2012-02-25, 23:40
Medlem
Wilow10s avatar
Tja jag har en Packard Bell EasyNote TK 15.6'' som jag r vldigt njd med.
Eftersom alla datorer blir lngsammare med tiden har lite frgor hur man kan gra fr att frhindra och frbttra detta.
Jag r ingen datatekniker s att sga ''g in p simsalabimkrimskrams och gr en systemservicealternativlsningsblabla'', enkla frklarningar tack :-)

S, vad ska jag gra fr att gra min dator s optimal som mjligt?

Blir datorn lngsammare av att ladda ner saker?

Vilken hrddisk ska man spara grejer p?

Ska man inte spara mkt p skrivbordet?
Citera
2012-02-25, 23:43
Medlem
DKeys avatar
Avinstallera och radera allt du inte anvnder. Om du har mycket musik, film, bilder etc s kan du kpa en extern hrdisk.
Citera
2012-02-25, 23:44
Medlem
Vad jag kan rekommendera r att anvnda datorn som normalt. Att arbeta med datorn p ett "optimalt stt" kanske ger en liten skillnad i lngden men den r nog vldigt liten. Att du sger att du har tv diskar, antar C & D s r det bara partioner av samma disk. Att den r uppdelad p tv. Var du sparar filer r bara fr att "ha ordning" men man brukar sga systemfiler (WINDOWS, program och liknande mappar) i C.

Sen fr du kra defragmentering ibland ocks var sjtte mnad(?). r inte van i Windows lngre, men du borde kunna ska s du hittar det!
Citera
2012-02-25, 23:52
Medlem
Wilow10s avatar
Sen fr du kra defragmentering ibland ocks var sjtte mnad(?). r inte van i Windows lngre, men du borde kunna ska s du hittar det![/quote]

Gick och kollade p defragmentering nu och det verkar som att min dator sjlvdefragmenterar varje vecka
Citera
2012-02-27, 10:35
Medlem
Enkla lsningar
  1. Hlla ordning(Bilder, filmer och div. filer)
  2. Diskrensa och defragmentera med jmna mellanrum
  3. Avinstallera ondiga program
  4. Stnga av ondiga program som startar med windows
  5. Klicka inte p suspekta lnkar p internet

Medelenkla lsningar
  1. Omformatera

Lite mer avancerat
  1. Byta hrddisk, uppgradera hrdvara i allmnhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto