Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Que? Jag är nästan säker på att det måste finnas en viss procent syra i från början för att processen ska fungera...

Det är precis som du misstänkte från början en jäkla skillnad på om det försvinner vätska ur batteriet genom den vätgas och syrgas som avgår vid laddning eller ev. avdunstning till skillnad från om man spiller ut vätska. Vid laddning och avdunstning försvinner ju bara vatten och man behöver bara fylla på med vatten så är man tillbaka på vad man hade från början. Om man spiller ut vätska är det lite värre att veta vad det var man spillde ut. Om batteriet är väldigt dåligt laddat så är syrakoncentrationen i vätskan låg (svavlet från svavelsyran är då förenat kemiskt med blyet i plattorna) och om det är fulladdat (fullt alltså, inte fult...) så är syrakoncentrationen högre.
Vet du att det var ordentligt laddat innan vätskan spilldes ut så borde det bli rätt om du fyller på med batterisyra som det brukar stå på flaskan med färdigblandad 37 % svavelsyra i vatten. Allra bäst är att mäta densiteten på kvarvarande syra och eventuellt späda ut den nya batterisyran så densiteten på det du tillsätter blir samma som på det som är kvar.
Fast det är kanske inte så himla noga, det beror på hur mycket som runnit ut med, en liten andel med fel koncentration lär inte påverka mycket.
Dessvärre behöver man tillstånd för att köpa batterisyra så du måste antingen hitta någon mindre nogräknad handlare eller kanske du kan ta med batteriet och få det fyllt hos någon som har sådant tillstånd.
Är man riktigt full i fan och inte får tag på någon batterisyra så kan man ju ta ett kasserat batteri, ladda det så gott det går så länge man orkar så syrahalten blir så hög som möjligt och sedan tömma ur och ta hand om vätskan. Är koncentrationen då fortfarande för låg så kan man koka bort vatten och höja syrakoncentrationen. Fast det kanske är överkurs?
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Gör det !
Jösses, det har jag aldrig stött på.
Det förekom förr så vitt jag vet även om jag bara har köpt färdigfyllda batterier (du var ju med förr va?) men efter alla jäkla terrorister med hemmagjorda bomber så är det inte tillåtet att sälja batterisyra till vem som helst. Se
http://www.batteriexpressen.se/produ...ategory_id=253
Citat:
Säkerhetsinformation
Denna produkt får endast köpas av en person eller ett företag som innehar tillstånd av länsstyrelsen att köpa/hantera svavelsyra.
Man kan ju göra allehanda sprängämnen om man har svavelsyra och salpetersyra som tillsammans kallas nitrersyra och har man bara svavelsyra så kan man göra salpetersyra av svavelsyra och... äh, vi är visst inte i kemiavdelningen.
Tillägg: Jag behövde ett batteri och glodde runt lite när jag ändå var inne på sidan. Döm om min förvåning då jag faktiskt hittade ett som levereras med syran separat:
http://www.batteriexpressen.se/produ...ategory_id=355
Fast det blir ju ett djävulskt dyrt sätt att köpa svavelsyra om det bara är den man vill åt.