2012-02-23, 21:50
Medlem
pamedfinskornas avatar
Tibia, ja ni kommer alla ihåg, om ni inte gör det så tycker jag lite synd om er.

Tibia hade något som jag inte ännu inte sett i andra spel.
Nämligen en enormt levande värld, som man hade stora möjligheter att påverka.
För att förstå tibia, så måste man förstå att det aldrig var grafiken det handlade om. Nej det handlade om friheten. I tibia, mer än i något annat spel, fick man friheten att skapa en stark identitet.

Och ni som aldrig satte er in i tibia undrar säkert; men hur kan ett spel bestående av "fula" pixlar, inget ljud, och inte ens synliga rustningar på gubbarna åstadkomma detta. Jag ska förklara vad som var så genialiskt med tibia.

Server storleken.
Antal personer som spelade aktivt på en server varierade mellan 700 - 1500 personer.
Detta är den perfekta storleken. Det är stort nog för att vara "stort", men det är samtidigt inte större än att alla kommer känna igen dig när du spelat där i några månader.

Forumen.
Forumet för ens server var väldigt lättåtkomlig. Alla läste forumet. Hela världen visste direkt om det utropats ett krig. Det utkämpades även verbala krig på forumet som ibland övergick till riktiga dueller i spelet. Kan du tänka dig ett spel där forumet står för 30-40% procent av spelkänslan? Då snackar vi ett socialt spel.

Identitet.
Det är svårt att förklara.
Men i tibia var rykte allt. Mer än något annat. Ens ord och handlingar var det viktigaste. Vem ens kompisar var, var det viktigaste. Vad man hade för backup planer, vad man skickade för spioner, hur man hanterade eventuella brytningar med andra var det viktigaste.

För i tibia kunde man få makt mer än i något annat spel. Med rätt kontakter kunde du man göra vad som helst.
Tänk dig en kille som älskade sin tibiagubbe, som hade lagt ner tusentals timmar på den. Med rätt kontakter kunde du fullkomligt stänga ner den gubben. Sätta bevakning utanför hans hus 24/7 så han aldrig skulle kunna lämna.

Om du betedde dig som en tyrann, så kunde du räkna med att det skulle bildas utbrytargrupper, revolutioner och guerilla krig. Dem du kände (även fast dem kanske inte var inblandade) rök också med.

Och all denna dramatik på en så liten yta; 700-1500 personer. Tillräckligt stor för att det skulle kännas som hela din värld, men samtidigt tillräckligt liten för att du skulle bli del av denna, slag du slogs på, beslut du fattade kom att gå till historien. DEN KÄNSLAN FICK MAN.

Så varför överlevde då inte tibia om det var ett så bra spel? 3 anledningar.

1. Levelingen - Oerhört långtråkigt nötande, som man fick lägga mycket tid på. Dock så tror jag att detta var nödvändigt eftersom att det blev mer verkligt. Allt blod, allt svett och alla tårar stod på spel när det utkämpades krig. För när man dog förlorade man 10-20 (läs 100) timmars hjärndött nötande, och det var förstås förödande.

2. Grafiken - Även fast vi som växte upp med spelet faktiskt gillade och kom att acceptera grafiken, kanske den inte var så lockade för så många. Tänk bara om de visste vad de gick miste om.

3. CipSoft - Personligen tyckte jag Cipsoft fattade några riktigt tvivelaktiga beslut
CipSoft raderade tibiagubbar som brutit mot regler (ofta den väldigt löjliga sharing reglen). Man såg legender försvinna och permanent raderas ur systemet. Inte ens en gravsten fanns kvar. Det måste ha jobbat någon med otrolig städmani på CipSoft. Dem raderade även inaktiva gubbar och gamla forumtrådar. Där upphörde känslan av kontinuitet i spelet. Dem tog inte vara på den otroligt rika historia som varje server erbjöd. Dem sköt sig själva i graven på det sättet.

Nej det finns inget spel som skapar en så realistisk känsla som tibia. Det finns inget annat spel där man lämnar ett så stort avtryck. Människor är sociala varelser med sociala samhällsstrukturer, tibia lät detta ske fritt, inuti i ett spel. Det fanns inte horde och alliance, det var alla mot alla. Man utforskade inte ett område, man ägde alla hus där och om någon obehörig gick in ens "hood" så dog dem.
Senast redigerad av pamedfinskorna 2012-02-23 kl. 22:33.
Citera
2012-02-23, 22:01
Medlem
cbatbhs avatar
Vad ska vi diskutera?

Jag har aldrig lirat tibia men blev sugen att lira det tibia du beskrev, men som jag fattar det så finns inte det "gamla" tibia kvar.

Vad hände när man dog?
Citera
2012-02-23, 22:11
Medlem
pamedfinskornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbatbh
Vad ska vi diskutera?

Jag har aldrig lirat tibia men blev sugen att lira det tibia du beskrev, men som jag fattar det så finns inte det "gamla" tibia kvar.

Vad hände när man dog?

Huruvida det är det bästa spel som någonsin gjorts. Om jag har rätt i min analys av tibia. Vilket framtida spel som skulle kunna vara likt tibia. Ja vad som kommer upp på tapeten helt enkelt.

Jag vet inte till vilken utsträckning det gamla tibia finns kvar idag. Jag har inte spelat det på många år, när jag började se denna negativa utveckling tog intresset för andra spel över.

