• 1
  • 2
2012-02-23, 21:37
Medlem
lithionits avatar
Ibland blir jag s trtt, sen jag gick upp till 400 mg knner jag mig mer trgtnkt, smre p att stava, tnker inte lika fort, mitt minne r inte vad det borde heller. Vill inte skylla allt p lamotriginet men fick u p sista tentan jag skrev, har ftt underknt p 3 prov under hela mitt liv (inga tentor nr jag pluggat p hgskoleniv) Har ocks blivit dlig p huvudrkning. Fast det sjuka r att nu nr jag fick resultat knner jag mig inte s pverkad heller :P Allmnt ofokuserad ocks, jobbigare att koncentrera sig lngre stunder. Tom. min pappa har sagt att han inte tycker jag r lika "vass" som jag brukar vara.

Det r ett tveggat svrd, fr lamotriginet gr att jag inte blir s nervs fr saker, knner inte alls s stor stress ver saker och ting, men tentangesten kan ju vara nt positivt.
Knner mig vl inte helt avtrubbad men saker och ting knns aldrig som nn big deal. Fast det r jttesknt ocks, blir inte s pverkad av att min moster dog nyligen, andras knslor och snt som annars skulle bli nt vldigt dramatiskt i mitt inre. Att man r lite mer trgtnkt tycker jag bryter ltandet ocks, ngesttankarna rusar inte ivg som det gjorde innan jag hade lamotriginet. Jag fredrar att leva livet delvis avtrubbad just fr att slippa de negativa knslorna som utgr typ 80% av mitt knsloliv s starkt. Synd bara att de positiva knslorna inte r s starka. Fast sen s kan det skert vara min depression som spelar in.

Knns som att jag befinner mig i nt status quo. S jag vet inte hur jag ska gra om jag ska frska g ner i dos senare i vr, det jobbiga r att om jag bara minskar 25 mg lamotrigin p en dag knner jag vrre ngest mycket vrre n om man rkar slarva med ssri. Nsta gng kanske jag ska ta en lgre dos lamotrigin p dagar dr jag behver vara 100% fokuserad. Har testat det fast d fr jag mer ngest som gr att jag koncentrerar mig smre pga. det. I can't win knns det som.

Ni andra som tar lamotrigin upplever ni ocks trgtnktheten? (fast det r ju otaliga andra psykofarmaka ocks som har kognitiva biverkningar) vilka aspekter av er kognition pverkar det mest?
Citera
2012-02-24, 09:02
Medlem
Boxis avatar
Jag ligger n s lnge p 50mg och jag ser verkligen inte fram emot att bli nnu mer korkad. D ska jag fan tvinga till mig metylfenidat eller modafinil. Jvla lkemedel.
Citera
2012-02-24, 14:22
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag ligger n s lnge p 50mg och jag ser verkligen inte fram emot att bli nnu mer korkad. D ska jag fan tvinga till mig metylfenidat eller modafinil. Jvla lkemedel.

allts, innan 300 mg knde jag inte av kognitiva biverkningar. Fast mr spass bra av lamotrigin att det nd knns vrt det. Om en medicin funkar riktigt bra tycker jag att man lttare kan acceptera biverkningarna n en medicin som ex. propavan som jag haft som r totalt kasst och bara massa hemska biverkningar.
Citera
2012-03-01, 15:20
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
allts, innan 300 mg knde jag inte av kognitiva biverkningar. Fast mr spass bra av lamotrigin att det nd knns vrt det. Om en medicin funkar riktigt bra tycker jag att man lttare kan acceptera biverkningarna n en medicin som ex. propavan som jag haft som r totalt kasst och bara massa hemska biverkningar.

Jag blev kognitivt efterbliven p lamictal 50 mg, fick ven dimsyn.
Kan du inte prova att snka dosen till 350 mg och se hur du mr p det?
Citera
2012-03-01, 16:53
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
Jag blev kognitivt efterbliven p lamictal 50 mg, fick ven dimsyn.
Kan du inte prova att snka dosen till 350 mg och se hur du mr p det?

Har testat, blir klarare i huvudet. Men mindre avtrubbad mot ngesten och mer nedstmd
Citera
2012-03-01, 17:06
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Har testat, blir klarare i huvudet. Men mindre avtrubbad mot ngesten och mer nedstmd

hmm ok. Nu vet jag inte vilken styrka du har p tabletterna men kan du inte prova mellan 350 och 400? Det finns tabletter p 2 och 5 mg Eller om du delar upp din tablett i 4 delar.
Citera
2012-03-12, 00:05
Medlem
Gizbars avatar
Har tit Lamictal i snart fyra r. Har diagnosen Hypomani. Som stmningsstabiliserare har medicinen funkat bra. Inte lngre ngest jag inte kan hantera. Upp- och nedsvngarna r inte s hftiga. Stresstligare.

