2012-02-26, 13:18
Medlem
Hej,

jag måste anlägga ca. 65 m. staket och jag vill att det ska vara en trägärdsgård. Det finns en mängd olika företag som sysslar med detta men jag har inte mycket pengar att lägga på ett staket. Det är dock bara gärdsgård som jag ser som aktuellt för trädgården.

Det finns företag som lovar pris mellan 300-400 kr/m inklusive moms, och det kan jag ha råd med. Samtidigt så vill jag ju inte anlägga något undermåligt bara för att jag har ont om pengar.

Finns det någon som har erfarenhet av något företag som anlägger en bra gärdsgård till ett pris i den nivån?

Är det kanske aktuellt att anlägga själv? Finns det något företag som säljer materialet löst?
Citera
2012-02-26, 14:58
Medlem
fritjofkonkass avatar
Visst kan du bygga gärdesgård själv, det är inte så svårt som det ser ut. Läs bara på lite innan så ska det nog ordna sig. Dessa firmor som bygger tar nästan alltid ett orimligt högt pris i förhållande till arbetstiden och materialets värde, så det är personligen inte något jag skulle gynna.

Materialet (gran och ene) kan du köpa av skogsägare i din trakt. Antingen får du tillåtelse att gå ut och såga ner det själv, eller gör de det åt dig. Enbuskar hittar du lämpligen i kraftledningsgator. Prata med markägaren innan så det är ok att du tar virke.

Ska du binda med vidjor blir det desto mer jobb. Snabbvarianten är ståltråd, med det är inte lika snyggt.
Citera
2012-02-27, 07:52
Bannlyst
kolla med hembygdsföreningen där du bor

det brukar finnas kurser i hur man bygger detta, blir nog avsevärt billigare än att leja bort arbetet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in