2012-02-21, 20:14
Moderator
-Info-s avatar
Vi invandringskritiker skyller problemen i invandrargettonas delvis på invandrarna, och mångkulturanhängarna kontrar med att säga att det är en klassfråga. Så jag undrar. Finns det några vita problemområden i Sverige, med mestadels svenskar, där invånarna är lika brottsliga och problemfyllda som i invandrargettona? Finns det några vita/svenska områden där det är vanligt med gaturån (svenska gaturånare), där det skjuts ofta på gatorna och där våldsamma (svenska) gäng hänger och väntar på att få jävlas med folk?

Eller finns det inga sådana områden? Men då innebär det att det inte finnas några fattiga svenskar i Sverige längre, dvs att alla svenskar tillhör medelklassen och överklassen, men det verkar ju väldigt osannolikt? Eller?

Jag tror att detta är en viktig pusselbit för att försöka förstå varför invandrargettona ser ut som de gör. Är det en ren klassfråga. Eller ser de ut som de gör av andra skäl?

Vad tror ni?
Citera
2012-02-21, 20:16
Medlem
Finns väl nån ort på 100 pers där det åker runt ungdomar på cross och härjar. Men inga större områden...
Citera
2012-02-21, 20:24
Medlem
Geblods avatar
Som ovanstående säger.. Jag har bott i en liten kommun med många svenska socialbidragstagare och liknande, det var mest busåkning med crossar, skotrar och bil/a-traktorer polisen hade att göra med.
Lite drogproblem fanns givetvis, samt även våldsbrott vid lönehelg t.ex.

Men det var sällsynt att de sistnämnda inträffade.

Kollar man invandrarområden med mycket socialbidragstagare och liknande.. Oj oj oj..
Citera
2012-02-21, 20:37
Medlem
Sereenas avatar
Växte själv upp i ett "vitt ghetto" med främst låginkomsttagare, alkisar (nån enstaka narkoman, men dom var ganska sällsynta fortfarande runt 85-95), familjer med soc stöd osv.

Problemen var främst "moppemaffia" (ungar som drog runt på mopeder mitt i natten och förde liv), "fullgubbar", lite ungdomsfylla på helgerna, ungar som satt i skogen och läste porrtidningar i kojor byggda av brädor stulna från lokala byggen och lite snatterier (godis, läsk, cigg och liknande).
Citera
2012-02-21, 20:40
Medlem
Mig veterligen finns inget sådant ställe än, i Sverige ivarjefall. Troligtvis kommer det ju växa fram en vit underklass även här, precis som i USA. I tex Detroit finns ju en hel del whiggers, som beter sig som brunfolk. Fast det är ju iof inte bara vita människor som bor där. Så grunden till problemet är ju fortfarnas negroshannar.

Jag tror den här tråden kommer stärka din tes om att djungelfolk bara betyder problem för oss fina nordbor. Kommer att följa tråden, det ska bli skoj att läsa alla apkramares dåliga argument
Citera
2012-02-21, 20:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostamacka
Jag tror den här tråden kommer stärka din tes om att djungelfolk bara betyder problem för oss fina nordbor. Kommer att följa tråden, det ska bli skoj att läsa alla apkramares dåliga argument

Ja, här har mångkulturanhängarna en utmärkt chans att bevisa att invandrarnas dåliga uppförande i invandrargettona enbart är en klassfråga. Vi får se om de lyckas med uppgiften.
Citera
2012-02-21, 20:58
Medlem
Att det var likadant i miljonprogrammen innan invandrarna kom är en djävla pk-myt, man kastade inte sten på ambulansen, man eldade inte bilar, det fanns inga maffiagrupperingar m.m.
Pk-mupparna vill naturligtvis att det ska vara på det sättet för skunna skylla allt på socioekonomiska orsaker men det håller inte.
Citera
2012-02-21, 21:11
Medlem
jonass76s avatar
Skall bli oerhört intressant att se hur denna tråden utvecklar sig.
Citera
2012-02-21, 21:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Att det var likadant i miljonprogrammen innan invandrarna kom är en djävla pk-myt, man kastade inte sten på ambulansen, man eldade inte bilar, det fanns inga maffiagrupperingar m.m.
Pk-mupparna vill naturligtvis att det ska vara på det sättet för skunna skylla allt på socioekonomiska orsaker men det håller inte.

