Bra bild på Jupiter, rättare sagt mycket bra, detaljerna i banden visar på hög upplösning.
Mina bilder i Deepsky stacker blir mörka, jag får harva vidare.
EQ6 är en rejäl sak och stabil, lär klara 20 kg, bör vara mer än nog för de flesta. Med det teleskopet kommer du ha många års nöje framför dig. Kanske ta bilder redan ikväll?
Jag har den lilla EQ5, den orkar inte speciellt mycket, fungerar bra upp till strax över cirka 5 kg last. Kruxet med EQ monteringarna är deras vikt, skall man flyga blir det minst en extra väska, därför har jag kollat på vettiga alternativ. Jag har kommit fram till att
denna montering med stativ är bästa alternativ, vikt: 10 kg med stativ. Monteringen klarar 10 kg visuellt med ett teleskop och 13 kg med dubbla teleskop, cirka 8 kg för fotografering. Enda problem är priset: 38000 kr!
Mitt lilla EQ5 väger med motvikter ca 20 kg, det leder till en extra väska varje gång jag flyger, tio resor så är det betalt.
Hur som helst, det lär bli stjärnklart i södra Sverige ikväll, troligen i början av veckan också. Månskäran går ner vid elvatiden, gryning runt halv fem, det blir fem timmar! För egen del blir det observationer, lite galaxjakt och förhoppningsvis att återbekanta sig med de klotformiga stjärnhoparna i Ormbäraren.
Enkelexponering av
Eta Carinae med omgivning, 20150715, Canon 6D, 85 mm f1,4@2,8, ISO1600, 30s. Även denna bild togs i en serie av 20 st, autoguiding förstås.