Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-23, 03:15
  #1
Medlem
Flamesofhells avatar
Jag hade tänkt ominstallera Windows 7 för att jag har upplevt datorn lite segare än förut och jag har mycket skit på min hårddisk.
Jag undrar bara vad man gör med sitt virusskydd?
Jag har en köpt version av F-security 2011, sätter jag helt enkelt in skivan när jag installerat om Windows 7 och skriver in produktnyckeln igen?
För jag har förstått det som att när man väl har angett en produktnyckel till ett virusskydd så kan man inte använda den igen, eller?

Jag undrar också om det hjälper något med FPS i spel eller om det bara går snabbare att öppna mappar osv?

Tack på förhand!
Citera
2012-02-23, 03:30
  #2
Medlem
monkss avatar
Har du köpt F-secure över nätet eller på skiva? Man brukar få med information om hur många gånger en nyckel kan återanvändas.

"Jag undrar också om det hjälper något med FPS i spel eller om det bara går snabbare att öppna mappar osv?"

Tänker du på omformateringen nu? Känns lite onödigt att formatera om datorn bara för att den är lite seg? Prova avinstallera program som du inte använder, rensa lite bland filer (bilder, spel, musik). Kör en diskrensning och därefter en diskdefragmentering.
Citera
2012-02-23, 03:33
  #3
Medlem
Flamesofhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monks
Har du köpt F-secure över nätet eller på skiva? Man brukar få med information om hur många gånger en nyckel kan återanvändas.

"Jag undrar också om det hjälper något med FPS i spel eller om det bara går snabbare att öppna mappar osv?"

Tänker du på omformateringen nu? Känns lite onödigt att formatera om datorn bara för att den är lite seg? Prova avinstallera program som du inte använder, rensa lite bland filer (bilder, spel, musik). Kör en diskrensning och därefter en diskdefragmentering.

Ursäkta men vad är en "omformatering"?

Edit: Jag är ganska säker på att jag har skivan liggandes någonstans för jag köpte datorn färdigbyggd men jag tror inte virusskyddet var installerat.
__________________
Senast redigerad av Flamesofhell 2012-02-23 kl. 03:35.
Citera
2012-02-23, 03:56
  #4
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamesofhell
Ursäkta men vad är en "omformatering"?

Edit: Jag är ganska säker på att jag har skivan liggandes någonstans för jag köpte datorn färdigbyggd men jag tror inte virusskyddet var installerat.
Somliga kallar en ominstallation, nyinstallation eller systemåterställning för "omformatering", en inte helt korrekt benämning enligt mig

Gör så här istället, mkt enklare, snabbare, du slipper strula med alla drivers osv och du lär inte märka nån skillnad prestandamässigt:
  • Avinstallera de program du inte använder/behöver.
  • Skapa ett nytt användarkonto. Starta om datorn, logga in på det nya, radera ditt gamla konto.
  • Kör Malwarebyte's Antimalware (installera och uppdatera, kör sen i felsäkert läge om det strular).
  • Kör Diskrensning, rensa även "systemfiler" ("rensa återställningskopior, förutom den senaste" under Avancerat, eller fliken Fler alternativ) med denna funktion.
  • Kör Ccleaner (även "Registret", flera gånger inkl omstarter).
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-02-23 kl. 04:00.
Citera
2012-02-23, 08:23
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamesofhell

Jag undrar bara vad man gör med sitt virusskydd?
Jag har en köpt version av F-security 2011, sätter jag helt enkelt in skivan när jag installerat om Windows 7 och skriver in produktnyckeln igen?
För jag har förstått det som att när man väl har angett en produktnyckel till ett virusskydd så kan man inte använda den igen, eller?

Du hämtar hem versionen som avser trial/30 dagar. Installerar programmet och under installationen så uppger du din licens. Programmet synkroniserar licensen mot produktens server och finns du med där så ska du får en fullversion av programmet. Jag gjorde själv detta igår, men dock med en annan tillverkare. Men jag tror principen är detsamma hos F-Secure. Men du finner nog mer information på F-Secures hemsida.
Citera
2012-02-23, 09:06
  #6
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du hämtar hem versionen som avser trial/30 dagar. Installerar programmet och under installationen så uppger du din licens. Programmet synkroniserar licensen mot produktens server och finns du med där så ska du får en fullversion av programmet. Jag gjorde själv detta igår, men dock med en annan tillverkare. Men jag tror principen är detsamma hos F-Secure. Men du finner nog mer information på F-Secures hemsida.

Precis! Nu är det ett tag sedan som jag använde F-secure själv, men det är rätt tidigt i installationsprocessen som du får ange din licenskod! (Se dock till att du har internetåtkomst! Det krävs!) Och du kan avbryta om den inte gäller för den nyare nedtankade versionen, vilket leder till att du installerar från din skiva istället! som du VET att din licenskod fungerar till!
Citera
2012-03-31, 21:27
  #7
Medlem
enknutensaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Somliga kallar en ominstallation, nyinstallation eller systemåterställning för "omformatering", en inte helt korrekt benämning enligt mig

Gör så här istället, mkt enklare, snabbare, du slipper strula med alla drivers osv och du lär inte märka nån skillnad prestandamässigt:
  • Avinstallera de program du inte använder/behöver.
  • Skapa ett nytt användarkonto. Starta om datorn, logga in på det nya, radera ditt gamla konto.
  • Kör Malwarebyte's Antimalware (installera och uppdatera, kör sen i felsäkert läge om det strular).
  • Kör Diskrensning, rensa även "systemfiler" ("rensa återställningskopior, förutom den senaste" under Avancerat, eller fliken Fler alternativ) med denna funktion.
  • Kör Ccleaner (även "Registret", flera gånger inkl omstarter).
Tack för det inlägget! Min dator blev fan så mycket snabbare!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback