2012-02-20, 19:19
Medlem
Har en kusin som har följande bidrag från FK: Aktivitetsersättning, bostadstillägg (Han tror det hette så. Antingen det eller bostadsersättning/bostadsbidrag?) samt handikapsersättning.

Nu undrar min kusin hur mycket man får ha på sitt sparkonto utan att något bidrag blir indraget/förminskat.
Citera
2012-02-20, 19:30
Medlem
Herr.Bondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livesnake
Har en kusin som har följande bidrag från FK: Aktivitetsersättning, bostadstillägg (Han tror det hette så. Antingen det eller bostadsersättning/bostadsbidrag?) samt handikapsersättning.

Nu undrar min kusin hur mycket man får ha på sitt sparkonto utan att något bidrag blir indraget/förminskat.

Sålänge han inte får soc-bidrag så är det helt lugnt.
Citera
2012-02-21, 00:52
Medlem
Så hon kan ha hur mycket som helst utan att få minskade/avdragna bidrag? Tror det var något på 125 tusen som hon pratade om att sätta in, som just nu är på hennes pojkväns konto (knakar i deras förhållande därför hon vill ha pengarna på eget konto)
Citera
2012-02-22, 03:22
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Så hon kan ha hur mycket som helst utan att få minskade/avdragna bidrag? Tror det var något på 125 tusen som hon pratade om att sätta in, som just nu är på hennes pojkväns konto (knakar i deras förhållande därför hon vill ha pengarna på eget konto)

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
Vid beräkning av bostadstillägg tas hänsyn till en rad omständigheter. Inkomst av tjänst (där inräknas även aktivitetsersättningen), inkomster av kapital och förmögenhetstillägg är några av faktorerna som påverkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Försäkringskassan
Om du eller din make har en förmögenhet får du ett tillägg till din inkomst. Tillägget är 15 procent av den del av den sammanlagda förmögenheten som överstiger 100 000 kronor för den som är ogift och 200 000 kronor för makar.

http://www.forsakringskassan.se/wps/...df?MOD=AJPERES

Ni kan läsa faktabladet och kanske ringa Försäkringskassans kundtjänst om något är oklart.
Senast redigerad av Emmely 2012-02-22 kl. 03:26.
Citera
2012-02-28, 06:38
Medlem
Citat:

Nej, det kan hon inte. För vidare svar, se mitt PM som du inte besvarat.
Citera
2012-03-04, 02:16
Medlem
Jag har ungefär samma problem. Kommer in några tusen varje månad och eftersom jag bor hemma och inte gär av med så mycket pengar så har det blivit ca 45 tusen under typ ett år. Är dessa pengar mina och kan göra vad jag vill med dom? Tänkte ta körkort och köpa mig en bil nämligen.

detta är pengar jag får pga mitt psyke.
Citera
2012-03-04, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profetenmohammed
Jag har ungefär samma problem. Kommer in några tusen varje månad och eftersom jag bor hemma och inte gär av med så mycket pengar så har det blivit ca 45 tusen under typ ett år. Är dessa pengar mina och kan göra vad jag vill med dom? Tänkte ta körkort och köpa mig en bil nämligen.

detta är pengar jag får pga mitt psyke.

Om jag förstår och tolkar dig rätt: Du har aktivitetsersättning och bor fortfarande hos föräldrarna? 45 k har du lagt på hög, men de ska inte växa mer än så och du tänker ta ut dem under året? Inga andra bidrag? Pengarna du får i aktivitetsersättning är så klart dina, de 45 k kan ingrn röra. Om du däremot har andra bidrag eller annan situation är saken en annan - PM:a mig!
Citera
2012-03-05, 22:24
Medlem
jag är 100 på att det spelar ingen roll hur mycket man man har på sitt spar det ränta kan påverka lite men jag tror inte spar har nåt o göra med det, om nu hon inte får vanligt lön. Men däremot när du sa bostads tillägg det påverkar direkt om din kusin's pojkvän(om sambo) inkomst. Det har inte gjort hos oss iallafall. När jag var arbetslös min tjej fick fullt ut aktivitets ersättning bostadstillägg och särskiltbostadstillägg (pga hon har handikapp) men tappade bidraget direkt efter mitt första lön. men hon får aktivitets ersättning (minskad pga hon jobbar, lite krångligt)
Citera
2012-03-06, 05:50
Medlem
dumboears avatar
Citat:

Vissa ersättningar/bidrag är helt oberoende av dina tillgångar/inkomster.

Som barnbidrag.

Anra beror ju på vilka inkomster och tillgångar du har.

Aktivitetsersättningen, är troligen oberoende av tillgångar och kapitalinkomster, det är ju en ersättning för arbetsinkomster, och antagligen redan nedsatt pga handikappersättningen.

Handikappersättningen är nog oberoende av tillgångar/inkomster.

Bostadstillägget däremot, kontrolleras nog mot samtliga inkomster, även kapitalinkomster, däremot är jag osäker på om det räknas mot tillgångar.

Men detta är ren spekulation från min sida, du måste nog kontakta fk för exakta besked.
Citera
2012-03-06, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatescar
jag är 100 på att det spelar ingen roll hur mycket man man har på sitt spar det ränta kan påverka lite men jag tror inte spar har nåt o göra med det, om nu hon inte får vanligt lön. Men däremot när du sa bostads tillägg det påverkar direkt om din kusin's pojkvän(om sambo) inkomst. Det har inte gjort hos oss iallafall. När jag var arbetslös min tjej fick fullt ut aktivitets ersättning bostadstillägg och särskiltbostadstillägg (pga hon har handikapp) men tappade bidraget direkt efter mitt första lön. men hon får aktivitets ersättning (minskad pga hon jobbar, lite krångligt)

Eh... Förlåt, men hur mycket hade du rökt av den bruna kakan när du skrev det där inlägget? Mina ögon blöder och även om jag försöker använda alunstift för att stilla blodflödet så är du fel ute. Du har med andra ord helt fel. Och jag är 200.

Det finns en gräns både för inkomst och förmögenhet innan det börjar påverka bostadstillägget. 100k förmögenhet, 105 600 kr inkomst.
Citera
2012-03-06, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Vissa ersättningar/bidrag är helt oberoende av dina tillgångar/inkomster.

Som barnbidrag.

Anra beror ju på vilka inkomster och tillgångar du har.

Aktivitetsersättningen, är troligen oberoende av tillgångar och kapitalinkomster, det är ju en ersättning för arbetsinkomster, och antagligen redan nedsatt pga handikappersättningen.

Handikappersättningen är nog oberoende av tillgångar/inkomster.

Bostadstillägget däremot, kontrolleras nog mot samtliga inkomster, även kapitalinkomster, däremot är jag osäker på om det räknas mot tillgångar.

Men detta är ren spekulation från min sida, du måste nog kontakta fk för exakta besked.

Jättefint att du svarar, men vad är meningen med ditt svar när du inte vet ett smack om vad du snackar om egentligen? Det är spekulation, som du skriver.

Aktivitetsersättning (senare inkomstersättning) är inkomstrelaterad, dvs dina tidigare inkomster påverkar den. Har du inga inkomster får du garantiersättning, vilket är ett absolut minimibelopp.

Handikappersättning är en skattefri kompensation för utgifter en människa har pga sin funktionsnedsättning.

Bostadstillägget kan, som jag sa i förra inlägget, sänkas vid tillgångar över 100k eller inkomst över 105 600.

Det enda rätta i ditt svar vara att kontakta FK för exakta besked.

/nihilo - konsult
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in