Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-13, 03:04
  #85
Medlem
JoonaToivios avatar
Haha, rolig tråd. Märks ganska tydligt hur mycket fördomar det finns mot Stockholms förorter.
Citera
2014-05-13, 13:14
  #86
Medlem
detgillardus avatar
Lättare att vända på det. Områden där svenskar fortfarande kan bo:

-Hela Stockholm (undvik citykärnan och de få fulområdena på Söder och Kungsholmen. Du ser vilka det är när du åker förbi)
-Hela Danderyd
-Lidingö (med extremt få undantag)
-Stora delar av Täby (Öster om E18 + Enebyberg)
-Vaxholm
-Värmdö
-Essingarna
-Stora delar av Bromma (Äppelviken, Ålsten, Nockeby, Alvik)
-Nacka förutom Fisksätra
-Solna, Enskede och Ekerö är också till stora delar ok. Dåliga delar av Solna gissar jag kommer avslummas de närmaste åren eftersom det finns bra och dåliga områden blandat där.
-Stora delar av Sollentuna (Edsviken, Tureberg, Edsberg och till stor del ända ut mot Norrviken)


Övriga Stockholms län är tämligen pesthärjat, med undantag av landsbygden då såklart. Bostadsbristen är på ett sätt positiv i den meningen att inflyttande yrkesverksamma behöver plats och deras behov av bostad blir en sorts vågbrytare mot förslumning.

Solna är ett bra exempel på ett område med blandade bra och dåliga områden som snabbt skulle ha kunna förslummas när härjningarna i dåliga områden börjar spilla över. Trycket på bomarknaden gör dock avflyttning omöjligt eftersom det saknas områden att flytta till. Istället tvingas trenden åt andra hållet med hjälp av de inflyttades betalningsvilja och köpkraft, så de dåliga områdena äts upp istället. Medelklassen köper bort slummen istället för att fly den eftersom de saknar alternativ. Då stiger markvärdet och byggherrarna börjar rita in nya hus, så är den goda spiral igång. Samma vågbrytarfenomen har hållit medelklassen kvar i t.ex. Enskede och har sedan länge både hållit emot och brutit ny mark i Sollentuna.

Man kan nästan rita fysiska hinder som motorvägar, vatten etc och utifrån det förutspå vilka områden som kommer åka dit och vilka som klarar sig. Dock måste känna området tillräckligt för att kunna rita in del osynliga linjer i form av prisvallar för att det skall bli riktigt rättvisande.
Citera
2014-05-18, 13:21
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Ni som kommer ifrån övriga landet och funderar på att flytta hit, gör det inte - det är redan överfullt i Stockholm. Ni kommer att få betala ockerpris för en lägenhet i andrahand, belägen i någon skabbig nedgången förort. Hyresrättsköerna ligger på cirka 20 år för innerstaden och 5-10 år för något i en hyfsad förort.

Om ni ändå skall hit så går det att bo överallt. Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Fittja och Alby är de områden jag verkligen inte hade velat bo i, det är 99 % importer straight outta Somalia/Irak - men det är inte omöjligt att bo där, man blir inte knivmördad så fort man går utanför dörren. Dock skulle jag inte röra mig ute mer än nödvändigt kvälls-/nattetid, speciellt inte om man är klädd som en "typisk svensk stockholmare", d.v.s. lite dyra kläder, nyaste telefonen o.s.v.

Är uppvuxen väster om Stockholm så har mest erfarenhet av de områdena runtomkring där. (Jag vet inte vart det finns och inte finns hyresrätter dock, jag växte ex. upp i ett renodlat villaområde som dock hade ett par hyresrätter nere i centrum)

Bra till väldigt bra områden: Vällingby, Sundbyberg, Ekerö, Solhem, Sundby, Äppelviken, Ålsten, Stora Mossen, Traneberg, Alvik, Ängby, Kälvesta, Abrahamsberg, Hässelby Villastad, Blackeberg, Nockeby, Järfälla.

OK områden, inga drömställen men går att bo i brist på annat: Bromsten, Rissne, Hallonbergen, Ör, Kista, Åkeshov, Råcksta, Flysta, Jakobsberg, Kungsängen, Hässelby.

Endast nödläge - håll dig undan: Tensta, Rinkeby, Hjulsta.

På vissa områden är du helt ute och cyklar

Råcksta är riktigt trevligt och lugnt, och slår Vällingby, även om det är typ samma. Likaså Åkeshov oxå bra och lugnt, så den borde hamnat på bra områden.
Citera
2016-02-29, 18:54
  #88
Medlem
Kan säga såhär.. Hagalund är inget område för svenskar och för intruders. Ungdommarna där är väldigt organiserade och ser till så att folk som inte bor i områder håller sig borta. Det är mycket gäng och drog försäljning samt vapen.
Citera
2016-03-02, 13:02
  #89
Medlem
Adelaides avatar
Man ska ha i åtanke att detta är Flashback också. Och här hatar man alla förorter förutom Solna, Danderyd och Lidingö.
Citera
2016-03-03, 10:06
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Man ska ha i åtanke att detta är Flashback också. Och här hatar man alla förorter förutom Solna, Danderyd och Lidingö.