Men det sista ret har jag upplevt att just minnet, frmst korttidsminnet blivit smre. S jag tog upp det med lkare.

Problemet med minnet har inte med medicinen i sig att gra utan med sjukdomen bakom. Att problemet dyker upp beror p att Lamotrigin/Lamictal inte hindrar sjukdomen frn att frdrva vissa kognitiva frmgor som t ex minnet. Bipolr sjukdom, lngvarig ngest- och stresssjukdom, ger "skador" som t ex smre minne. Att man upplever det hela som smre nr man byter frn t ex SSRI till Lamictal beror p att det ena motverkar de kognitiva problemen men inte den andra. Lamictal r en effektiv stmningsstabiliserare men inte mer.

S jag testar nu Voxra upptill Lamictal fr att motverka sjukdomens kognitiva problem. Bl a skall kad mngd dopamin fungera stimulerande p minnet och frmgan att fokusera.

Var frsiktiga med att dra slutsatser om mediciner nr ni byter. Det kan lika grna vara att medicinen ni byter ifrn har maskerat ngot som dyker upp nr ni byter, som att den nya medicinen orsakar nt. Detta r ett stort problem fr den som gtt en lng tid p samma medicin. Man har ingen aning om vad som ligger "under ytan".
Citera
2012-03-12, 21:14
Medlem
Hej! Jag undrar, vilka sjukdomar fr ni lamotrigin fr? egentligen s r detta en antiepileptikum och varfr den nu skrivs ut fr ngot annat kan jag inte frst. Jag skulle rekommendera er att g in p en knd USA-farmacevts sida som heter DearPharmacist.com (www frsts) och dr leta efter "Natural Ways to Ease depression and reduce anxiety". Det finns nmligen ett preparat, Deproloft, som bestr bara av mineraler, vitaminer, aminosyror mm, som visat sig att hjlpa effektivt. Eventuellt dyrt, men inga biverkningar frsts. Om man inte kan bestlla den, s r foljande viktigt: Vit. C, folsyra, B3, B6, magnesium och vit. D. Ofta fr man ngest/panikattacker bara pg av magnesiumbrist.
Citera
2012-03-12, 21:26
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Hej! Jag undrar, vilka sjukdomar fr ni lamotrigin fr? egentligen s r detta en antiepileptikum och varfr den nu skrivs ut fr ngot annat kan jag inte frst. Jag skulle rekommendera er att g in p en knd USA-farmacevts sida som heter DearPharmacist.com (www frsts) och dr leta efter "Natural Ways to Ease depression and reduce anxiety". Det finns nmligen ett preparat, Deproloft, som bestr bara av mineraler, vitaminer, aminosyror mm, som visat sig att hjlpa effektivt. Eventuellt dyrt, men inga biverkningar frsts. Om man inte kan bestlla den, s r foljande viktigt: Vit. C, folsyra, B3, B6, magnesium och vit. D. Ofta fr man ngest/panikattacker bara pg av magnesiumbrist.
Lamotrigin r ocks effektivt fr depression. Kosttillskott r meningslsa om man har en varierad kost med grnsaker osv.
Citera
2012-03-12, 23:17
Medlem
lithionits avatar
Citat:

bipolr 2 och ptsd, (har 2 andra meds ocks) ven vitaminer har biverkingar i verdos. men kan skert vara vl vrt det om man inte gr till verdrift med vitaminerna =)
Citera
2012-03-13, 13:13
Medlem
Citat:
bipolr 2 och ptsd, (har 2 andra meds ocks) ven vitaminer har biverkingar i verdos. men kan skert vara vl vrt det om man inte gr till verdrift med vitaminerna =)
Mediciner kan (och ofta gr) frnta kroppen viktiga vitaminer och mineralmnen. Det finns en hel bok om detta, boken heter "Drug muggers" av en knd USA-farmacevt (utgiven mars 2011). Tyvrr har jag inte hittat Lamotrigin dr, men kan sga att t.ex. bensodiazepin-gruppen frntar kroppen biotin, folsyra, Vit.D, Vit.K, calcium och melatonin.
Senast redigerad av irit 2012-03-13 kl. 13:16.
Citera
2012-03-13, 15:16
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Mediciner kan (och ofta gr) frnta kroppen viktiga vitaminer och mineralmnen. Det finns en hel bok om detta, boken heter "Drug muggers" av en knd USA-farmacevt (utgiven mars 2011). Tyvrr har jag inte hittat Lamotrigin dr, men kan sga att t.ex. bensodiazepin-gruppen frntar kroppen biotin, folsyra, Vit.D, Vit.K, calcium och melatonin.
Har du ngon studie som du kan lnka till som bekrftar dina pstenden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in