2012-02-26, 09:58
Medlem
Har hittat en del tjöt om ETH, men jag är mest inställd på att ta ett år i Tyskland eftersom det verkar som det mest pragmatiska språket att kunna, det är lättare att komma in, bostadssituationen för oss som inte vill bo i korridor är bättre, samt att jag hellre skaffar årskort till Bayern München än till FC Zürich.

Folk säger ju att Tyskland är världsledande inom maskinteknik, men man hör inte så mycket om resten av ämnena. Flydde alla Göttingen-matematiker till USA under trettio-talet? Vilka universitet är de mest prestigefulla? Har jag rätt när jag spekulerar i att Tysklands bostadssituation ser hyfsad ut? Går det att knyta näringslivskontakter under sina studier? Är det kanske t.o.m. möjligt att hitta exjobb eller summer internships under sin studietid? Vilket/vilka år är bäst att åka på?

Värt att nämnas är att jag ska börja I på LiTH i höst och kommer antagligen dubbla det med en ekonomutbildning. Gillar att ha planerna utstakade i god tid.
Citera
2012-02-26, 10:12
Medlem
johanness avatar
angående bostäder: föga förvånande är det olika beroende på var i tyskland du slår dig ner. i tyskland råder, till skillnad från i sverige, fri hyressättning. det innebär att det alltid går att få tag på någonstans att bo, förutsatt att man är beredd att betala vad det kostar. "bostadsbrist" enligt stockholmsmodellen finns inte här.

i områden där många vill bo och har råd att betala för sig är det förstås dyrare att bo. i münchen ojar sig alla över att hyrorna närmar sig nivåerna i london. riktigt så illa är det inte än, men tendensen är stigande. i frankfurt är situationen liknande. hamburg är något billigare.

generellt gäller fortfarande att öst är billigare än väst, då det fortfarande är avfolkningsbygd. detta gäller även miljonstaden berlin, som fortfarande är hyfsat billig. och det är alltså därmed lätt att hitta lägenhet där.
Citera
2012-02-26, 12:26
Medlem
Fenuss avatar
Nu är jag inte så bevandrad inom rankings för ingenjörer etc men så vitt jag vet så är "The Karlsruhe Institute of Technology" något av det bästa Tyskland har att erbjuda inom området. Kan vara värt att undersöka.
Citera
2012-02-26, 18:05
Medlem
Precis som nämnts tidigare är TU Karlsruhe ett bra val, och tyska skolor är generellt sett bra inom ingenjörsämnen så du gör nog inget "dåligt" val oavsett vad du nämner.

Ska du läsa maskinorienterade kurser är RWTH Aachen outstanding.
Annars är TU München, TU Stuttgart och TU Berlin bra val. Känner även personer som har vart i Darmstadt och de var nöjda med kvalitén på utbildningen.

Men, om du har möjlighet att välja ETH - gör det. Du kommer inte ångra dig.
Citera
2012-04-25, 20:22
Medlem
Simsonites avatar
För att vara ett såpass bra universitet så är Karlsruhe väldigt lätt att komma till. För att få LiTH:s plats på ETH måste du ha riktigt bra betyg, och det är lättare sagt än gjort. Språkmässigt tror jag det är bättre att kunna tysk tyska än schweizisk (om du nu inte bestämt vill jobba i schweiz senare). LiTH har historiskt sett haft många platser på KIT (Karlsruher Institut für Technologie). Jag hade inte alls några superbetyg men hade inga problem med att få en plats här. Sedan är det ju så att ETH rankas som ett av europas 5 bästa universitet, så det är klart att det smäller lite högre på pappret, men i de där rankningarna räknar de ju in mycket forskning och annat som man inte märker av så mycket som student. Tyskland är också betydligt billigare att bo i än Schweiz, och ölen är förstklassig

En liten varning bara. Utlandsplatserna kan ändras från år till år, så bara för att en plats finns nu betyder det inte att den finns nästa år, och ännu mindre om två år. Bara så att du inte blir totalt överraskad om en plats försvinner tills det är dags att åka

Inser nu också att tråden är ca 2 månader gammal och att du redan gjort ditt universitetsval, men bättre sent än aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in