Exakt. Finns en handfull förorter i kommunen Stockholm som man bör undvika pga sociala problem (Husby, Tensta, kanske Rinkeby även om det börjar förbättras), liksom i Solna (Hagalund som också börjar förbättras) och Sumpan (Hallonbergen, samma där). Sen finns det en del förorter som ser trista ut men som inte är farliga alls. Detta gäller alltså för kommunerna Stockholm, Solna och Sundbyberg dvs den centrala delen av Stockholms län.
Citera
2016-03-20, 22:31
  #91
Medlem
någon som vet hur det är i sätra kan man bo där som svensk?
Citera
2016-03-22, 20:40
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Hi3G]X
någon som vet hur det är i sätra kan man bo där som svensk?

vad i hela friden betyder "kan"? man kan bo precis exakt överallt i Stockholm "som svensk". vad tror du ska hända dig?
Citera
2016-03-23, 02:13
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu
Lättare att vända på det. Områden där svenskar fortfarande kan bo:

-Hela Stockholm (undvik citykärnan och de få fulområdena på Söder och Kungsholmen. Du ser vilka det är när du åker förbi)
-Hela Danderyd
-Lidingö (med extremt få undantag)
-Stora delar av Täby (Öster om E18 + Enebyberg)
-Vaxholm
-Värmdö
-Essingarna
-Stora delar av Bromma (Äppelviken, Ålsten, Nockeby, Alvik)
-Nacka förutom Fisksätra
-Solna, Enskede och Ekerö är också till stora delar ok. Dåliga delar av Solna gissar jag kommer avslummas de närmaste åren eftersom det finns bra och dåliga områden blandat där.
-Stora delar av Sollentuna (Edsviken, Tureberg, Edsberg och till stor del ända ut mot Norrviken)


Övriga Stockholms län är tämligen pesthärjat, med undantag av landsbygden då såklart. Bostadsbristen är på ett sätt positiv i den meningen att inflyttande yrkesverksamma behöver plats och deras behov av bostad blir en sorts vågbrytare mot förslumning.

Solna är ett bra exempel på ett område med blandade bra och dåliga områden som snabbt skulle ha kunna förslummas när härjningarna i dåliga områden börjar spilla över. Trycket på bomarknaden gör dock avflyttning omöjligt eftersom det saknas områden att flytta till. Istället tvingas trenden åt andra hållet med hjälp av de inflyttades betalningsvilja och köpkraft, så de dåliga områdena äts upp istället. Medelklassen köper bort slummen istället för att fly den eftersom de saknar alternativ. Då stiger markvärdet och byggherrarna börjar rita in nya hus, så är den goda spiral igång. Samma vågbrytarfenomen har hållit medelklassen kvar i t.ex. Enskede och har sedan länge både hållit emot och brutit ny mark i Sollentuna.

Man kan nästan rita fysiska hinder som motorvägar, vatten etc och utifrån det förutspå vilka områden som kommer åka dit och vilka som klarar sig. Dock måste känna området tillräckligt för att kunna rita in del osynliga linjer i form av prisvallar för att det skall bli riktigt rättvisande.

Inte hela Danderyd. I Rinkeby (i Danderyd) bor det mest (?) invandrare. Men det är det enda området med invandrare här såvitt jag känner till. Finns dock inte så mycket hyresrätter i Danderyd.
Citera
2016-03-23, 02:40
  #94
Medlem
Områden du inte kan bo i söderort som svensk(No-go zoner)

Norsborg, Fittja, Alby, Hallunda, Vårby Gård, Skärholmen, Flemingsberg

Orter du kan bo i, men bör inte komma hem från krogen 03:00 packad: Högdalen, Rågsved, Bagarmossen.

Västerort: Hjulsta, Tensta, Rinkeby, Husby (No-go zoner)

Orter du kan bo i, men bör inte komma hem från krogen 03:00 packad: Akalla, Kista, Rissne, Vällingby, Hässelby

Norrort:

Finns inte egentligen inte några du inte kan bo i, finns ingen som är på nivå som Söder/västerort men om du kanske har möjlighet så välj bort Jakobsberg, även om de inte är några grova problem. Egentligen bara nergångna områden här som har hyffsat lång pendlingstid till stan. Tråkigaste sidan av Stockholm 100%.

