2012-02-24, 10:57
Medlem
mediahoras avatar
Jag funderar på om det är värt att jag skriver mig på min nuvarande adress som har betydligt lägre skatt än där jag bodde innan. Dock vet jag inte hur länge jag bor kvar här..

När man ändrar sin folkbokföringsadress, hur ändras skatten? Har för mig att jag hört att man ska ändra före november för att få den andra skattesatsen nästa år? Så om jag ändrar nu gör det ingen skillnad för resten av året?
Citera
2012-02-24, 11:37
Medlem
dppetts avatar
Beror väl på var du arbetar. Jag arbetar i Sverige men bor i Danmark och enligt nordiska skatteavtal så ska skatt betalas där du arbetar oavsett var du är folkbokförd.
Citera
2012-02-24, 14:47
Medlem
Beaver14s avatar
Där du är folkbokförd 1 november är den kommun du betalar skatt i för kommande inkomstår. Tex. Du bor i Uppsala 1 november 2011 men flyttar till Västerås 1 december 2011 för att jobba. I deklarationen 2013 som avser inkomstår 2012 kommer du att betala deklarera i Uppsala kommun.
Citera
2012-02-24, 21:24
Medlem
mediahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Där du är folkbokförd 1 november är den kommun du betalar skatt i för kommande inkomstår. Tex. Du bor i Uppsala 1 november 2011 men flyttar till Västerås 1 december 2011 för att jobba. I deklarationen 2013 som avser inkomstår 2012 kommer du att betala deklarera i Uppsala kommun.

Ah då var det ungefär som jag trodde.
Gött, då väntar jag med att ändra bostadsort!
Citera
2015-07-08, 16:44
Medlem
BushwickBills avatar
Regleras det efteråt eller är kommunen man är folkbokförd i den 1:a November garanterad att få all min skatt under det året? Exempel: Om jag folkbokför mig i en kommun med lägre skatt den 1:a Juli kommer jag få skatteåterbäring för Juli - Dec när skatten beräknas nästa deklaration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in