2012-02-23, 16:33
Medlem
Hejsan, precis fått hem en ny laptop, har inte startat ens startat den än. Ska installera ubuntu och det jag undrar är om jag kan göra det första gången jag startar datorn? Windows 7 kom med datorn, minns inte ifall det skulle vara installerat eller inte. Hur blir det med drivrutinerna också?
Citera
2012-02-23, 16:47
Medlem
Om du har tillgång till en vän som kan lite mer skulle jag rekommendera att kontakta denne.

Men det är inte speciellt svårt att installera Ubuntu. Var bara beredd på att allt som finns på datorn försvinner. Drivrutiner ser jag inte som något problem att ta med i beräkningen. Du kan ändå inte använda drivrutiner för Windows i Linux.

Installationen är enkel. Det enda som skulle kunna vara lite svårt är att partionera hårddisken, men det gäller bara om du inte vill ha standardalternativet.

Personligen har jag valt att lägga /home på en separat partition. Sedan har jag en swappartition på samma disk. Resten ligger på en annan disk.

Om du inte har en susning om vad jag pratar om bör du låta installationsprogrammet sköta allt åt dig.

Lycka till!

EDIT:
Som svar på frågan måste du inte starta datorn först. Det har ingen betydelse. Jag utgår från att du redan har Ubuntu på USB eller på en cdskiva.
Citera
2012-02-23, 16:48
Medlem
valter-eggons avatar
Om du ska installera operativen parallellt så skulle jag låta Windows installationen köra först.

Ska du installera över Windows så är det ju bara att köra på med Ubuntu. Då lär du ju ändå göra en snabbformatering.
Citera
2012-02-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Om du ska installera operativen parallellt så skulle jag låta Windows installationen köra först.

Ska du installera över Windows så är det ju bara att köra på med Ubuntu. Då lär du ju ändå göra en snabbformatering.
Bra påpekande. Jag utgick från att TS ville köra enbart Ubuntu.

Men snabbformatering är det väl inte tal om? Du kan väl inte köra snabbformatering när du byter filsystem?
Citera
2012-02-23, 17:49
Medlem
Det gick utmärkt, installerade över windows. Men angående drivrutinerna är det någonting man måste updatera?( )
Citera
2012-02-23, 19:45
Medlem
bl-gr-ns avatar
Troligen.
Ubuntu hittar nog hårdvara och säger till att det behöver dessa drivrutiner. Det kan ju vara så enkelt som att tilverkaren av hårdvaran inte vill ha sina drivrutiner som öppen källkod och därför kan inte Ubuntu ha dom i sina.

Om du har Ubuntu 11.04, Så finns Hårdvarudrivrutiner i panelen(Windows motsvarighet heter Aktivitetsfältet)
System-Administration-Hårdvarudrivrutiner.
Där listas hårdvara som behöver "Aktiveras". Är datorn uppkopplad på internet så laddas drivisarna ner och installeras om du väljer att aktivera dem.

Ubuntu 11.10 så går man in i inställningar i samma meny som man stänger av datorn, om jag inte helt missminner.

PS. Gick tillbaka till 10.04 då jag inte kunde leva med "Unity"
Citera
2012-02-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Troligen.
Ubuntu hittar nog hårdvara och säger till att det behöver dessa drivrutiner. Det kan ju vara så enkelt som att tilverkaren av hårdvaran inte vill ha sina drivrutiner som öppen källkod och därför kan inte Ubuntu ha dom i sina.

Om du har Ubuntu 11.04, Så finns Hårdvarudrivrutiner i panelen(Windows motsvarighet heter Aktivitetsfältet)
System-Administration-Hårdvarudrivrutiner.
Där listas hårdvara som behöver "Aktiveras". Är datorn uppkopplad på internet så laddas drivisarna ner och installeras om du väljer att aktivera dem.

Ubuntu 11.10 så går man in i inställningar i samma meny som man stänger av datorn, om jag inte helt missminner.

PS. Gick tillbaka till 10.04 då jag inte kunde leva med "Unity"
Okej, jag ska kolla det i eftermiddag, tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in