Österort:

Finns egentligen inte något här, om jag som svensk skulle flytta till Stockholm hade det varit östra Stockholm. De enda som egentligen är tveksamt är Fisksätra, dock så skulle jag knappt vara på min vakt 03:00 en fredagkväll dyngrak. Majoriteten invandrare dock är dom flesta väldigt lugna här, så fungerar absolut. Orminge säger några men är ett område med kanske 85% svenskar och gå igenom Orminge centrum nattetid är absolut inga problem. Resten av Lidingö/Värmdö/Nacka/Vaxholm/Tyresö är hur lugnt som helst och du bör bosätta dig här som svensk. Kostar självklart mer här men det är det värt.

Kanske glömt någon enstaka men resten är områden som är lugna och du kan bo där, skulle endast bo i några i de listade no-go zonerna ifall jag bara använda det som åka hem och från jobbet, åka hem efter 21:00 skulle jag kännas som riktigt obekvämt.
Citera
2016-03-23, 16:53
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorka44
Områden du inte kan bo i söderort som svensk(No-go zoner)

Norsborg, Fittja, Alby, Hallunda, Vårby Gård, Skärholmen, Flemingsberg

Orter du kan bo i, men bör inte komma hem från krogen 03:00 packad: Högdalen, Rågsved, Bagarmossen.

Västerort: Hjulsta, Tensta, Rinkeby, Husby (No-go zoner)

Orter du kan bo i, men bör inte komma hem från krogen 03:00 packad: Akalla, Kista, Rissne, Vällingby, Hässelby

Norrort:

Finns inte egentligen inte några du inte kan bo i, finns ingen som är på nivå som Söder/västerort men om du kanske har möjlighet så välj bort Jakobsberg, även om de inte är några grova problem. Egentligen bara nergångna områden här som har hyffsat lång pendlingstid till stan. Tråkigaste sidan av Stockholm 100%.

Österort:

Finns egentligen inte något här, om jag som svensk skulle flytta till Stockholm hade det varit östra Stockholm. De enda som egentligen är tveksamt är Fisksätra, dock så skulle jag knappt vara på min vakt 03:00 en fredagkväll dyngrak. Majoriteten invandrare dock är dom flesta väldigt lugna här, så fungerar absolut. Orminge säger några men är ett område med kanske 85% svenskar och gå igenom Orminge centrum nattetid är absolut inga problem. Resten av Lidingö/Värmdö/Nacka/Vaxholm/Tyresö är hur lugnt som helst och du bör bosätta dig här som svensk. Kostar självklart mer här men det är det värt.

Kanske glömt någon enstaka men resten är områden som är lugna och du kan bo där, skulle endast bo i några i de listade no-go zonerna ifall jag bara använda det som åka hem och från jobbet, åka hem efter 21:00 skulle jag kännas som riktigt obekvämt.

Det du skriver är väldigt överdrivet, vad då inte kunna komma hem packad 03 i Vällingby? Vällingby är ju lugnt. Jag är hellre packad 03 i Vällingby än t.ex Sthlm City, i city är nog en betydligt större risk att åka på däng en lilla Vällingby. Sen är det en jävla skillnad på Hässelbystrand och Hässelbygård, Hässelbygård är det vilda västern ibland, medans strand är riktigt fint, med villor som du aldrig skulle ha råd att köpa.

Österort är säkert trevligt och fint, men satan vad off det ligger. Dåligt med t-banor där oxå.
__________________
Senast redigerad av MildaMakaroner 2016-03-23 kl. 17:02.
Citera
2016-03-24, 01:02
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Det du skriver är väldigt överdrivet, vad då inte kunna komma hem packad 03 i Vällingby? Vällingby är ju lugnt. Jag är hellre packad 03 i Vällingby än t.ex Sthlm City, i city är nog en betydligt större risk att åka på däng en lilla Vällingby. Sen är det en jävla skillnad på Hässelbystrand och Hässelbygård, Hässelbygård är det vilda västern ibland, medans strand är riktigt fint, med villor som du aldrig skulle ha råd att köpa.

Österort är säkert trevligt och fint, men satan vad off det ligger. Dåligt med t-banor där oxå.
Självklart är det större risk i City än i Vällingby att få en smäll, är större risk i City än Rinkeby med men det är för att de rör sig mycket fler folk där än i förorterna nattetid.
Det jag skriver ifall du är renodlad svensk och inte van att bo i någon utav förorterna, alla ungdomsgäng kan lukta till sig en person som inte ser ut att komma därifrån, därför jag lagt till orter som Vällingby. Några av orterna under inte bör åka hem 03 är tunnelbanespåret också, visst Vårby Gård kanske inte är en No-Go zon, men även om Saltsjöbaden låg på linje 13 så skulle jag aldrig åka linje 13 söderut nattetid som packad. Så även om områdena kanske inte är direkt farliga, så är 80% av risken tuben ut till området nattetid som det jobbiga.

Tror inte ens folk i Österort vill ha tuben ut dit, kan säga direkt att 80% av folk i Österort har betydligt kortare väg in till City än folk från Hässelby kommunalt.

Jodå, klart man har råd o köpa i Hässelby Strand med dagens räntor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback