• 1
  • 2
2012-02-25, 15:40
Medlem
michael-den-stores avatar
Jag har tänkt mig att studera master of Science in International Business and Trade (120 hp) eller Master of Science in Economics (120 hp) efter att jag har tagit Ekonomie kandidatexamen (180 hp) på Högskolan Väst. Om jag läser master på Handelshögskolan i Göteborg då är väl min framtid tryggad, jag kan väl lätt få jobb? Jag har kollat igenom programmens behörighetskrav, jag uppnår kriterierna. Någon som vet om engelskan är svår? Dessutom ska ett internationellt prov göras för de som ska läsa på avancerad nivå, men det finns ingen gräns för hur mycket man ska ha om man vill läsa på HHG. HHS har en gräns på minst 600 poäng.

Jag funderar också på om jag istället ska läsa masterprogrammet i företagsekonomi (120 hp) i Södertörns Högskola i Stockholm. Undervisningsspråket är på svenska.

Vad ska jag göra? Ska jag läsa min master på Södertörn eller på Handelshögskolan i Göteborg?
Citera
2012-02-25, 15:44
Medlem
eradicos avatar
Har du en chans så är det väl klart att handelshögskolan i göteborg smäller högre än södertörn som överlag har jävligt dåligt rykte?
Citera
2012-02-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Har du en chans så är det väl klart att handelshögskolan i göteborg smäller högre än södertörn som överlag har jävligt dåligt rykte?
Det lutar mot Handelshögskolan i Göteborg. Men frågan är om jag kommer att klara av engelskan? Vill studera engelska och ekonomi i Storbritannien. Jag hoppas att det hjälper och förbättrar min engelska. Jag kommer att bli behörig till två av masterprogramen på HHG. Vad krävs i betyg om man vill läsa master på HHG? Har hört att det inte rådder en så stor konkurrens om platserna samt att alla som gjorde GMAT provet blev antagna till HHG:s masterprogram i ekonomi.
Citera
2012-02-25, 17:03
Medlem
Jag läser på Handels i Göteborg och har varit på många program events där de ansvariga berättar om sina masterprogram. Programmen håller en väldigt hög nivå och har otroligt bra kontakt med näringslivet. De är tunga såklart och skiljer sig avsevärt från kandidat examen. Jag var nyligen på ett event där de snackade om Innovation och Industrial Management och Knowledge Based entrepreneurship och var ganska imponerad över hur de lägger upp utbildningen. Jag skulle definitivt säga att om du klarar programmet på ett hyfsat bra sätt så har du definitivt ett tryggt jobb att falla tillbaka på om inte en imponerande karriär framför dig.

Registrera dig här om du ska gå på några events.. http://www.handels.gu.se/english/edu...re-.cid1064041

Kan tyvärr inte säga så mkt om Södertörn men jag vet att Graduate School på HHG är grymt. VHS har statistik över antagningspoängen över Master of Science programmen. International Business and Trade ligger på ungefär 350p av 800p på GMAT. Ganska lågt eftersom platserna oftast inte brukar fyllas upp då de har 40 platser per program.
Citera
2012-02-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zee88
Jag läser på Handels i Göteborg och har varit på många program events där de ansvariga berättar om sina masterprogram. Programmen håller en väldigt hög nivå och har otroligt bra kontakt med näringslivet. De är tunga såklart och skiljer sig avsevärt från kandidat examen. Jag var nyligen på ett event där de snackade om Innovation och Industrial Management och Knowledge Based entrepreneurship och var ganska imponerad över hur de lägger upp utbildningen. Jag skulle definitivt säga att om du klarar programmet på ett hyfsat bra sätt så har du definitivt ett tryggt jobb att falla tillbaka på om inte en imponerande karriär framför dig.

