2012-02-24, 22:56
Medlem
läramighackas avatar
Har en Western Digital 1,5 TB hårddisk och häromdagen så råkade jag tappa den i golvet.
Jag kopplar in den i datorn och den börjar blinka fast jag får inte fram att någon enhet har kopplat in i datorn. Den har inga ytliga tecken på att ha blivit skadad och om man skakar den löst så hör man inte att något har lossnat. Jag undrar om den är bortom räddning eller om någon vet vad som kan vara felet.

Trots allt börjar den blinka när man kopplar in den...

Tack på förhand
Citera
2012-02-24, 23:03
Medlem
Mackzixzs avatar
När den nu blinkar, spinner den då upp? Du KAN ju haft tur och bara en kabel i den lossnat!
Citera
2012-02-24, 23:04
Medlem
läramighackas avatar
Den gör ingenting annat. Bara blinkar och avger inga ljud alls eller någonting.

Edit: Lyssnade noggrannare och den gör ljud när den kopplas in.
Citera
2012-02-24, 23:07
Medlem
Mackzixzs avatar
Okej, det var ju inte det man ville höra! Testa att skruva isär den och kolla. Guider finns på internet för det här. Du kan alternativt testa hårddisken internt i en dator också! Kanske bara är så att du måste köpa nytt housing/chassi till den.
Citera
2012-02-25, 14:09
Medlem
Använde du den eller var den avstängd när du tappade den i golvet?

Man bruka ta ut hårddisken som är i den externa lådan och koppla den intern i en stationär dator som en vanligt intern hårddisk eller köpa en USB adapter om man bara har bärbar. Du förlorar troligen garantin när du gör det.

Det finns räddnings/recovery företag som kan rädda dina saker men de kostar FLERA tusen och alla har samma priser. 4000-10000 mot det dyraste hållet beroende på hur allvarligt felet är. Bra undersöknings priset varierar.
Citera
2012-02-25, 16:04
Medlem
Ursäkta om jag hoppar in på denna tråd och stör! Men jag har liknande problem, eller jag har problem med min nya WD-hårddisk, 1TB. Köpte den i veckan för att kunna föra över framförallt film/serier då mitt utrymme på datorn snart är slut. Jag kopplade in denna och fick då alternativ, kommer inte ihåg exakta men jag valde iaf att använda den som Time-Machine, och det är ju bra i sig. Men nu när jag har säkerhetskopierat allt på min dator till extern kan den inte visas på andra datorer. Min dator är en mac.

Frågan är då, kan jag avinstallera Time-Machine, så jag för tillfället bara använder hårddisken till att flytta över film, så jag sen kan lägga över det på annan dator (PC)? och hur gör jag detta?

Alternativt, hur går jag tillväga för att kunna dela med mig av min hårddisk som den är under Time-Machine?
Citera
2012-04-07, 12:42
Medlem
läramighackas avatar
Tänkte bumpa upp tråden lite.
Ingen som har några tips?

Väldigt många filer, låtar, filmer osv som jag mer än gärna vill rädda. Ska förklara allting igen.
WD Elements 1,5 TB. När jag kopplar in den spinner den. Testat den på två olika datorer, olika usb-portar med olika kablar. Allt den gör är att spinna och att lampan konstant blinkar.

Är den verkligen bortom räddning?
Citera
2012-04-07, 17:19
Medlem
läramighacka:
Varför har du inte följt råden i inlägg 4 och 5 som Mackzixz och jag skrev?

aperson6:
Du har nog redan löst det men jag svarar ändå. Du har ett helt annat problem som beror på ett Mac program. Söka med Google efter "Time-Machine Mac" eller skapa en egen tråd i Mac delen av forumet ger dig nog bättre svar.
Citera
2014-08-21, 15:46
Medlem
Har haft liknade problem. Jag tappade min i golvet med sladden i. Den landade där sladden sitter och det ser ut som om uttaget är rubbats någon millimeter. När jag sätter i strömsladden och usb-sladden blinkar den, men den låter ej. Datorn hittar den inte heller.
Jag har öppnat upp den men ser ingenting som ser fel ut.

Några bra tips?
Citera
2014-08-21, 23:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birken93
Har haft liknade problem. Jag tappade min i golvet med sladden i. Den landade där sladden sitter och det ser ut som om uttaget är rubbats någon millimeter. När jag sätter i strömsladden och usb-sladden blinkar den, men den låter ej. Datorn hittar den inte heller.
Jag har öppnat upp den men ser ingenting som ser fel ut.

Några bra tips?

Det finns ju tips i tråden men lite länkar:
Kabinett:
http://www.kjell.com/Sok?query=kabinett

SATA/IDE <-> USB adaptrar:
http://www.kjell.com/Sok?query=sata+usb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem