2018-08-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Fast Familjen lyckades göra Borlänge till Sveriges farligaste stad och det var skottlossningar i princip varje vecka i den lilla staden. Så knappast några grabbar att bagatellisera. Ett brott är ett brott oavsett gärningsman.

Självklart är det så med gärningsmän och kriminalitet.
Men var det verkligen så? Var Borlänge Sveriges farligaste stad? Borlänge känns faktiskt farligare nu än då med alla våldtäkter. Skottlossningar varje vecka? Vilka blev då dödade eller skadade (förutom pundaren som sköt sig själv) ?
Citera
2018-08-17, 13:06
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Självklart är det så med gärningsmän och kriminalitet.
Men var det verkligen så? Var Borlänge Sveriges farligaste stad? Borlänge känns faktiskt farligare nu än då med alla våldtäkter. Skottlossningar varje vecka? Vilka blev då dödade eller skadade (förutom pundaren som sköt sig själv) ?
Hur många oskyldiga blir skjutna vid skottlossningar idag? Inte många, men klart det händer. Har ingen större koll på Borlänge och verkligen inte Borlänge på 90-talet men i p3 dokumentären nämnde man att det skjöts i princip varje vecka, uppståndelsen var dock inte lika stor som vid skjutningar i storstäderna idag.
Citera
2018-08-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Hur många oskyldiga blir skjutna vid skottlossningar idag? Inte många, men klart det händer. Har ingen större koll på Borlänge och verkligen inte Borlänge på 90-talet men i p3 dokumentären nämnde man att det skjöts i princip varje vecka, uppståndelsen var dock inte lika stor som vid skjutningar i storstäderna idag.

Precis man nämnde det ja...i den där dokumentären av Jan Helin......som gjorde allt för att förstora upp brottsligheten.

Konstigt att det sköts varje vecka men ingen blev träffad....för nu skjuts det varje vecka i Malmö och många dör och blir skadade.
Citera
2018-08-29, 20:39
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABCD1
1. Eddie Andersson
2. Lennie Doverdal
3. Joel Nordin
3. Robert Edvardsson
4. Carl-Johan Hellbacken (saknas i Thailand)
5. Anders Lundgren (död i rysk roulette från Ludvika)
6. Anders "Satan" Karlsén
7. Stefan Karlsén
8. "Purjo"

Kom igen nu och fyll på listan!

Norpan?
Citera
2018-09-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Norpan?

Kry*to
Mo*si
Citera
2018-09-04, 00:18
Medlem
Alltid lika roligt att läsa här på FB, antingen är det smutskastning av folk som dom inte har en aning om vem det ens är. sitta bakom en datorskärm/telefon och skriva "tuffa" komentarer eller att dom är nollor.

Antingen är det folk som lider av avundsjuka på det dom hade eller kanske till och med någon som försökt rå sig på någon utav Familjen och åkt på däng och måste få ut sitt hämd på nått sätt..
Eller de klassiska människorna som som inte har nån aning om hur livet funkar/funkade

Känner ingen av dessa människor men har träffat vissa av dom senare i livet,

Och att Svensson som födds med silverskeden i käften kan sitta och gnälla på folk som vänt sitt liv till det bättre är för mig ofattbart.
för dom som lyckas med det,
har säker åstakommit mer på dom åren tillbaka än vad en som inte varit där.
Citera
2018-09-06, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbeltilldubbel
Alltid lika roligt att läsa här på FB, antingen är det smutskastning av folk som dom inte har en aning om vem det ens är. sitta bakom en datorskärm/telefon och skriva "tuffa" komentarer eller att dom är nollor.

Antingen är det folk som lider av avundsjuka på det dom hade eller kanske till och med någon som försökt rå sig på någon utav Familjen och åkt på däng och måste få ut sitt hämd på nått sätt..
Eller de klassiska människorna som som inte har nån aning om hur livet funkar/funkade

Känner ingen av dessa människor men har träffat vissa av dom senare i livet,

Och att Svensson som födds med silverskeden i käften kan sitta och gnälla på folk som vänt sitt liv till det bättre är för mig ofattbart.
för dom som lyckas med det,
har säker åstakommit mer på dom åren tillbaka än vad en som inte varit där.

