2012-02-23, 16:36
Bannlyst
Helt plötsligt så fungerar inte mina vindrutetorkare på låg hastighet och intervall. Högsta hastighet fungerar som vanligt, bortsett från att de inte stannar i rätt läge utan man måste tajma in var de ska stanna med spaken.

Köpte ett nytt relä utan resultat. Efter det skruvade jag bort ''torkarlänkaget'' och testade men motorn går ändå bara på högsta hastighet. Sen ''felsökte'' jag med lysdiod och upptäckte att motorn tydligen får ström och de signaler som ges av spaken.

Är det motorn som är trasig trots att den fungerar på högsta, eller va fan kan det annars vara?

Bilen är en seat ibiza II från 97.
Tacksam för svar!
Citera
2012-02-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Helt plötsligt så fungerar inte mina vindrutetorkare på låg hastighet och intervall. Högsta hastighet fungerar som vanligt, bortsett från att de inte stannar i rätt läge utan man måste tajma in var de ska stanna med spaken.

Köpte ett nytt relä utan resultat. Efter det skruvade jag bort ''torkarlänkaget'' och testade men motorn går ändå bara på högsta hastighet. Sen ''felsökte'' jag med lysdiod och upptäckte att motorn tydligen får ström och de signaler som ges av spaken.

Är det motorn som är trasig trots att den fungerar på högsta, eller va fan kan det annars vara?

Bilen är en seat ibiza II från 97.
Tacksam för svar!

Har du kollat kontaktdonen vid spaken? Likaså ledningarna som går från spaken?
Citera
2012-02-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Ja, jag kan säga att jag hade ett liknande problem med en Renault där bara helljuset lyste. Halvljuset var helt borta! I det fallet var det kontaktdonen vid spaken som hade ärgat.
Citera
2012-02-23, 17:07
Medlem
DarknessNightmares avatar
Det kan vara bara relät som är paj.
Citera
2012-02-23, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Nej, hur kommer man åt dessa?
Citera
2012-02-28, 17:59
Medlem
Mina torkade bestämde sig för att sluta helt igår:-/ och jag är kass på bilar vet inte ens hur ett relä ser ut eller vart det sitter, jag har letat på och bytt säkring men det hjälpte inte. Jag har en Vw New beatle från 2006 HJÄÄLP!!
Citera
2012-02-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e.
Mina torkade bestämde sig för att sluta helt igår:-/ och jag är kass på bilar vet inte ens hur ett relä ser ut eller vart det sitter, jag har letat på och bytt säkring men det hjälpte inte. Jag har en Vw New beatle från 2006 HJÄÄLP!!

De fungerar inte alls på något läge? kolla säkringen först! annars kolla att spaken och torkarmotorn fungerar.
Citera
2012-02-28, 20:29
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.

Torkarmotorn sitter under torkararmarna, bakom motorhuven. Koppla loss länkaget och tvångskör motorn så ser du om den lever eller inte. Sedan kan du gå vidare med felsökningen.
Citera
2012-02-28, 23:19
Medlem
provocative77s avatar
Innan du skruvar sönder bilen o börjar dra tjuvström kollar du rellä o säkring.
Du skriver att du inte vet var de sitter. Det vet inte jag heller på din bil. Men jag vet att första stället att titta på är i botten av handskfacket. Inte efter rellä o säkring utan efter den där korkade boken..... INSTRUKTIONSBOK.
Där står exakt var rellä o säkring sitter. En bra bok beskriver även hur du går till väga.
Citera
2012-02-29, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddysprincess
De fungerar inte alls på något läge? kolla säkringen först! annars kolla att spaken och torkarmotorn fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av E30
Torkarmotorn sitter under torkararmarna, bakom motorhuven. Koppla loss länkaget och tvångskör motorn så ser du om den lever eller inte. Sedan kan du gå vidare med felsökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Innan du skruvar sönder bilen o börjar dra tjuvström kollar du rellä o säkring.
Du skriver att du inte vet var de sitter. Det vet inte jag heller på din bil. Men jag vet att första stället att titta på är i botten av handskfacket. Inte efter rellä o säkring utan efter den där korkade boken..... INSTRUKTIONSBOK.
Där står exakt var rellä o säkring sitter. En bra bok beskriver även hur du går till väga.

Fick hjälp av svärfar. Det enda som behövdes var lite olja på spakarna som gick från torkarna till torkar motorn, dom låste sig när dom var helt uppe eller helt nere. Så det blev inte så dyrt som jag fruktade tack för hjälpen!!
Citera
2012-03-02, 04:46
Bannlyst
Problemet är löst!
Plockade isär hela jäkla torkarmotorn och upptäckte att det var kolen som inte var framtryckta ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in