2012-02-23, 18:47
Medlem
Jag har skippat allt som har med en bok att göra sedan barnsben. Står dock inte ut med insikten om att det är här jag stannar. Jobbar för tillfället med ett jobb jag avskyr, men pengar måste ju komma från något håll.

Jag hoppade av gymnasiet ganska sent, gled mest runt eller lirade.
Har dock samlat betygsdokument som ger mig hela 300 poäng.
Datorkunskap - 100
Persondatorer - 100
Naturkunskap A - 50
Religionskunskap A - 50

Som jag förstått det krävs det resterande 2050p för mig om jag går genom komvux för att få "gymnasiekompetens".

Det jag undrar om jag på något sätt kan läsa upp min kompetens helt på distans? Det skulle passa mig perfekt. Slippa allt vad fasta tider heter, friheten att själv kunna välja och söka efter den information jag behöver. (Möjligtvis jobba lite extra utanpå csn-lånet.)
Anledningen till att jag frågar er är att jag inte lyckas hitta något klart svar om jag kan läsa upp min gymnasiekompetens på detta sätt. Hittar mer program som ger mig möjlighet att läsa upp befintliga ämnen i delar jag saknar till ett fullt program inom t.ex omvårdnad/data-it.
Utifrån de ämnen jag har godkänt i nu, finns det någonstans jag kan ta ett kurspaket med exakt det jag behöver för att kunna söka in till en yrkes-högskola.

Vänliga hälsningar,
En bitter man.
Citera
2012-02-23, 18:53
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i8thewholething
[...]Som jag förstått det krävs det resterande 2050p för mig om jag går genom komvux för att få "gymnasiekompetens".
Korrekt, då får då "behörighet för högre studier", dv.s universitetsstudier.
Citat:
Det jag undrar om jag på något sätt kan läsa upp min kompetens helt på distans? Det skulle passa mig perfekt. Slippa allt vad fasta tider heter, friheten att själv kunna välja och söka efter den information jag behöver. (Möjligtvis jobba lite extra utanpå csn-lånet.)[...]
Hermods har distansutbildningar som du läser i egenvald takt. Din kommun bekostar kurserna och du får dessutom studiebidrag av CSN för att du studerar.

Detta är de distanskurser som Hermods erbjuder:
http://hermods.se/Webbutik/Hitta/?ShowAll=true

/ Erich Honecker
Citera
2012-02-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Korrekt, då får då "behörighet för högre studier", dv.s universitetsstudier.

Hermods har distansutbildningar som du läser i egenvald takt. Din kommun bekostar kurserna och du får dessutom studiebidrag av CSN för att du studerar.

Detta är de distanskurser som Hermods erbjuder:
http://hermods.se/Webbutik/Hitta/?ShowAll=true

/ Erich Honecker

Det är likadant med NTI distansutbildning, man kan välja enstaka kurser att plugga.
Kan jag handplocka vilka kurser som helst, eller måste jag läsa Svenska/engelska/matte?
Däremot såg jag nu att med hermods så bekostar jag utbildningen själv vilket skulle bli 80,000kr cirka med deras priser. Med NTI står min kommun för kostnaderna.
Senast redigerad av i8thewholething 2012-02-23 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in