Exakt komma 10år efter och börja kalla folk saker som man antagligen aldrig äns träffat och på nätet är fan riktigt pinsamt. Oftast så brukar dom personerna vara losers irl idag. Ända stället som dom kan vara tuffa på är på nätet. Lite humor men mest tragiskt.
Citera
2018-09-11, 03:14
Medlem
Jag minns en incident från vad som måste ha varit november/december 1997 i samband med Snowboard Open (tror det hetta så. Var en helg då bara snowboardåkare hängde i Lindvallen. Oftast 1-2 veckor innan den officiella öppning av anläggningen).

I alla fall, ryktet gick att Familjen hade kommit till stugbyn och någon skulle ha sett minst ett vapen (avsågad hagelbössa). Ryktet om Familjen på den tiden var ganska rejält mytomspunnet så vad jag minns så uppmanades folk att hålla sig i stugorna.
Efter ett tag kom det en hel karavan av snutbilar. 20-30 patruller med allt från vanliga snutbilar, hundpatruller och piketbussar.
Vad jag minns så gick det två rykten om varför dom var där.
Det ena var att dom gjorde en affär medan det andra var att dom hade en beef med ett gäng som var på plats.

Detta är ju några månader efter att dom blivit punktmarkerade och det skulle kunna förklara varför det fanns så många polis-enheter i närheten.
Citera
2018-09-22, 04:25
Medlem
Nkpgisits avatar
När jag bodde på ett 12 stega hem så jobbade Eddie där då och då. Ganska trevlig.
Citera
2018-10-18, 09:30
Medlem
rakarnas avatar
Jag lyssnade på P3 dokumentären om familjen här om dagen och blev intresserad över ringarna som orginal medlemmarna skulle ha haft på sig upp till den dagen deras kompis dog och dem bestämde sig för att hoppa av och alla slängde ner sina ringar i hans grav. har sökt men hittar ingen bild på dessa ringar.

Är det någon som kan få fram dem? Hade varit jätteintressant att se hur dem ser ut. Dem blev beskrivna som klackringar i dokumentären.
Citera
2019-01-28, 20:55
Medlem
Celerons avatar
Ja, det är väldigt vad dessa avskum ångrar sig. När fyra av dem poserar leende utanför vad som verkar vara ett polishus i expressen nyligen eller att någon av dem ser tillbaka på den tiden med "nostalgi". Till råga på allt så säger de sig skriva på ett filmmanus om sin framfart. Ska det nu ens skrivas om dessa skurkar så borde det väl göras av någon utomstående för att det ska bli någorlunda objektivt. Sånt kan man inte vara säker på när ex-busarna ska göra det själva.

Det enda skälet för övrigt att någon i gänget ens lever idag stavas Sverige. Hade det varit i ett annat land t.e.x i USA så hade polisen gett tillbaka med samma medel och denna "familj" hade inte lika makfullkomligt kunnat glassa runt med sina ak-fyror och göra sina dåd utan att man mött likvärdig eldkraft från myndigheternas håll. Alternativt fått ordentliga, rejäla fängelsestraff för sin extremt grova brottslighet. Resonemanget borde vara enkelt. Om man säger att man "startat ett krig mot polisen", och visar det i praktiken, så bör polisen i sin tur ha rätt att starta "krig" tillbaka. Och givetvis borde man aven ha rätt använda samma medel som gänget själva gjorde. Om de skjuter för att döda så är det bara att göra samma sak tillbaka.
Citera
2019-01-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleAk
Jag minns en incident från vad som måste ha varit november/december 1997 i samband med Snowboard Open (tror det hetta så. Var en helg då bara snowboardåkare hängde i Lindvallen. Oftast 1-2 veckor innan den officiella öppning av anläggningen).

I alla fall, ryktet gick att Familjen hade kommit till stugbyn och någon skulle ha sett minst ett vapen (avsågad hagelbössa). Ryktet om Familjen på den tiden var ganska rejält mytomspunnet så vad jag minns så uppmanades folk att hålla sig i stugorna.
Efter ett tag kom det en hel karavan av snutbilar. 20-30 patruller med allt från vanliga snutbilar, hundpatruller och piketbussar.
Vad jag minns så gick det två rykten om varför dom var där.
Det ena var att dom gjorde en affär medan det andra var att dom hade en beef med ett gäng som var på plats.

Detta är ju några månader efter att dom blivit punktmarkerade och det skulle kunna förklara varför det fanns så många polis-enheter i närheten.

har minne från denna händelse då farsan jobbade som pistvakt på den tiden.Han berätta att halva lindvallen var en enda stor brottsplats. vilka av nämnda kändisar från borlänge var på plats den helgen? jag var bara 10 år på den tiden tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in