2012-02-26, 08:50
Medlem
Gautamas avatar
Har vi som är födda i Västvärlden, har hälsan intakt och pengar så att det räcker och blir över, rätt att må dåligt? Jag anser inte det. Visst, det kan kännas deprimerande att bli dumpad av nån man älskar och vill leva sitt liv med, och det kan även vara ledsamt att ha fastnat på nåt jobb som man inte gillar men som man inte kan ta sig ifrån pga av ett ekonomiskt beroende och avsaknad av utbildning, osv.

MEN, om man tittar på hur det ser ut i många delar av världen idag så är ju våra liv 100% lattjo lajban - vi kan göra i stort sett vad vi vill och behöver aldrig oroa oss för grundläggande saker, såsom mat för dagen. Jag har på senare år lärt mig uppskatta detta, men skäms något för att jag inte gjort det tidigare och ser många omkring mig som fortfarande inte gör det, utan endast gnäller över vår något utopiska tillvaro.

Om ni mår skit, så titta hur det ser ut i exempelvis Syrien idag. Jag tycker vi ska vara evigt tacksamma att vi är födda i denna del av världen, och - så länge vi och våra nära har hälsan - endast behöver oroa oss över att bli älskade av rätt person och få våra fantasifulla drömmar uppfyllda.

Vad tycker ni, har vi rätt att må dåligt?
Senast redigerad av Gautama 2012-02-26 kl. 09:47.
Citera
2012-02-26, 09:46
Medlem
johanness avatar
kanske inte, men som tur är kan man göra det ändå.
Citera
2012-02-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama

Självklart har vi det. Återkom gärna när det blivit ett fritt val att må dåligt, då finns det något att diskutera.
Citera
2012-02-26, 10:20
Medlem
Ja! du har rätt att må dåligt men räkna inte med att någon kommer hålla dig i handen. Det som är baksidan idag är att ingen bryr sig om de som mår dåligt mer än att "ja, han mår dåligt! jag förstår honom".

Om du vuxit upp i en del där det varit tuffare kanske det skulle kännas bättre att må dåligt.
Citera
2012-02-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsarkivet
Ja! du har rätt att må dåligt men räkna inte med att någon kommer hålla dig i handen. Det som är baksidan idag är att ingen bryr sig om de som mår dåligt mer än att "ja, han mår dåligt! jag förstår honom".

Om du vuxit upp i en del där det varit tuffare kanske det skulle kännas bättre att må dåligt.

Om man växer upp i en "tuffare del" har man kanske mer anleding att må dåligt, men det kommer INTE kännas bättre. Snarare tvärtom eftersom man växt upp i en attityd där man absolut inte får visa svaghet. För att man ska växa upp till att vara öppen för sina känslor behöver man göra det i en miljö där det är ok att göra det.
Citera
2012-02-26, 10:53
Medlem
ultrasunks avatar
den psykiska ohälsan ökar ju... vilket många gånger är värre och mer svårbehandlat än fysisk smärta... jag t ex får inga effektiva mediciner utskrivna utan självmedicinerar med alk o cannabis. sedan har vi jävligt hög ungdomsarbetslöshet, som kontrast till detta ökar den sociala och ekonomiska stressen bl a genom teve och tidningar som visar hur lätt och fantastiskt det är att vara rik och ha många vänner, perfekta barn mm... sååå visst jag har tak över huvudt och allt som oftast mat i magen men vad gör det för nytta när man förr eller senare blir schizo av allt??
Citera
2012-02-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
den psykiska ohälsan ökar ju... vilket många gånger är värre och mer svårbehandlat än fysisk smärta... jag t ex får inga effektiva mediciner utskrivna utan självmedicinerar med alk o cannabis. sedan har vi jävligt hög ungdomsarbetslöshet, som kontrast till detta ökar den sociala och ekonomiska stressen bl a genom teve och tidningar som visar hur lätt och fantastiskt det är att vara rik och ha många vänner, perfekta barn mm... sååå visst jag har tak över huvudt och allt som oftast mat i magen men vad gör det för nytta när man förr eller senare blir schizo av allt??

Det finns inga mediciner (eller droger) mot den psykiska ohälsa som råder i samhället. Vi är för många (eller bara för giriga) för att kunna tillgodose allas behov.
Citera
2012-02-26, 11:30
Bannlyst
Så du menar att bara för att hälsan är intakt och vi har pengar (vilket alla inte har) så ska man må bra.
Psykisk ohälsa beror inte bara på dessa två saker och människor är olika starka eller svaga eller hur man nu ska uttrycka det.

Finns så mycket mer som kan få en människa att bli deprimerad och det spelar ingen roll om man bor i ett välfärdsland. Tror faktiskt att det kan vara något som folk mår dåligt över, de ser hur vissa andra har det så mycket bättre och så mår de dåligt över det.

Så mitt svar är jo man har rätt att må dåligt även om man bor här i västvärlden.
Citera
2012-02-26, 11:33
Medlem
ChinxMes avatar
Just för att vi ÄR födda i denna del av världen och har grund behoven uppfyllda (Se- http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki ) så har vi mycket mer utrymme att "känna efter", önskan om att nå vårt "bästa jag". Man stagnerar och blir låst av alla valmöjligheter. tror jag..
Citera
2012-02-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama

Om ni mår skit, så titta hur det ser ut i exempelvis Syrien idag. Jag tycker vi ska vara evigt tacksamma att vi är födda i denna del av världen, och - så länge vi och våra nära har hälsan - endast behöver oroa oss över att bli älskade av rätt person och få våra fantasifulla drömmar uppfyllda.

Hatar detta argument.
Syrien är Syrien och Sverige är Sverige och lika så deras politiska och ekonomiska system.
Om man argumenterar så, så kan man ju förflytta sig i den fjärde dimensionen också och säga att du ska vara glad att du inte har böldpest.
Citera
2012-02-26, 23:49
Medlem
Kaninhelvetes avatar
Är man olycklig så är man det, oavsett om andra har det sämre.. Låter att TS har en form av skadeglädje, du är alltså lycklig och nöjd eftersom du vet att andra har det sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in