När man dog blev man nedgraderad i level, vilket betydde att man förlorade sin styrka, mängden liv etc. Man kunde även tappa värdefulla föremål, och på så vis bli ekonomiskt ruinerad. Om man dog tillräckligt många gånger kunde man bli nedgraderad till level 1, vilket betydde att hundratals timmar av hårt arbete var förlorade.
Citera
2012-02-23, 22:19
Medlem
Det som gjorde tibia unikt enligt mig var att det inte fanns någon lvlcap. Själv tror mycket av impopulariteten av tibia om man jämför med t.ex runescape var att tibia var otroligt nybörjarovänligt.
Balans är viktigt i spel tibia är/var trist i början men blev bättre med tiden. De flesta morderna rpg som typ godswar där man kan nå lvl 20 på en timme och lvl 100 på 2 veckor fastnar man väldigt lätt för i början men redan efter nån månad ser man sig om efter andra spel.
Citera
2012-02-23, 22:21
Medlem
Robss avatar
Håller med. Alla jag känner nu har blivit retired och även jag till viss del då det är tråkigt att spela själv. Spelet är förstört, ja.

När folk frågar om Tibia beskriver jag det alltid som en monarki. Det är inte heller ofta som du egentligen förtjänar makten på Tibia utan oftast så tar man makten.

Har länge funderat på om det är möjligt att göra ett nytt spel, uppbyggt som en monarki utan att göra en tibia rip-off?
Citera
2012-02-23, 22:41
Medlem
UnknownSources avatar
Tibia är enligt mig det bästa online spelet som någonsin skapats, var det första online spelet jag någonsin spelade. Och än idag är man sugen på att börja spela igen, glömmer aldrig bort det spelet
Citera
2012-02-23, 23:19
Medlem
G-punktens avatar
Det är ett fruktansvärt bra spel. Det ersattes dock av Runescape. Jag spelade Tibia ett tag men tröttnade p.g.a just lvlingen att när man väl dog så kändes det så jävla waste. Sen var det så jävla mycket polacker överallt! Helt sanslöst!

Det var ett bara fina månader som jag satt med spelet dock
Citera
2012-02-23, 23:21
Medlem
UnknownSources avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Det är ett fruktansvärt bra spel. Det ersattes dock av Runescape. Jag spelade Tibia ett tag men tröttnade p.g.a just lvlingen att när man väl dog så kändes det så jävla waste. Sen var det så jävla mycket polacker överallt! Helt sanslöst!

Det var ett bara fina månader som jag satt med spelet dock

Tröttnade man på att lvla ett tag så skadade det inte att softa i typ thais en stund och driva med folk. Va ju standard att stå utanför nåns hus och göra runor / skilla
Fan vilka tider det var!
Citera
2012-02-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownSource
Tibia är enligt mig det bästa online spelet som någonsin skapats, var det första online spelet jag någonsin spelade. Och än idag är man sugen på att börja spela igen, glömmer aldrig bort det spelet

Helt klart det bästa online spelet enligt mig också. Var tvungen att börja på en OT nyss som är exakt som tibia var 7,4, men allt går lite snabbare. 320 players online nu
Citera
2012-02-23, 23:31
Medlem
Farenheits avatar
Jag kan helt och hållet instämma med vad TS säger då jag själv befann mig i vad man ett tag kunde kalla för "träsket" av tibiaspelande. Det skapades en sorts mani hos en att behöva spela. Det handlade inte om att bli bäst eller om att vara medlem i den bästa gruppen. Det handlade betydligt mer om vilka dina vänner var, hur ni spelade tillsammans och den gemenskap du verkligen kunde känna när man snackade dagligen med personer man aldrig skulle träffat utanför spelet.

Anledningen till varför tibia ÄR och Var det spel som skulle ha mest påverkan på mitt liv inom spelvärlden beror mycket väl på det som TS nämner att trots grafiken inte alls var den bästa fann man en riktigt charm i hur spelet mer eller mindre återspeglade den krassa sanningen av verkligheten. Det fanns de som spelade konstant och var socialt inkompetenta, utan vänner och förmodligen blazade den största tiden av deras spelande. Sedan fanns det dem som brann för rpg delen av spelet. Att utvecklas, åta sig nya utmaningar och övervinna komplikationer. Det fanns en riktig broderskap att hitta om man var öppen.
Citera
2012-02-23, 23:31
Medlem
Lillaas avatar
Kan bara instämma om att det Var det bästa spelet, tråkigt nog så började det fall i och med att 7.2 uppdateringen kom. 7.2 Som införde skull-systemet och uppdateringarna efter det kändes som alla var för att kompensera den förra urusla versionen, istället för att erkänna att man gjort en dålig uppdatering, gå tillbaks den den gamla och därifrån börja om på nytt, så fortsatte man bara att införa nya, än värre versioner.
Citera
2012-02-23, 23:32
Medlem
Sherekhans avatar
Förstår precis vad du menar. Tibia måste vara det enda spelet där man som många låglevlade kan slå ner en höglvlad. Jag minns tiderna när man gick med 8 polare runt lvl 25 fullpumpade med hmms, sds och pots. Hittade någon 90+, fyllde skärmen med pots, summonade ett antal mino archers och köttade hmms för att tillsammans dra en fet sdcombo på deep gult. Detta var känsla och det kan man inte hitta i något annat spel idag.

Att starta krig mot andra guilder och planera attacker och försvar, ja fyfan, detta var krigsföring och det var så otroligt roligt att det inte går att beskriva. Låter sjukt nörd nu men det står jag för, tibia runt 7.6 var gudomligt.
Senast redigerad av Sherekhan 2012-02-23 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in