Tack för hjälpen, det fick mig i rätt riktning. Det visade sig att alternativet "Anpassa t. skärm / flytta" var ekvivalent med pixelperfekt mappning, vilket kunde utrönas ifrån testbilder såsom den på
http://www.pixelmappat.nu/. De artefakter jag tyckte mig se bestod istället av 'bildförbättrande' funktioner som var påslagna i TV-inställningarna, såsom skärpeförbättring och annat otyg. Ett tips är att slå av alla intelligenta bildförbättrare, de gör mer skada än nytta.
Ett annat problem som senare uppstod var att TV:n vägrade acceptera en 3,5mm-anslutning för ljud ifrån datorn. Detta var behövligt eftersom grafikkortet inte verkade kunna hantera en ljudsignal i HDMI-kabeln (trots att det var en port för en HDMI-kontakt och ej en DVI-kontakt). Eftersom att datorn har en S/PDIF-anslutning finns ju alternativet att köpa en liten mellanlåda, men eftersom 3,5mm-anslutningen till TV:n är märkt PC/DVI så tyckte jag att den skulle fungera (jag har ett ljudsystem 3,5mm-anslutet till TV:n så digitalt ljud förefaller onödigt).
Efter lite efterforskningar så upptäckte jag att det hela berodde på att grafikkortet, oförmöget att skicka en ljudsignal, bestämde sig för att det nog var lika bra att skicka en falsk signal ändå, bara för att (?). Detta tolkade TV-skärmen såsom en ljudsignal och slog därmed av ljudingången för analogt ljud. Problemet kunde löses på ett ytterst icke-trivialt sätt. Nämligen att ändra namn (!) på bildkällan i TV-inställningarna till "DVI PC". Helt plötsligt ansåg TV:n att det var en DVI-anslutning och därmed att det var läge att strunta i eventuella ljudsignaler, aktivera den analoga ingången SAMT lysa med en frånvaro av 'overscanning' som var mitt första problem. Läget "16:9" täcker nu hela bildskärmen.
Jag delar med mig utav detta eftersom det kan vara hjälp till någon med likartade problem som stöter på tråden. Jag fann det iallafall synnerligen löjligt med ett namnbyte istället för en inställning för ljudingång eller liknande, men det verkar vara hur Samsung har programmerat.