2012-02-24, 12:50
Medlem
Jag har en skoluppgift jag måste lösa och det är en del frågor jag har lite svårt med.

"På vilket sätt är uttrycket ”Den mörka medeltiden” korrekt, och på vilket sätt ger uttrycket en lite felaktig bild?

De medeltida filosoferna grubblade över frågan: Går det att förena tro och vetande?
Augustinus sägs ibland har kristnat Platon, medan Thomas av Aquino sägs ha kristnat Aristoteles. Kan du utveckla det påståendet?

Hur tycker du personligen att de här försöken att förena tro och vetande känns?"

Hjälp uppskattas väldigt. Ber på mina knän.
Citera
2012-02-24, 14:11
Medlem
Anklagares avatar
Finns en tråd där du kan be om läxhjälp i historia, nämligen: https://www.flashback.org/t1782565

Angående "den mörka medeltiden" så är det ett uttryck som uppstod i och med renässansen i ett försök att smutskasta den tidigare medeltiden genom att överdriva konsekvenserna av Romarrikets fall. Självklart drabbades det europeiska samhället starkt utav en sådan förlust av geografisk centralisering etc, men inte så mycket som man ofta får för sig. Sedan är det även värt att poängtera att begreppet är extremt eurocentriskt då den behandlar en tid av tillfällig europeisk tillbakagång såsom någonting allrådande, vilket onekligen ger en felaktig bild av resten av världen.
Citera
2012-02-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Finns en tråd där du kan be om läxhjälp i historia, nämligen: https://www.flashback.org/t1782565

Angående "den mörka medeltiden" så är det ett uttryck som uppstod i och med renässansen i ett försök att smutskasta den tidigare medeltiden genom att överdriva konsekvenserna av Romarrikets fall. Självklart drabbades det europeiska samhället starkt utav en sådan förlust av geografisk centralisering etc, men inte så mycket som man ofta får för sig. Sedan är det även värt att poängtera att begreppet är extremt eurocentriskt då den behandlar en tid av tillfällig europeisk tillbakagång såsom någonting allrådande, vilket onekligen ger en felaktig bild av resten av världen.

Nu är det iofs inte historia jag vill ha hjälp med utan filosofi.

Och tack (så jättemycket!!) för svaret på min första fråga!
Citera
2012-02-24, 18:23
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostdetective
Nu är det iofs inte historia jag vill ha hjälp med utan filosofi.

Och tack (så jättemycket!!) för svaret på min första fråga!

Måste säga alla frågorna bortsett från möjligen den sista mycket väl platsar in under historia. Du har ju inte mycket att förlora på att fråga i den tråden.
Citera
2012-02-24, 18:29
Medlem
FetFulElaks avatar
Detta kan du fan Googla fram... men kortfattat.

Augustinus utvecklar Platons tankar från "Staten", men menar att det inte kan finnas någon stat på jorden - den "ultimata" staten finns hos "Civitas dei"...

Gamle de Aquino läste, och forskade, i Aristoteles och utvecklade dennes tankar om "den orörde röraren" till att bli ett av Aquinos fem gudsbevis...

Betänk dock polemiken mellan "tro" och "förnuft" och kyrkans hegemonitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in