2012-02-21, 02:24
Medlem
Christopher.s avatar
Funderat på detta finns det länder man kan flytta sitt kapital till och köpa värdepapper utan att betala skatt?
Citera
2012-02-21, 02:45
Medlem
Denoms avatar
Det beror såklart på hur mycket kapital vi talar om. Billigt blir det dock aldrig.
Citera
2012-02-21, 03:18
Medlem
Den här sidan kanske är till hjälp: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...mellan-lander/

Chile verkar ju vara ett bra val vid första anblick, av de länder man jämför med.

Men oavsett vart du vänder dig i världen, så kommer du behöva betala skatt.
Citera
2012-02-21, 03:24
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Den här sidan kanske är till hjälp: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...mellan-lander/

Chile verkar ju vara ett bra val vid första anblick, av de länder man jämför med.

Men oavsett vart du vänder dig i världen, så kommer du behöva betala skatt.

Nej Panama har ingen bolagsskatt så länge du inte bedriver verksamhet inom landet.
dom har heller ingen redovisningsskyldighet till Sverige.
Citera
2012-02-21, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Nej Panama har ingen bolagsskatt så länge du inte bedriver verksamhet inom landet.
dom har heller ingen redovisningsskyldighet till Sverige.

Läste på, och du har faktiskt rätt i det.

Enligt denna länk så talar man istället om en s.k "franchiseskatt” på 300.000 USD/år, så helt skattefritt verkar det ju inte vara.
Citera
2012-02-21, 03:52
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Läste på, och du har faktiskt rätt i det.

Enligt denna länk så talar man istället om en s.k "franchiseskatt” på 300.000 USD/år, så helt skattefritt verkar det ju inte vara.

300USD står det i din länk lite skillnad.
Dock har jag inte speciellt mycket förtroende för det som står där då det i dagsläget är OMÖJLIGT att starta ett anonymt konto (vi skiljer på anonymt, och hög banksekretess, alltså Panama kommer inte lämna ut information till Sverige som det ser ut i dagsläget)

Alla banker som använder sig av dom system som finns för transaktioner av kapital måste följa FATF´s regler.

Här finns lite mer att läsa om FATF och anonyma bankkonton
http://finance.infodaily.org/Financi...nk-Account.asp

Sen tror jag inte det är möjligt att öppna an aktiedepå i Panama och slippa betala skatt, för intäkterna får inte generaras inom landet. vilket skulle innebära att du registrerar ett bolag i Panama och bolaget öppnar en depå i ett annat land, och då är ju Panama´s höga banksekretess värdelös, eftersom det andra landet lämnar ut information till Sverige.
Senast redigerad av Danro80 2012-02-21 kl. 03:58.
Citera
2012-02-21, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
300USD står det i din länk lite skillnad.
Dock har jag inte speciellt mycket förtroende för det som står där då det i dagsläget är OMÖJLIGT att starta ett anonymt konto (vi skiljer på anonymt, och hög banksekretess, alltså Panama kommer inte lämna ut information till Sverige som det ser ut i dagsläget)

Alla banker som använder sig av dom system som finns för transaktioner av kapital måste följa FATF´s regler.

Här finns lite mer att läsa om FATF och anonyma bankkonton
http://finance.infodaily.org/Financi...nk-Account.asp

300 USD...

Sorry, såg helt fel... Ja, länken jag postade var helt tydligt en sida då man pushade för att starta konto i Panama och sålde tjänster, så helt tillförlitligt var den nog inte, det kan jag hålla med om.
Citera
2012-02-21, 04:01
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
300 USD...

Sorry, såg helt fel... Ja, länken jag postade var helt tydligt en sida då man pushade för att starta konto i Panama och sålde tjänster, så helt tillförlitligt var den nog inte, det kan jag hålla med om.

Nu bör väl nämnas att jag har inte full koll på hur systemen fungerar, dock är jag mycket intresserad av att slippa betala in skatt i det här landet så jag har läst på en del om Offshorebolag.
Citera
2012-02-21, 08:50
Medlem
k4d9s avatar
Cayman island?
Citera
2012-02-21, 12:16
Medlem
England har bra regler.
Citera
2012-02-21, 12:48
Medlem
lundagrens avatar
Blir det inte problem med att föra in pengarna i SVerige sen och spendera dom här?(om du nu ska göra det)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in