2016-02-07, 12:27
Medlem
vrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vackert! Jag älskar vidvinkelbilder med naturen som bakgrund, inramningen med snöklädd skog till "fönstret" till universum gör människan mycket liten. Tappert av dig att uthärda kylan, men så blev resultatet därefter, inget är gratis liksom.

(måste bli klart väder, måste bli klart väder, måste... )

Ja vad i hela igenmulna helvete är det för land vi bor i. Vi har det väl bra i lilla Sverige på många vis, men att vilja plåta jymden kvällar och helger är fan i mig ingen lek. Å andra sidan så lär man ju inte bli mätt på det heller så glädjen blir ju desto större när det väl klarnar upp några dagar om året...
Vi pratar om att pensionera oss i Montana och då skall det flugfiskas och plåtas jymd tills jag stupar.
Citera
2016-02-07, 13:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vroom
Ja vad i hela igenmulna helvete är det för land vi bor i. Vi har det väl bra i lilla Sverige på många vis, men att vilja plåta jymden kvällar och helger är fan i mig ingen lek. Å andra sidan så lär man ju inte bli mätt på det heller så glädjen blir ju desto större när det väl klarnar upp några dagar om året...
Vi pratar om att pensionera oss i Montana och då skall det flugfiskas och plåtas jymd tills jag stupar.
Det skulle kunna ha varit värre, du skulle ha kunnat bo i Storbritannien!
Citera
2016-02-07, 14:02
Medlem
vrooms avatar
Jag har en kompis i Holland som innehar ett teleskop. Hela det landet är ju en enda stor ljusförorening. Plus att det alltid regnar och blåser. En tapper man.
Citera
2016-02-16, 20:56
Medlem
vrooms avatar
Röret sitter ute och följer Jupiter som jag ska ge mig på om någon timme när den stigit lite högre.
Provade igår, men den rackaren vobblade omkring något galet. Helt kass seeing, men jag får prova igen ikväll då den visar upp stora röda fläcken i all sin virvlande prakt.

Testade månen med telefonen i ett 2 tums okular nyss och det blev ju ganska ok
http://oi63.tinypic.com/ja8bh3.jpg
Citera
2016-02-24, 19:57
Medlem
vrooms avatar
Ut o plåta Jupiter med er
Äntligen dyker jätten upp på hanterbara höjder innan man stupar av trötthet.
ASI178mc kamera genom min hederliga gamla Dob 8" goto i går kväll. . Hoppas på någon kväll med riktigt bra seeing i vår.

http://oi65.tinypic.com/2gv3k1z.jpg
Citera
2016-02-25, 00:32
Medlem
jirlows avatar
jag var ute tidigare ikväll och fick se jupiter genom mitt 8tum dobson för första gången.

riktigt coolt även om det var ganska litet i ockularet.
Citera
2016-04-08, 23:56
Medlem
Drullknulls avatar
Tråkigt nog rasade min gamla stationära dator i höstas, med den försvann Maxim DL, och det programmet kostar några tusen. Jag lyckas inte med att få Deepsky Stacker att fungera, lite mer tid kanske? (tjurig, köper Maxim DL i höst).

Kaus Boraelis, Canon 6D, 85 mm, f1.4@2.8, ISO 1600, enkelexponering 30 s obehandlad jpg. Centrum av vintergatan.

Shaula, Canon 6D, 85 mm, f1.4@2.8, ISO 1600, enkelexponering 30 s obehandlad jpg. Området kring skorpionens gadd.

Båda bilder tagna i en serie om 20 stycken, 20150712 Namibia med autoguidning. I övrigt är linsen ovanför min favorit, den otroliga resultat på mörka platser, det går att ta bra enkelbilder på ett vanligt fototstativ.
13 nätter, 3 nätter blåsiga, 4 nätter med orolig atmosfär, 6 nätter bra varav 3 var riktigt bra (men inte lika bra som 2014). Det var ovanligt varmt för årstiden vilket befolkningen påtalade, instabil atmosfär några dagar.
Mycket observationer (området kring Eta Carinae är pepprat med stjärnor), testa linser och utrustning i lung och ro, läsa böcker, mycket sömn, mycket grillning (antilop och lamm) och stillsam uppskattning av öken.
Senast redigerad av Drullknull 2016-04-09 kl. 00:06. Anledning: tjong i kalsongen!
Citera
2016-04-09, 13:29
Medlem
vrooms avatar
Vintergatan är alltid kul. Jag släppte ut en av jyckarna för sitt vanliga nattapink vid 0400 i morse, och jävlars vilken himmel det var. Ångrar att jag inte lastade in kameran i bilen för att ta några bilder.

