• 1
  • 2
2012-02-25, 01:54
Medlem
Hej!
Jag hade tänkt att bygga en fyrhjuling eller liknande, jag hittade en billig kinamotor som kanske funkar okej. Det är en Zongshen 110cc.
Här är kan ni se på den: http://shop.textalk.se/se/article.ph...07&art=1113270
Är det någon som vet om den funkar bra eller om det bara är skit?
Citera
2012-02-25, 02:24
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonhoffman

Av erfarenhet så har jag aldrig tyckt att Kina tillverkade motorer är något och ha.
Visserligen är den billig nu, men efter premiärturen så kommer den att kosta cirka 1000kr och reparera, och efter dom första 50 milen så kommer den ligga under stor reparation. Har man tur så kanske man kommer över 100 mil men sen är det kört.
Citera
2012-02-25, 02:33
Medlem
Jag har en annan kinamotor (inte en Zongshen) och den har gått ca 500 mil och går jättebra
Citera
2012-02-25, 02:35
Medlem
Karrebarre1s avatar
Citat:
Hej!
Jag hade tänkt att bygga en fyrhjuling eller liknande, jag hittade en billig kinamotor som kanske funkar okej. Det är en Zongshen 110cc.
Här är kan ni se på den: http://shop.textalk.se/se/article.ph...07&art=1113270

Kinamotorer = skit, pajjar direkt.
Citera
2012-02-25, 02:36
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Jag har en annan kinamotor (inte en Zongshen) och den har gått ca 500 mil och går jättebra

Skulle vara lite intressant och veta vad det är för motor. Lifan, eller hur?

Jag googlade lite och hittade en del positiva kommentarer om motorn "Works great... so far." Men också en hel del negativa (Kopplingsproblem, Tändning, Startar ej)
Citera
2012-02-25, 02:50
Medlem
Jag har en moppe med märket Skyteam, det är den som har gått ca 500 mil
Citera
2012-02-25, 02:54
Medlem
INTPs avatar
Kineserna har bråttom, låga materialkrav och måttligt intresse av att bygga grejer som håller länge. Detta leder till bristande kvalité - ibland håller grejerna tillräckligt bra, ofta gör dom det inte.

Köp nått i stil med en gammal 125cc MC av nått bra märke, då får du en motor på 2-4 gånger effekten i den kinesen, och betydligt pålitligare grejer även om dom är gamla.
Citera
2012-02-25, 03:18
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Kineserna har bråttom, låga materialkrav och måttligt intresse av att bygga grejer som håller länge. Detta leder till bristande kvalité - ibland håller grejerna tillräckligt bra, ofta gör dom det inte.

Köp nått i stil med en gammal 125cc MC av nått bra märke, då får du en motor på 2-4 gånger effekten i den kinesen, och betydligt pålitligare grejer även om dom är gamla.

Precis.
Med tiden så måste del efter del bytas ut.
Plus att den motorn som du vill köpa är 4-takt Tänk om kam-kedjan inte håller som den ska. Det kan bli totalt motor-haveri

Citat:
Jag har en moppe med märket Skyteam, det är den som har gått ca 500 mil

Haha, var det inte den du skrev ett inlägg häromdan att den inte gick att åka med?
Citera
2012-02-25, 09:21
Medlem
Johan_08s avatar
Zongshen är ett bra märke ja, dock är den motor du länkat till en budget-motor som är relativt dålig.

Lifan är nummer ett sen 3 år tillbaka, Zongshen på andra plats - På deras dyrare modeller (5000+).

Köper du en budget motor så får du oftast skit oavsett vilket märke.
Citera
2012-02-25, 10:22
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Köper du en budget motor så får du oftast skit oavsett vilket märke.

Yup.
Köp en begagnad motor och sätt på istället, kanske en Honda, Yamaha, Puch.
Citera
2012-02-25, 13:43
Medlem
INTPs avatar
Inget ont om Puch, men vill man ha billiga och bra grejer är fordon som uppnått veteranstatus/kultstatus inte riktigt rätt ställe att titta.
Citera
2012-02-25, 21:00
Medlem
Tro mig du kommer ångra dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem