Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskafram
Jag ringde kronofogden idag och ville göra en avbetalningsplan för min skuld jag har hos dom, skulden var mindre än jag trodde och jag tänker betala av den nu direkt, jag har även en mindre skuld hos Intrum och en hos Visum. De konstiga med de hela är att när jag frågar Kronofogden hur länge jag kommer ha min betalningsanmärkning säger hon "Du har ingen betalningsanmärkning, så betala av dina skulder hos inkassobolagen och oss så fort som möjligt" Då undrar jag hur jag inte kan ha de, när Banken (Swedbank) för ett halvår sen sa att jag inte fick öppna internetbank hos dom pga betalningsanmärkningar?
Är de så att jag inte har några anmärkingar blir jag överlycklig, men jag antar att de va nån nybörjare på fogden som bara total faila? eller hur ligger de till tror ni?
Antingen har du pratat med en okunnig handläggare på KFM eller så har det blivit ett missförstånd er emellan. Som redan sagts är det inte KFM som utfärdar betalningsanmärkningar och KFM ska egentligen inte uttala sig på frågan "har jag betalningsanmärkning" utan hänvisa till UC. Men eftersom handläggarna på KFM ständigt får frågan försöker man nog vara lite tillmötesgående och svara om man säkert ser att det bör ha registrerats en anmärkning. Händelser hos KFM som säkert ger anmärkning är ett utslag i den summariska processen (betalningsföreläggande) och genomförd utmätning eller beslut om att utmätningsbar egendom saknas. Men man kan också ha skuld hos KFM utan att ha en betalningsanmärkning, t.ex. om det är den första skulden och den är till staten.
Den som säkrast vet om det finns betalningsanmärkning är UC (upplysningscentralen)