2012-02-25, 19:39
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Hej!

Denna dator jag beskriver är en Acer laptop, men kommer inte ihåg om jag fick en skiva med med windows, så jag är osäker på om den inne i datorn om jag formaterar, serienummret är tejpat på undersidan av datorn, så jag tror att om jag fått en skiva med när jag köpte den så borde serinummret stå på cd fodralet?

Har jag rätt?

Mvh/ Giganten
Citera
2012-02-25, 19:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du kikar under diskhanteringen, hur ser det ut där?

Har du någon partition där det står typ " recovery "
Citera
2012-02-25, 19:57
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du kikar under diskhanteringen, hur ser det ut där?

Har du någon partition där det står typ " recovery "
Hur gör jag det?
Citera
2012-02-25, 20:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du skriver detta under start -> sök program och filer -> diskmgmt.msc
Citera
2012-02-25, 20:13
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du skriver detta under start -> sök program och filer -> diskmgmt.msc
då kommer det fram en ruta med en ikon diskmgmt, det är allt, så vad betyder det?
Klickar jag på det och windows ominstalleras? För jag har fått ngt fel på windows installer så jag kan inte uppdatera eller ladda ner program.

Tack på förhand!
Citera
2012-02-25, 20:33
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Betyder det alltaå att jag har det på hårddisken?
Citera
2012-02-25, 20:47
Medlem
perelis avatar
Du måste givetvis öppna programmet också för att du ska se något. När du gjort det så kollar du på C-disken om den är "tvådelad" eller hur man ska förklara det. Alltså om det finns två partitoner. Om det gör det och den ena heter Recovery så har du alltså en recoverypartition på hårddisken vilken du kan återställa Windows ifrån.
Citera
2012-02-25, 21:00
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Du måste givetvis öppna programmet också för att du ska se något. När du gjort det så kollar du på C-disken om den är "tvådelad" eller hur man ska förklara det. Alltså om det finns två partitoner. Om det gör det och den ena heter Recovery så har du alltså en recoverypartition på hårddisken vilken du kan återställa Windows ifrån.
Var mer precis, var år sedan jag höll på med detta, finns en återställningspartion på 12 gb och
acers hårddisk på 500 gb, allt är felfritt står det men det kan det ju inte vara eftersom windows installer in funkar.
Citera
2012-02-25, 21:08
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Var mer precis, var år sedan jag höll på med detta, finns en återställningspartion på 12 gb och
acers hårddisk på 500 gb, allt är felfritt står det men det kan det ju inte vara eftersom windows installer in funkar.
Då har du alltså en Windowsavbildning på hårddisken och behöver ingen skiva. Jag vet inte riktigt hur du kommer åt recoveryfunktionen men det brukar vara typ F8 annars står det säkerligen när du startar upp datorn hur du kommer in i recoverymode. Väl inne i recovery så vet jag heller inte riktigt hur det ser ut men antagligen kan du välja att göra en helt ren installation av hårddisken eller att bara installera om Windowsfilerna och det borde räcka att välja det alternativet. Mer precist än så kan jag inte säga för det är olika från olika tillverkare.
Citera
2012-02-25, 21:19
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Då har du alltså en Windowsavbildning på hårddisken och behöver ingen skiva. Jag vet inte riktigt hur du kommer åt recoveryfunktionen men det brukar vara typ F8 annars står det säkerligen när du startar upp datorn hur du kommer in i recoverymode. Väl inne i recovery så vet jag heller inte riktigt hur det ser ut men antagligen kan du välja att göra en helt ren installation av hårddisken eller att bara installera om Windowsfilerna och det borde räcka att välja det alternativet. Mer precist än så kan jag inte säga för det är olika från olika tillverkare.
Tackar ödmjukast för svaren, men hur komer jag dit till startsidan där man kan välja F-alternativen?
Windowspoppar upp direkt?
Citera
2012-02-25, 21:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Tackar ödmjukast för svaren, men hur komer jag dit till startsidan där man kan välja F-alternativen?
Windowspoppar upp direkt?

Du får startar om datorn och precis innan Windows börjar läsa in skrivbordet så ska du där bekräfta med denna F-knapp. Du ser säkert där vilken F-knapp som gäller.
Citera
2012-02-26, 02:34
Medlem
Skadat godss avatar
Varför tankar du inte hem manualen för din datormodell och provar att återställa?
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in