• 1
  • 2
2017-09-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag r medveten om kontroversen men efter att ha lst bde fakta fr och fakta emot s r jag tveksam. Varfr riskera ngot nr man inte behver?

~Paul~

Nej du har inte lst ngot som helst vetenskapligt fakta att det skulle finnas ngon koppling mellan aluminium och alzheimer!

http://www.alz.org/alzheimers_diseas...alzheimers.asp
Citera
2017-09-07, 14:16
Medlem
neuron-drones avatar
Det r blyet som r farligast, och vrst r det att dricka ngot surt, t ex juice eller citronte. Ett enkelt test du kan gra r att hlla i vatten och stlla en liten stund i mikron. Jmfr med en kopp du vet r trygg. r din gamla kopp gldhet s r det definitivt ngon form av metall i. r den lite varmare n kontrollkoppen s avrder jag ocks. r den inte minsta varm, r det frmodligen inget bly i, eller s lg halt att det r ofarligt.

Obs att detta r en tumregel. Det kan fortfarande finnas sm mngder med en normal reaktion och det beror ven lite p ens gener hur knslig man r.

Ocks ska tillggas att kr du en mugg med metall i ven om den ser helt keramisk ut, kan den paja mikron.
Citera
2017-09-07, 16:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Nej du har inte lst ngot som helst vetenskapligt fakta att det skulle finnas ngon koppling mellan aluminium och alzheimer!

http://www.alz.org/alzheimers_diseas...alzheimers.asp
Som jag skrev i mitt gamla inlgg s r forskningen lite diffus. Visserligen skriver man: "Underskningar har inte kunnat visa att aluminium i mat och dricksvatten leder till sjukdom".

Men i samma artikel kan man lsa: "Studier p djur har visat att stora mngder aluminium kan leda till negativa effekter p fortplantningen och utvecklingen av centrala nervsystemet. Patienter med kraftigt nedsatt njurfunktion kan drabbas av demens, skelettskador och blodbrist i samband med att man anvnder dialysvatten med hga halter av aluminium. I Sverige har man bra kontroll p det.

Rd
Undvik att tillaga, vrma upp eller frvara sura livsmedel i kastruller, formar, dricksflaskor och andra krl av aluminium utan skyddande belggning. Sura livsmedel r saft, juice, soppor, krmer eller mos av rabarber, br och frukt, liksom soppor, sser och inlggningar av tomat och surkl.
Undvik att frvara sura livsmedel i kontakt med aluminiumfolie under lngre tid. Ha inte folie i kontakt med sura efterrttspajer eller liknande i ugn.
Se upp med galvanisk korrosion som kan ske nr aluminiumfolie r i kontakt med annan metall, till exempel rostfristt stl, i kombination med vtska. Aluminiumfolien kan d brytas ned snabbare och sm hl kan bildas i folien."

S jag hvdar (liksom tidigare) att det r bttre att ta det skra fre det oskra och undvika aluminium. Det r ju trots allt inget svrt val att greppa en rostfri kastrull i stllet fr en i aluminium .

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ler1/aluminium

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här