• 1
  • 2
2015-04-14, 09:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Har du provat detta receptet? Sardeller är inte en favoritvara, så jag undrar om det slår igenom mycket i smaken.

Spännande ändå! Älskar kanin men har inte ätit det i Italien någon gång!
Ja jag har gjort det flera gånger.
När man använder sardeller i maten så är det för att få en "fyllig" sälta. Själva "sardellsmaken" som finns när man bara äter en sardell slår inte igenom i grytan.
Kanin är väldigt vanligt i Italien.
Citera
2015-04-14, 11:00
Medlem
blowns avatar
Nästa bekymmer lär ju vara att komma över en kanin, märker jag nu. Varför är det så jävla stingsligt med sånt här i Sverige?
Citera
2015-04-14, 11:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Nästa bekymmer lär ju vara att komma över en kanin, märker jag nu. Varför är det så jävla stingsligt med sånt här i Sverige?
Pga kultur helt enkelt. Att äta kanin i Sverige var vanligt under kriget och ett tag efter. Sedan så försvann det i princip helt. Kanin kan du köpa i alla viltbutiker eller leta upp nån gök på landet som har uppfödning/gårdsbutik.
Citera
2015-04-14, 12:18
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Pga kultur helt enkelt. Att äta kanin i Sverige var vanligt under kriget och ett tag efter. Sedan så försvann det i princip helt. Kanin kan du köpa i alla viltbutiker eller leta upp nån gök på landet som har uppfödning/gårdsbutik.

Jag får rota. Det existerar inga vildkaniner i denna delen av landet, så det känns som jag kommer behöva beställa.

Kanin, denna på alla sätt ljuvliga varelse! Fler borde smaka dess fantastiska kött
Citera
2015-04-14, 13:51
Medlem
Cantorass avatar
Var i Spanien i helgen och åt kanin i chokladsås - riktigt gott!
Gissar att det här receptet är rätt nära det jag fick:
http://www.hogarutil.com/cocina/rece...ate-17601.html
Citera
2015-04-14, 15:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Den äldre generationen klagade ofta på att det smakade sött köttet.
Själv ätit hur många kaniner som helst, och aldrig tyckt detta.
Så antar det är en fråga om vad man ger kaninen.
En vildkanin borde ju knappast ha dessa problem om man hittar sådana.

Blown enklaste är att hitta någon uppfödare av raskaniner.
De brukar få en hel del över i sin avel, så var det för mina föräldrar i alla fall.
Och man kan få dom för ett bra bris, dock är en del snikna och ska tar alldeles för mycket per kg.
Citera
2025-05-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Var i Spanien i helgen och åt kanin i chokladsås - riktigt gott!
Gissar att det här receptet är rätt nära det jag fick:
http://www.hogarutil.com/cocina/rece...ate-17601.html

Värt att testa på en första vild kanin? Eller bättre att testa något enklare recept?
Citera
2025-05-07, 16:39
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Värt att testa på en första vild kanin? Eller bättre att testa något enklare recept?
10 år sedan jag skrev det där!!!
Helt klart värt att testa - det är inte så avancerat
Citera
2025-05-17, 19:24
Medlem
Venators avatar
Helt klart en underskattad råvara! Jag tycker också det passar till en gryta, i stil med hur TS tillagade sin kanin. En Lille Skutt-gryta helt enkelt.

Men någon nämnde hare och då måste jag mansplaina lite för tro inte att kanin och hare påminner om varandra i smaken. Haren har en mycket mer utpräglad viltsmak! Detta även om man jämför en kanin och en hare som är skjutna på samma äng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in