2012-02-22, 19:36
Medlem
Det finns många olika tränings metoder på gymmet. Enligt mig är den populäraste att träna följande-

Rygg/biceps

Triceps/bröst

Axlar/mage

Ben/vader

Tycker ni det är bäst att träna så?

Vissa tränar ju tex, biceps/ben Bröst/rygg osv, ni fattar poängen:P

blir det någon skillnad på resultaten om man tränar olika?

När jag förr körde tex bröst/biceps, då är jag ju mycket starkare när jag ska köra biceps, nu när jag alltid tränar rygg innan så orkar jag knappt lyfta vikter med min biceps:P Tränar jag biceps efter jag kört bröst curlar jag 18kg. Men om jag kört rygg innan orkar jag knappt curla 12kg.

Eller det här kanske inte spelar någon roll? bara man stimulerar sin muskel ?
Citera
2012-02-22, 19:37
Medlem
Du har aldrig hört talas om Google? Jag minns jag googlade detta när jag var nybörjare.
Citera
2012-02-22, 19:40
Medlem
anndreeaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantonbaton
Det finns många olika tränings metoder på gymmet. Enligt mig är den populäraste att träna följande-

Rygg/biceps

Triceps/bröst

Axlar/mage

Ben/vader

När jag förr körde tex bröst/biceps, då är jag ju mycket starkare när jag ska köra biceps, nu när jag alltid tränar rygg innan så orkar jag knappt lyfta vikter med min biceps:P Tränar jag biceps efter jag kört bröst curlar jag 18kg. Men om jag kört rygg innan orkar jag knappt curla 12kg.

där har du ditt svar, hur efterbliven får man bli
Citera
2012-02-22, 19:45
Medlem
FetFulElaks avatar
Det beror ju på hur du tränar... kör du bröst i sittande maskin (pec-dec) så använder du ju inte triceps alls... men kör du i bänk, med hantlar och stång, så involverar du ju triceps... då kan du ju köra slut på triceps efter bröstpasset i t.ex. latsdraget. Dessutom kan du ju köra axlar med triceps inblandade, eller inte.

På samma sätt är det ju med rygg (latsdrag, rodd) där du inkluderar biceps.

Så det är inte lätt att säga...

Mitt tips, om du kör basövningar

Bröst + triceps

Rygg + biceps

Ben + mage

Axlar + mage (ev. underarmar)

Vila
Citera
2012-02-22, 20:08
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Vill du ute efter volym ska du inte bry dig om vad som är på stången utan att du gör det korrekt. Biceps efter rygg funkar utmärkt och jag misstänker att du drar med armarna för kung och fosterland och är helt tom när du väl går på hantlarna.
Citera
2012-02-22, 20:25
Medlem
G-punktens avatar
Citat:

Rygg/biceps

Triceps/bröst

Axlar/mage

Ben/vader

Träningsforumet är så jävla stort och täcker allt så jag förstår inte hur det kan komma upp 10 nya trådar varje dag .

Jag skulle dela upp det. Du kör armar/bröst en dag, ben/vader nästa och rygg/mage nästa o.s.v.
Citera
2012-02-22, 21:53
Medlem
Du kommer träna biceps på bröstpasset och biceps på ryggpasset nästan hur du än gör.

Btw, varför ser jag så ofta folk som istället för att bara skriva ben skriver ben+vader. Enligt min definition av ordet ben så är vaderna inkluderade.
Citera
2012-02-22, 22:00
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Tränar jag biceps efter jag kört bröst curlar jag 18kg. Men om jag kört rygg innan orkar jag knappt curla 12kg.

Du har inte tränat rygg alls, du har ju för fan bara tränat biceps.
Du får helt enkelt lär dig isolera ryggmuskulaturen bättre...
Jag kör på ungefär samma vikter i mina bicepsövningar oavsett om jag tränat rygg före eller inte.
Tänk på att dra med armbågarna i ryggövningarna, inte med händerna...
Citera
2012-02-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anndreeaas
där har du ditt svar, hur efterbliven får man bli

Ja men vikten spelar ju ingen roll. Bara man stimulerar muskel tillräckligt. Vem är det som är efterbliven nu?
Citera
2012-02-23, 00:36
Medlem
Fudge0wns avatar
Det säger sig ju självt att det verkar smartast att träna muskelgrupper som kopplar ihop med varandra på samma dag, dvs bröst/triceps (alt. bröst/axlar/triceps) eller rygg/biceps.

Och om det skulle mot någon förmodan vara så att det passar bättre för vissa att köra bröst/biceps istället för bröst/triceps - ja det är då fan ingenting vi kan svara på om det skulle passa bättre för dig också. Det kan bara du ta reda på själv.

Förövrigt så får du nog lära dig isolera ryggmuskulaturen lite bättre för att inte trötta ut biceps i lika stor grad som du beskriver det nu.
Citera
2012-02-23, 11:14
Medlem
anndreeaass avatar
Citat:
Ja men vikten spelar ju ingen roll. Bara man stimulerar muskel tillräckligt. Vem är det som är efterbliven nu?

Du och du idiotförklarade dig nyss ännu mer, du tränar förfan biceps med chins och pullups
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in