2012-02-25, 11:31
Medlem
Har nu installerat Arch Linux. När jag kör kommandot startx så kommer det fram 3 vita terminal fönster, men inte Gnome. Har lagt till några saker i daemonslistan, den ser nu ut så här.

Kod:
syslog-ng network crond dbus cpufreq gdm 

Ska man lägga till något där, eller är det bra så? Pacman.log kan jag inte posta (kan inte kopiera ifrån nano). Alltså, när jag startar min Arch VM så kommer inte Gnome Display Manager upp, jag kommer istället till en terminal ruta som frågar efter användarnamn. Den går inte direkt in i Gnome. Vad ska jag göra? Någon logg jag ska posta? Hjälp!
Senast redigerad av TheBigNibble 2012-02-25 kl. 11:43.
Citera
2012-02-25, 11:38
Medlem
Vad ska du med arch till om du inte kan "kopiera från nano"?

https://wiki.archlinux.org/index.php/GNOME#Installation
Där det står:
ck-launch-session gnome-session

Eller för att använda startx:
echo "exec ck-launch-session gnome-session" > ~/.xinitrc
Citera
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBigNibble
Har nu installerat Arch Linux. När jag kör kommandot startx så kommer det fram 3 vita terminal fönster, men inte Gnome. Har lagt till några saker i daemonslistan, den ser nu ut så här.

Kod:
syslog-ng network crond dbus cpufreq gdm 

Ska man lägga till något där, eller är det bra så? Pacman.log kan jag inte posta (kan inte kopiera ifrån nano). Vad ska jag göra? Någon logg jag ska posta? Hjälp!

Hur har du testat starta Gnome?

Lättast är att starta den från konsole först, då ser du vad för felmeddelande du får.

Se till att du har "exec ck-launch-session gnome-session" i din ~/.xinitrc

Sen kör du kommandot startx
Citera
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Ändrat i .xinitrc? Alltså skrivit exec gnome-session. Eventuellt exec ck-launch-session gnome-session
Citera
2012-02-25, 11:48
Medlem
Körde echo "exec ck-launch-session gnome-session" > ~/.xinitrc . Det gick bra. Testade sedan startx. Då kom det upp en ruta. Failed to load session "gnome".
Citera
2012-02-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBigNibble
Körde echo "exec ck-launch-session gnome-session" > ~/.xinitrc . Det gick bra. Testade sedan startx. Då kom det upp en ruta. Failed to load session "gnome".
Ta bort gdm och dbus ur deamons och starta om.
Citera
2012-02-25, 14:48
Medlem
Zoms avatar
Har du gdm och gnome-session installerat?
Citera
2012-02-25, 22:36
Medlem
Ja, nu äntligen startade gnome upp. Eftersom jag kör i VM installerade jag Guest Additions, vilket gick bra. Startade om, men kan nu inte logga in... Skumt. Får bara Authentication Failure. Är säker på att jag skriver i rätt. Körde ALT-CTRL-F1 och öppnade en terminal. Där kunde jag logga in som root och lägga till en vanlig user. Tillbaka till Gnome inloggningsskärmen. Testade att logga in med det nya kontot
(test - test) MEN INTE FAN fungerade det heller! Vad. I. Helvete.

EDIT: Jag kan köra startx och dår blir jag automatiskt inloggad som root. Får se om jag kan fixa inloggningsproblemet nu.

EDITEDIT: Fixade inloggningsproblemet. Ändrade lösenord till det de var förut, sen funkade det.

TACK FÖR ALL GOD HJÄLP!
Senast redigerad av TheBigNibble 2012-02-25 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in