Registrera dig här om du ska gå på några events.. http://www.handels.gu.se/english/edu...re-.cid1064041

Kan tyvärr inte säga så mkt om Södertörn men jag vet att Graduate School på HHG är grymt. VHS har statistik över antagningspoängen över Master of Science programmen. International Business and Trade ligger på ungefär 350p av 800p på GMAT. Ganska lågt eftersom platserna oftast inte brukar fyllas upp då de har 40 platser per program.
Det låter som att det är något mig. Säg mig, är engelskan svår? Enligt VHS statistik så hade de som blev antagna till Master of Science in Economics i fjol 310 poäng det är ganska lågt och för Business and Trade stämmer det att det krävs 350p. Kan man också söka in med betyg och hur mycket krävs då. Eller måste man göra GMAT provet?
Citera
2012-02-25, 18:56
Medlem
Det är inte det att det krävs 350p utan att den som hade sämst poäng av de antagna hade så mkt. Är det färre sökanden än antagnings platser vilket det var HT2011 t ex, så kommer man in oavsett vilket poäng man får. Har inte hört att Graduate School har någon minimi gräns för GMAT antagning.

Ja, engelskan skulle jag säga är ganska svår. Man läser väldigt mkt tunga vetenskapliga artiklar tex.

Nej, man kan inte av det jag vet söka in med betyg utan man måste göra GMAT eller GRE prov.
Citera
2012-02-25, 18:58
Medlem
Det är inte det att det krävs 350p utan att den som hade sämst poäng av de antagna hade så mkt. Är det färre sökanden än antagnings platser vilket det var HT2011 t ex, så kommer man in oavsett vilket poäng man får. Har inte hört att Graduate School har någon minimi gräns för GMAT antagning.

Ja, engelskan skulle jag säga är ganska svår. Man läser väldigt mkt tunga vetenskapliga artiklar tex. Men det är väl relativt skulle jag säga. Det är en internationell baserad examen så allt är på engelska. Många av dina kurskamrater kommer även från andra länder.

Nej, man kan inte av det jag vet söka in med betyg utan man måste göra GMAT eller GRE prov.
Citera
2012-02-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zee88

Ja, engelskan skulle jag säga är ganska svår. Man läser väldigt mkt tunga vetenskapliga artiklar tex.

Så om jag förstår dig rätt, om det finns färre sökanden sett till platserna på programmen, så kan man bli antagen oavsett poängresultat. Är GMAT provet svårt? Vad kommer på provet? Tror du att jag efter ett halvår av engelska- och ekonomistuder i Storbritannien kan klara av en master of Science på HHG utan några problem?
Citera
2012-02-26, 09:37
Medlem
Caratacuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michael-den-store
Så om jag förstår dig rätt, om det finns färre sökanden sett till platserna på programmen, så kan man bli antagen oavsett poängresultat. Är GMAT provet svårt? Vad kommer på provet? Tror du att jag efter ett halvår av engelska- och ekonomistuder i Storbritannien kan klara av en master of Science på HHG utan några problem?

Ja, Masterkurserna på HHG sägs vara svårare än grundutbildningen, men fortfarande inga problem att "klara" för den som vill och försöker.

GMAT består av ett antal olika delar, som bland annat testar din analytiska förmåga och din förmåga att argumentera i text. Mer information om GMAT kan du hitta på länkarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Graduat...Admission_Test
http://www.mba.com/the-gmat.aspx
Citera
2012-02-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caratacus
Ja, Masterkurserna på HHG sägs vara svårare än grundutbildningen, men fortfarande inga problem att "klara" för den som vill och försöker.

GMAT består av ett antal olika delar, som bland annat testar din analytiska förmåga och din förmåga att argumentera i text. Mer information om GMAT kan du hitta på länkarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Graduat...Admission_Test
http://www.mba.com/the-gmat.aspx
Kan man göra GMAT provet många gånger, så att man kan få ett bättre resultat? Hur många gånger kan man göra provet på ett år? Är det höst- och vårtermin som gäller eller kan man göra om provet vart annan månad?
Citera
2012-02-26, 11:41
Medlem
Du får göra det hur många gånger du vill. Det kostar dock 250 USD. Kika här..

http://www.hgu.gu.se/om_handelshogsk...borg.cid993897
Citera
2012-02-26, 14:25
Medlem
Är det nån som vet något om Södertörns masterprogram i företagsekonomi? Är utbildningen bra, hur var studiemiljön och har utbildningen en bra kvalitet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in