• 1
  • 2
2012-02-26, 00:17
Medlem
bobthesmokers avatar
Ponera att din lön är efter all skatt är dragen 20.000kr.

Vad är din minsta gräns för var du vill stanna efter att du betalt hyra, transportkostnad till och från jobbet, käket, diverse räkningar osv osv.

Själv stannar mitt på 25% av lönen.
Citera
2012-02-26, 00:23
Medlem
Celenos avatar
Olika var man är i livet. När jag hade fru och hus gick hela lönen åt varje månad.

Nu har jag 75% kvar när nästa lön dimper in på kontot, vilket är lagom, tycker jag.
Citera
2012-02-26, 01:08
Medlem
Brukar försöka ligga kring 70 000 på lönekontot och i slutet på månaden för jag över överstoden till ett sparkonto. Brukar spara runt 30-40% av lönen varje månad. Om jag haft stora utgifter en månad jobbar jag lite extra nästa månad för att kompensera.
Citera
2012-02-26, 02:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Brukar försöka ligga kring 70 000 på lönekontot och i slutet på månaden för jag över överstoden till ett sparkonto. Brukar spara runt 30-40% av lönen varje månad. Om jag haft stora utgifter en månad jobbar jag lite extra nästa månad för att kompensera.

Ingen dålig månadslön du har men det är klart att alla här utom jag då ligger på löner över 50K.

Själv sparar jag 50% av lönen varje månad. Bor billigt i en småstad. Ingen bil och åker kollektivtrafrik till jobbet. Bor i bostadsrätt. Inga lån eller krediter. Vet inte riktigt vad jag sparar till dock men skönt att inte känna att en större utgift skulle innebära något större problem.

Funderade ett tag på en resa men tappade suget och trivs hemma. Går inte på krogen så ofta då det inte känns speciellt intressant längre. Funderar på en ny mobil men den jag har fungerar så det bär mig lite imot att köpa en ny.

Har även ett längre sparande åt en släkting som jag sparat 500kr i månaden nu i ca 16år. Då hon nu fyllt 18 ska jag köpa en bil till henne när hon tagit sitt körkort. Hon vet inte att jag sparat dessa pengarna än.
Citera
2012-02-26, 02:10
Medlem
Citat:

Vad jobbar du med? Oftast när man lyfter de lönerna så har man inte extra betalt för övertid.

Ont. Jag har valt en annan väg och har budgeterat för vad olika saker får kosta så min gräns ligger vid 0 kr men då ligger redan sparande på 15 % inne och ca 10 % till som inte täcks av någon post i budgeten som åker in på sparkontot ifall det är något över.
Citera
2012-02-26, 02:16
Medlem
Missuppfattar ni inte hans inlägget tror ni? Han menar väl att han försöker att aldrig ha under 70 000 på sitt lönekonto, inte att han har de summorna som månadslön.
Citera
2012-02-26, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Missuppfattar ni inte hans inlägget tror ni? Han menar väl att han försöker att aldrig ha under 70 000 på sitt lönekonto, inte att han har de summorna som månadslön.

Nej han skriver att han för över resterande från lönekontot till ett sparkonto i slutet varje månad. Dessutom så skulle väll ingen ekonomiskt sinnad människa ha 70000 på sitt lönekonto.
Citera
2012-02-26, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg

Exakt. Sorry, var lite tvetydig där. Jag ser till att ha runt 70k efter lönen i allmänhet. När lönen kommer in för jag undan överstoden.
Citera
2012-02-26, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nej han skriver att han för över resterande från lönekontot till ett sparkonto i slutet varje månad. Dessutom så skulle väll ingen ekonomiskt sinnad människa ha 70000 på sitt lönekonto.

Sorry, skrev fel. Jag får lön två gånger per månad och brukar se till att lägga undan allt utöver 70k. Men 70k känns rimligt att ha på lönekontot för min del så att man med god marginal inte behöver oroa sig för att en räkning ska bounca eller liknande och har en del marginal.
Citera
2012-02-26, 02:42
Medlem
Citat:
Exakt. Sorry, var lite tvetydig där. Jag ser till att ha runt 70k efter lönen i allmänhet. När lönen kommer in för jag undan överstoden.

Ok där ser man. Skuldfri? annars så ser jag ingen anledning till att vara så likvid.
Citera
2012-02-26, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ok där ser man. Skuldfri? annars så ser jag ingen anledning till att vara så likvid.

Japp, bor i lägenhet så har bara studielån och där känner jag att det inte är någon större poäng att betala av i förskott. Räntan är väl bara 2% eller något.
Citera
2012-02-26, 10:51
Medlem
miqqqas avatar
Det beror på om det är en permanent situation eller tillfällig. Nu jobbar jag, skulle jag välja att plugga ett tag eller tillfälligt göra något annat skulle kraven förändras. Beror även på bufferten, har jag en rejäl buffert så behöver jag mindre pengar över.

Idagsläget har jag ca 30% över efter alla räkningar och mat, bensin osv. Dock ligger där med autodragningar på amortering/spar, utan dem snarare 45%.

Då tanken på mindre inkomst inte är speciellt lockande och inte högre fasta kostnader heller så vill jag så klart helst inte gå under det, men jag skulle nog säga runt 2000, alltså 10% om det är under en någorlunda begränsad tid. Inget direkt utrymme att spara, men skulle ha råd att göra saker och kunna leva ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in