas har bara en väg att gå.

Sen kan det vara en väldigt deprimerande tanke att dag ut och dag in slita för ett par papperslappar vars värde i slutändan påverkas mer av vad en lönnfet oljemiljonär i Texas väljer att spendera på än du själv.

klokt sagt. men det här med pengar som morot och krav på förändring och utveckling ställer jag mig emot. det är en cynisk och trist bild av verkligheten. vi har sett gång på gång, att de uthålligaste folken har varit de som hittat en balans där utvecklingen inte är det viktigaste. Alla stormakter har kollapsat under historiens lopp, och deras fall blev deras glupskhet. det är korthus som byggs upp och faller med jämna mellanrum, men inget som består.
Idag är dock hela samhället uppbyggt kring utvecklingsprocesser där man inte har nutiden i fokus, utan morgondagen. vi SKA bli bättre, det KOMMER att ske en utredning etc.

är all förändring bra?
för mig känns samhället lite som ett lokomotiv på ett räls där man lägger spåret samtidigt som man kör tåget. det finns ingen tanke, tåget ska fara fram, till varje pris.
Citera
2005-02-04, 00:44
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
klokt sagt. men det här med pengar som morot och krav på förändring och utveckling ställer jag mig emot. det är en cynisk och trist bild av verkligheten. vi har sett gång på gång, att de uthålligaste folken har varit de som hittat en balans där utvecklingen inte är det viktigaste. Alla stormakter har kollapsat under historiens lopp, och deras fall blev deras glupskhet. det är korthus som byggs upp och faller med jämna mellanrum, men inget som består.
Idag är dock hela samhället uppbyggt kring utvecklingsprocesser där man inte har nutiden i fokus, utan morgondagen. vi SKA bli bättre, det KOMMER att ske en utredning etc.

är all förändring bra?
för mig känns samhället lite som ett lokomotiv på ett räls där man lägger spåret samtidigt som man kör tåget. det finns ingen tanke, tåget ska fara fram, till varje pris.

Mao. det måste finnas en balansför att inte spåra ur, fast det gör det inte, men tåget måste fram till varje pris?
eh..du verkar nykter som en silverkärna.
Till skillnad från mig.
Jag håller med faktiskt, rent logiskt.
Citera
2005-02-04, 15:25
Bannlyst
Blod, svett och tårar: Den som lever i överflöd, kan vara lika olycklig som den fattige. Pengar och girighet går hand i hand, likt en benlös pirat: Pengar är som salva; de lindrar smärtan i ett brutet ben.

Makt och pengar är ett begär som lockar fram djävulen inom dig: Med pengar kan man få själva djävulen att dra runt en kvarnsten. Man bör iaktta sig själv då man torkar sig i arslet, efter att ha skitit ut all sin förmögenhet: I öknen har pärlor inget värde.

mvh /myokardiet "den galne junioren"
Citera
2005-02-06, 23:04
Medlem
Green Leaders avatar
Nej, pengar är inte roten till det onda; kärleken till pengar är det däremot.
Citera
2005-02-13, 22:20
Medlem
mr_zipoxs avatar
Vi människor vill ju alltid vara bäst. Rika mäniskor umgås med rika mäniskor Vilket gör att väldigt rika människor känner sig fattig och vill ha mer eftersom kamraten har 2mille mer tex.
Citera
2005-02-13, 22:29
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Vi människor vill ju alltid vara bäst. Rika mäniskor umgås med rika mäniskor Vilket gör att väldigt rika människor känner sig fattig och vill ha mer eftersom kamraten har 2mille mer tex.

mm..jag är med på den.
mer ska mer..
Den som har flest prylar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in