• 1
  • 2
2012-02-10, 12:07
Medlem
Efter att flickvännen varit inne på suspekta sidor så har jag fått virus. Viruset eller vad det nu är heter mystart incredibar och trots att jag har kört malwarebytes och diverse andra program så är datorn fortfarande slö. Först gjorde viruset så att alla mina startsidor i webbläsarna ändrades till mystart incredibar. Jag lyckades ta bort dem men jag misstänker att viruset fortfarande finns kvar eftersom bara vissa program fungerar och datorn är allmänt slö.

Någon som har något tips (förutom att formatera om hela datorn)?

Tack för svar/Himmelsblått
Citera
2012-02-10, 12:09
Medlem
Keerstins avatar
Sök på Google. Det är ett allmänt problem och det verkar finnas lösningar på det.
http://www.cleanpcguide.com/remove-m...ncredibar-com/
http://antivirustech.com/mystart-inc...dware-removal/
Citera
2012-02-11, 14:53
Medlem
Tack för svaret men de länkarna har jag redan testat. I en av länkarna ville de att man skulle installera något som heter Stopzilla men det fungerade inte för mig. Ett annat program som en hemsida länkade till var Spy Doctor men det kostar. Har även testat att virussöka med Malwarebytes och Spubot search men dessa lyckades inte hitta och ta bort viruset även om programmen hittade vissa infekterade filer som jag tog bort.

Finns det något att jag kan göra och är Spy doctor något att ha? Programmet hittade vissa virus som inte de andra gjorde vilket jag tyckte var konstigt.
Citera
2012-02-23, 13:06
Medlem
hur får jag bort mystart.incredibar.com [Sammanfogad]

Som sagt. Klantade mig lite igår och nu får jag inte bort http://mystart.incredibar.com. den ligger som startsida hur jag än gör känns det som. Hur får jag bort den?
Citera
2012-02-23, 13:25
Medlem
GL-terrors avatar
Bara att byta startsida eller
Citera
2012-02-23, 13:37
Medlem
Nej för den kommer upp ändå. Om jag byter startsida så byts den ut så fort jag klickar upp internet på nytt.
Citera
2012-02-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinthextreme
Nej för den kommer upp ändå. Om jag byter startsida så byts den ut så fort jag klickar upp internet på nytt.
Den är är besvärlig. ofta ett rootkit du fått in pga att du kört med icke uppdaterade/föråldrade program med säkerhetsbrist som nyttjats.

Antar du kör Windows 7..

Enklast är en Systemåterställning, välj en återställningspunkt där du vet att datorn fungerade bra & återställ. Scanna efteråt igenom datorn lite snabbt med tex Malwarebytes MBAM och Antivirusprogram.

Om systemet verkar ok efter återställning & scanning så kör Secunia PSI & åtgärda allt den föreslår.
Citera
2012-02-25, 11:32
Medlem
TorrentLovers avatar
Kör SpyBot och kolla och du har ett spyware på datorn.
Citera
2012-03-15, 11:29
Medlem
Huronians avatar
Testade att försöka ladda ner SpyBot då jag har problem med incredibar jag med. Men den säger bara "Error in SQL Statement" när den kommer till mirror selection?

Edit: Jag tänkte egentligen fråga om detta i en forumdel mer relaterad till drivrutiner men min CD-läsare funkar inte. Datorn bara laddar och laddar utan att något händer när man sätter i en CD. Kan det vara relaterat till virus?

Edit: Lyckades ladda ner SpyBot från en annan hemsida: http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.124331
Senast redigerad av Huronian 2012-03-15 kl. 11:45.
Citera
2012-03-15, 12:41
Medlem
Huronians avatar
Kommer webbläsarna behöva ominstalleras efter att man fixat skiten med SpyBot? Om jag verkligen har lyckats ta bort incredibar antar jag att svaret är ja eftersom automatiskt sök när man inte skriver in en IP/DNS-adress i webbläsaren fortfarande går via incredibar. + (edit) firefox hindrar fortfarande sig själv från att redirecta saker och ting till någon hemsida i onödan. Antar att skadan redan är skedd i den installationen av webbläsarna då?

Edit: Har tydligen tagit bort babylon bar två gånger med SpyBot nu. Ena gången via "Recovery" efter en reboot då det annars fanns i minnet och inte gick att ta bort (?). Andra gången då jag bara körde scan med SpyBot öppnat som administratör (orka Windows...) plus hade immuniserat webbläsarna (kanske kunde hindra det från att ligga och vara "odödligt" i minnet?). En tredje scan innan reboot och en fjärde efter (jag har för mycket fritid...) borde väl visa om programmet verkligen är permanent borta.
Senast redigerad av Huronian 2012-03-15 kl. 13:28.
Citera
2012-03-15, 13:32
Medlem
zekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinthextreme
Som sagt. Klantade mig lite igår och nu får jag inte bort http://mystart.incredibar.com. den ligger som startsida hur jag än gör känns det som. Hur får jag bort den?

Gjorde samma sak.. jag avinstallerade det från kontrollpanelen.
Citera
2012-03-15, 13:55
Medlem
Huronians avatar
Jag avinstallerade också via kontrollpanelen men den verkar ha hunnit göra massa saker med datorn för att jag var alldeles för seg. Alternativt så var det all annan skit jag inte orkat bry mig om som gjorde det. Plus att bing som jag trodde var en skitgrej jag dragit på mig tydligen var microsofts automatiska alternativ för sök.

Det har i varje fall inte återinstallerats något på firefox (som jag installerat om) ännu.

Programmet som verkar vara mest problematiskt var tydligen inte incredibar heller. Visade sig att babylon bar är en annan sak. Exempeltråd. Kunde inte ta bort det första gången då det låg i minnet. Tog bort det automatiskt vid en omstart efter en genomsökning verkade det som, deletade loggen över infekterade filer för att jag inte läste vad det var och hittade det i en ny sökning då spybot tog bort det igen. Fort och fel... Har kvar det i loggen den här gången och det är väl bara kolla nu om den hittar babylon bar igen.

Edit: Resultat: "Congratulations! No immediate threats to your computer."
Senast redigerad av Huronian 2012-03-15 kl. 14:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in