Sista bilden tagen med 8" dobben på ett tag: http://oi66.tinypic.com/mm7kuv.jpg

Skramlat ihop ett ett vettigt paket. Allt inhandlat i bra begagnat skick.Tyvärr har det varit mulet sedan jag fick hem det. Hoppas på att kunna testa ikväll.
Celestron 9,25 med EQ6-Pro montering: http://oi66.tinypic.com/x3suns.jpg

med dobben fick jag 2400mm brännvidd om jag hängde på en 2x barlow. 9,25an ligger på 2350mm i sig självt. Ska bli kul att se vad det kan leverera. För djuprymd får jag nog skaffa en refraktor på 600-700 mm längre fram.
Citera
2016-04-09, 15:21
Medlem
Drullknulls avatar
Bra bild på Jupiter, rättare sagt mycket bra, detaljerna i banden visar på hög upplösning.

Mina bilder i Deepsky stacker blir mörka, jag får harva vidare.

EQ6 är en rejäl sak och stabil, lär klara 20 kg, bör vara mer än nog för de flesta. Med det teleskopet kommer du ha många års nöje framför dig. Kanske ta bilder redan ikväll?

Jag har den lilla EQ5, den orkar inte speciellt mycket, fungerar bra upp till strax över cirka 5 kg last. Kruxet med EQ monteringarna är deras vikt, skall man flyga blir det minst en extra väska, därför har jag kollat på vettiga alternativ. Jag har kommit fram till att denna montering med stativ är bästa alternativ, vikt: 10 kg med stativ. Monteringen klarar 10 kg visuellt med ett teleskop och 13 kg med dubbla teleskop, cirka 8 kg för fotografering. Enda problem är priset: 38000 kr!
Mitt lilla EQ5 väger med motvikter ca 20 kg, det leder till en extra väska varje gång jag flyger, tio resor så är det betalt.

Hur som helst, det lär bli stjärnklart i södra Sverige ikväll, troligen i början av veckan också. Månskäran går ner vid elvatiden, gryning runt halv fem, det blir fem timmar! För egen del blir det observationer, lite galaxjakt och förhoppningsvis att återbekanta sig med de klotformiga stjärnhoparna i Ormbäraren.

Enkelexponering av Eta Carinae med omgivning, 20150715, Canon 6D, 85 mm f1,4@2,8, ISO1600, 30s. Även denna bild togs i en serie av 20 st, autoguiding förstås.
Senast redigerad av Drullknull 2016-04-09 kl. 15:26.
Citera
2016-04-09, 16:06
Medlem
vrooms avatar
Jag hade aldrig sett en EQ6 i verkligheten innan jag skulle hämta detta. Mycket större än man tror. Känns robust så det räcker. Fick det med Alt/wedge modden för 8000:-. I stort sett nyskick.

Avalon gör fina grejor. Priset är dock för mycket för mig.
Jag har hela rasket uppställt på altanen för tillfället där jag fikat och testat att köra monteringen via stellarium. EQmod har jag inte rätt kabel för än, men det kommer.

Får lite vänner över för middag och film, men jag skall köra ut dom framåt 23 snåret för det verkar som du säger lovande för natten

Jag kanske testar att montera min Nikon för en serie bilder mot något objekt också. Samma som du gjort. Ett gäng 30 sek på rimlig iso.
Senast redigerad av vroom 2016-04-09 kl. 16:51.
Citera
2016-04-09, 17:43
Medlem
Drullknulls avatar
Det finns ingen anledning att slänga pengar på dyra monteringar om man har möjligheter att använda utrustningen hemma, vikten saknar betydelse.
Mitt 152mm teleskop väger 5,4 kg. Ett sökteleskop 1-1,5 kg, kamera 0,8 kg, autoguider 0,1kg, för mycket om jag skall göra längre exponeringar(guidern släpper), därför har jag inte använt teleskopet för foto. Om jag vetat det jag vet idag hade en storlek större köpts (HEQ5).
Å andra sidan har jag haft fullt upp med att lära mig systemkameror och en massa annat, allt har sin tid.
Jag har nog gjort de flesta misstag man kan göra, lite som med friluftslivet, mer misstag, mer erfarenhet.
Det bästa man kan göra är att testa, testa...

Lycka till!
Citera
2016-04-10, 11:53
Medlem
edse1991s avatar
Jag har tyvärr inte någon sådan där fin utrustning men jag var ut i natt och tog några bilder för skojs skull ändå när det var så stjärnklart. En vanlig Canon 400D med det tillhörande 18-55mm objektivet, ISO 1600 och så öppen slutare som möjligt.

http://i.imgur.com/acn7SYw.jpg?1 Jupiter med 39 sekunders slutartid.

http://i.imgur.com/AWVL4TG.jpg?1 Vintergatan med 50 sekunders slutartid.
Senast redigerad av edse1991 2016-04-10 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in