Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-25, 23:40
  #1
Medlem
Wilow10s avatar
Tja jag har en Packard Bell EasyNote TK 15.6'' som jag är väldigt nöjd med.
Eftersom alla datorer blir långsammare med tiden har lite frågor hur man kan göra för att förhindra och förbättra detta.
Jag är ingen datatekniker så att säga ''gå in på simsalabimkrimskrams och gör en systemservicealternativlösningsblabla'', enkla förklarningar tack :-)



SÅ, vad ska jag göra för att göra min dator så optimal som möjligt?


Blir datorn långsammare av att ladda ner saker?

Vilken hårddisk ska man spara grejer på?

Ska man inte spara mkt på skrivbordet?
Citera
2012-02-25, 23:43
  #2
Medlem
DKeys avatar
Avinstallera och radera allt du inte använder. Om du har mycket musik, film, bilder etc så kan du köpa en extern hårdisk.
Citera
2012-02-25, 23:44
  #3
Medlem
Vad jag kan rekommendera är att använda datorn som normalt. Att arbeta med datorn på ett "optimalt sätt" kanske ger en liten skillnad i längden men den är nog väldigt liten. Att du säger att du har två diskar, antar C & D så är det bara partioner av samma disk. Att den är uppdelad på två. Var du sparar filer är bara för att "ha ordning" men man brukar säga systemfiler (WINDOWS, program och liknande mappar) i C.

Sen får du köra defragmentering ibland också var sjätte månad(?). Är inte van i Windows längre, men du borde kunna söka så du hittar det!
Citera
2012-02-25, 23:52
  #4
Medlem
Wilow10s avatar
Sen får du köra defragmentering ibland också var sjätte månad(?). Är inte van i Windows längre, men du borde kunna söka så du hittar det![/quote]

Gick och kollade på defragmentering nu och det verkar som att min dator självdefragmenterar varje vecka
Citera
2012-02-27, 10:35
  #5
Medlem
Enkla lösningar
  1. Hålla ordning(Bilder, filmer och div. filer)
  2. Diskrensa och defragmentera med jämna mellanrum
  3. Avinstallera onödiga program
  4. Stänga av onödiga program som startar med windows
  5. Klicka inte på suspekta länkar på internet

Medelenkla lösningar
  1. Omformatera

Lite mer avancerat
  1. Byta hårddisk, uppgradera hårdvara i allmänhet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback