2012-02-20, 17:09
Medlem
lithionits avatar
Har kroniska handeksem och har kommit på att en anledning till dom kan vara att jag sköljer händerna för dåligt efter att jag tvålat in dom. Tvålar in händerna ordentligt men kanske bara sköljer dom i 10 sekunder. Sen tvättar man självklart händerna längre om man är extra smutsig.

Det säg ju att en handtvätt helst ska vara över 1 minut för att man ska bli riktigt ren. Och att man ska vara noga med att torka händerna efteråt. Så frågan är vad som är mest irriterande för huden att man tvättar den fort och utsätter den för mindre vatten med risk att det finns tvålrester kvar eller att man tvättar dom längre.

Hur gör ni? speciellt ni andra med handeksem?
Citera
2012-02-20, 17:21
Medlem
cammos avatar
En viktigare fråga är väl hur OFTA du tvättar händerna.
Citera
2012-02-20, 17:22
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Tips, ha en handkrämstub stående bredvid tvålpumpen, när den står där bredvid så använder man den mer. Sen kan du ju ha nån i väskan, nån på nattduksbordet etc.

Har inget eksem själv så jag vet inte om jag har nåt att komma med egentligen men själv skulle jag då inte vilja gå runt med tvålrester. Så använder jag tvål i fast form för den går bort snabbare, flytande form sitter liksom kvar. Å andra sidan torkar väl fast tvål ut huden mer...
Citera
2012-02-20, 17:25
Medlem
YngreHerres avatar
Tror du har kroniskt handeksem pga för MYCKET tvättande av händerna.
Citera
2012-02-20, 17:27
Medlem
in-vino-veritass avatar
Sluta tvätta med tvål och kör handsprit istället. Inom vården är riktlinjen att tvål kör du bara efter arbete med kroppsvätskor, efter toabesök och när de är synligt smutsiga, annars bara handsprit.
Citera
2012-02-20, 17:48
Medlem
Det finns annars väldigt snälla tvålar du kan använda dig av, kolla på apoteket typ... Annars kan du prova tvätta händerna mer sällan.
Citera
2012-02-20, 18:01
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Har sagt åt dej förut, sluta tvätta händerna så mycket!

Gå nu till apoteket och köp en stor förpackning engångshandskar i rätt storlek ( de ska vara ganska snäva, utan puder, sådana de har på sjukhus ).

Sen smörjer du in händerna med fet salva eller kortisonkräm, tar på handskarna och behåller dom på tills du varit på toa eller smutsat ner dej på annat sätt och då byter du direkt till mer salva och rena handskar.

På det sättet behöver du aldrig tvätta händerna utom när du duschar.

Sen ska du se om 14 dagar vad fina dina händer är och antagligen har dina eksem också försvunnit, bara fördelar.
Citera
2012-02-20, 18:20
Medlem
de400s avatar
Tvätta inte händerna så ofta. Jag lovar att det beror på det. Sedan brukar jag alltid tvätta i kallt vatten, torkar ej ut lika mycket som varmt.
Citera
2012-02-20, 23:12
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Har sagt åt dej förut, sluta tvätta händerna så mycket!

Gå nu till apoteket och köp en stor förpackning engångshandskar i rätt storlek ( de ska vara ganska snäva, utan puder, sådana de har på sjukhus ).

Sen smörjer du in händerna med fet salva eller kortisonkräm, tar på handskarna och behåller dom på tills du varit på toa eller smutsat ner dej på annat sätt och då byter du direkt till mer salva och rena handskar.

På det sättet behöver du aldrig tvätta händerna utom när du duschar.

Sen ska du se om 14 dagar vad fina dina händer är och antagligen har dina eksem också försvunnit, bara fördelar.

Inte för att vara besvärlig men vinylhandskar är inte så bra att ha heller, för det bildas sk. "handsksaft" ja det är en term som tom. används i läkartidningen :P av all vätska och enzymer som retar huden. Men däremot borde jag nog bära bomullshandskar den mesta tiden. Men jobbigt. Nu kör jag med dermasilk handskar på natten och helosan, så det har hjälpt en del iaf =)

Kör med vinylhandskar redan när jag diskar och städar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in