2012-02-23, 12:22
Bannlyst
Vad avgör alltså om en handling är rätt eller fel?
Citera
2012-02-23, 12:38
Medlem
Konsekvenserna
Citera
2012-02-23, 12:51
Medlem
SmilingFacess avatar
De handlingar som inte fordrar någon förklaring eller någon ursäkt är de enda rätta.
Citera
2012-02-23, 21:34
Medlem
Ogdens avatar
Vi provar i Filosofi.

/mod
Citera
2012-02-23, 21:56
Medlem
Varangians avatar
Intentionen eller konsekvenserna. Båda är egentligen undermåliga, men välj vilken du vill...
Citera
2012-02-23, 22:10
Medlem
gr0gg0s avatar
Det som avgör är din definition av rätt och fel, och var gränsen går för vad som är relevant till vad påståendet ska beskriva.

Om man anser att allt är av kausala händelser så är allt som händer rätt i dess utfall, fel är det som inte händer.

Om man ändrar skådande perspektiv till en händelse kan man ofta förvränga perspektivet så att händelsen kan försvinna eller bli obetydande ur perspektivet. Så rätt och fel är väldigt bundet till perspektivet, som för människor grundas i det vanliga upplevandet av fysiska miljön, samhällets normer och kultur, religion, kunskap, saker som är relevant för ens existens och trivsel och mycket mer.

Om man är snut kanske det är att man ska göra sitt jobb och att det är upp till domaren.

Om man gillar pengar är vinst rätt.

Hur som helst skulle det vara najs om det kunde bli en synonym till sant eller falskt. Mycket som måste ändras för att det ska ske.
Citera
2012-02-23, 23:53
Medlem
lendrygghs avatar
Huruvida jag och du får ut något som vi upplever som positivt av det. Om du är nöjd, men inte jag, med någons handlande, är det antagligen inte helt rätt. Är vi båda missnöjda med det är det fel, är vi båda nöjda är det rätt.

Noggrannare än så kan man nog inte dryfta rätt/fel-frågan; för, som alltid, så har det med de förbaskade och eviga definitionerna att göra.
Citera
2012-02-24, 00:57
Medlem
tehKivis avatar
Min personliga åsikt är lite av en blandning, tror den tangerar mot den indirekta utilitarismen.

Jag gör det som min intuition säger är det som kommer ha det bästa utfallet, alltså de som kommer ha de bästa konsekvenserna/det minst dåliga konsekvenserna.

Detta innebär alltså att enligt denna åsikt finns det ingen objektiv syn på vad som är en felaktig handling, eller en berättigad handling.
Citera
2012-02-24, 12:44
Medlem
Ohaithars avatar
Rätt och fel är en svår fråga, moraliskt rätt och fel är lättare. Egentligen går det väl inte att veta om en handling är "Rätt" eftersom att människan har bestämt det själva. Mördar du en mördare så är det enligt mänskligheten en felaktig handling eftersom att du har begått ett brott. Om en mördare försöker mörda dig och du har ihjäl honom i självförsvar har du också begått en felaktig handling då detta lär ses som dråp. Det är vi som har satt gränserna för rätt och fel själva. Men egentligen går det väl inte säga om en handling är "Rätt" eller "Fel" i min åsikt.
Citera
2012-02-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohaithar
Rätt och fel är en svår fråga, moraliskt rätt och fel är lättare. Egentligen går det väl inte att veta om en handling är "Rätt" eftersom att människan har bestämt det själva. Mördar du en mördare så är det enligt mänskligheten en felaktig handling eftersom att du har begått ett brott. Om en mördare försöker mörda dig och du har ihjäl honom i självförsvar har du också begått en felaktig handling då detta lär ses som dråp. Det är vi som har satt gränserna för rätt och fel själva. Men egentligen går det väl inte säga om en handling är "Rätt" eller "Fel" i min åsikt.

Om man, mördar någon, så har jag handlat fel, men om jag gömmer kroppen för att inte åka fast har jag handlat rätt eller fel då?
Min uppgift som Indevid är väll inte att följa regler, min uppgift som idevid är väll att existera och ta hänsyn till samhällets regler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in