Polisen jävlades man med ibland, men inte så att man kastade sten, var mer saker som att klottra på bilarna med tuschpennor, kasta kondomer eller vattenballonger fyllda med "sagg" (vatten eller mjölk (mjölk ger vitare "sagg"), potatismjöl eller maizena och äggvita. Får man mixen rätt så blir det väldigt likt) eller snöbollar. Och detta endast när dom stod upställda på stan eller vid "sup-parken", aldrig när dom var på utryckning eller körde.

Försökte nån jävlas med ambulans eller brandbil så fick dom kompanistryk..
Citera
2012-02-21, 21:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Polisen jävlades man med ibland, men inte så att man kastade sten, var mer saker som att klottra på bilarna med tuschpennor, kasta kondomer eller vattenballonger fyllda med "sagg" (vatten eller mjölk (mjölk ger vitare "sagg"), potatismjöl eller maizena och äggvita. Får man mixen rätt så blir det väldigt likt) eller snöbollar. Och detta endast när dom stod upställda på stan eller vid "sup-parken", aldrig när dom var på utryckning eller körde.

Försökte nån jävlas med ambulans eller brandbil så fick dom kompanistryk..

Hur var det med vapen och sånt? I områden som Rosengård, Tensta, Rinkeby, Alby, Fittja, Norsborg mm så är det väldigt vanligt med vapen. Både skjutvapen och knivar. Tonåringar skjuter ibland mot varandra med pistol, i syfte att skada eller döda.

Var det några sådana problem i ditt område?
Citera
2012-02-21, 21:42
Medlem
Guitarsmokes avatar
När man växte upp var ju hela orten i princip homogen, både gällande etnicitet och kultur. Det värsta som fanns var väl ett par nynazister (som för all del kunde vara obehagliga när man var liten), trimmade mopeder som störde sovande Svenssons, ett par harmlösa fyllegubbar, krossat glas i skogsdungarna... Marginella, nästan roande, problem jämfört hur det är på vissa platser i Sverige idag.

De rån som utfördes gjorde oftast av förbipasserande kriminella som länsade några villor under ett par kvällar innan de stack vidare. Inte ens personrån hörde jag talas om när jag var ung. Sånt hände i storstan liksom. Det lägenhetsområde som fanns på orten hade ett dåligt rykte bland ungdomar, men det var för att det bodde alkoholister, ensamstående mammor och andra utsatta samhällsgrupper där. Det var ingen farlig gata, bara några tragiska livsöden.

Man kunde åka på en smäll på skolan eller på någon ungdomsfest, men det urartade inte. Visste fanns det en och annan unge som hade ett seriöst fel i huvudet, med ökända, oansvariga föräldrar, som det kunde svartna för och som gick för långt, men då gick folk mellan och stoppade dem. Någon hade kanske ibland en kniv på sig, men inget som användes mer än för att skrämma folk som redan var rädda för dem.

Svensk white thrash-kultur har sina baksidor med fylla, olovlig körning och oseriös inställning till skolan, men det är ingen våldsam kultur, långt ifrån.
Citera
2012-02-21, 23:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Svensk white thrash-kultur har sina baksidor med fylla, olovlig körning och oseriös inställning till skolan, men det är ingen våldsam kultur, långt ifrån.

Det är min uppfattning också. Våldet är inte alls lika utbrett bland svenska "white-trash", även om det förstås finns undantag.

En orsak kan ju vara att många invandrare kommer från mer våldsamma miljöer, i vissa fall från krigsområden, och det påverkar deras beteende. Sedan känns det som att invandrare från vissa regioner i världen rent generellt har lättare att ta till nävar eller vapen vid konflikter, vilket också påverkar hur de uppför sig. De verkar också mer lättkränkta och har kortare stubin.

Sedan förefaller det vara ganska vanligt att föräldrar använder våld/aga i sin uppfostran av barnen. Det är också ett sätt att vänja barnen vid våld, som de sedan tar med sig i livet. De har haft kontakt med våld sedan barnsben.

Allt detta tillsammans tror jag bidrar till att de lättare tar till våld vid problem än svenskar. Våld är förmodligen en mer naturlig del av deras liv än för svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in