2012-02-20, 15:55
Medlem
Jag ringde kronofogden idag och ville göra en avbetalningsplan för min skuld jag har hos dom, skulden var mindre än jag trodde och jag tänker betala av den nu direkt, jag har även en mindre skuld hos Intrum och en hos Visum. De konstiga med de hela är att när jag frågar Kronofogden hur länge jag kommer ha min betalningsanmärkning säger hon "Du har ingen betalningsanmärkning, så betala av dina skulder hos inkassobolagen och oss så fort som möjligt" Då undrar jag hur jag inte kan ha de, när Banken (Swedbank) för ett halvår sen sa att jag inte fick öppna internetbank hos dom pga betalningsanmärkningar?

Är de så att jag inte har några anmärkingar blir jag överlycklig, men jag antar att de va nån nybörjare på fogden som bara total faila? eller hur ligger de till tror ni?
Citera
2012-02-20, 15:59
Medlem
kimkimsons avatar
Ring upp igen och be att de förklarar hur det ligger till, tror att om man har skuld hos kronofogden så får man en anmärkning.
Vet inte säkert då jag inte varit i din situation, men efter vad jag hört är det så.
Citera
2012-02-20, 16:12
Medlem
Kronofogden utfärdar inga betalningsanmärkningar.

Det som har hänt är att kronofogden har skickat information till kreditföretagen att det har "hänt" något med dig. Det kan vara ett betalningsföreläggande eller nått sånt, dvs att du misskött dina betalningar. Kreditföretagen tar sedan denna information och skapar en betalningsanmärkning och det är denna som banken ser.

En betalningsanmärkning försvinner efter 3 år har jag för mig.

Detta borde damen på kronofogden förklarat för dig.

Detta gör också att det är svårt att bli av med betalningsanmärkningar då ingen verkar vilja ta ansvar för dem. Kronofogden säger att de inte utfärdar några. UC säger att de bara registrerar information de får från kronofogden. Skulle du få en felaktig skuld hos kronofogden så kan du få en betalningsanmärkning. När du sedan reder ut saken och kronofogden tar bort skulden så ligger betalningsanmärkningen kvar hos UC och det är väldigt svårt att få dem att ta bort den.
Citera
2012-02-20, 17:49
Medlem
Du kan ta en kreditupplysning på dig själv, till exempel genom ratsit.se. Där kan du se om du har anmärkningar.

Jag har självbevakning via ratsit (149 kronor per år) sedan banken nekade mig att öppna konto med anledning av betalningsanmärkning. Till saken hör att jag endast fått inkassobrev 1 enda gång i hela mitt liv och det berodde på att posten slarvat bort räkningen (ja, jag borde kanske reagerat) och aldrig haft något med fogden att göra.

Vad felet var? Jo, det blev något internt fel hos banken, så mitt jag och en annan som hette samma sak som mig fick byta personnummer för en dag. När banken slog på mitt personnummer fick man helt enkelt upp fel "opera-ghost" och han hade betalningsanmärkningar.

Sedan ringde jag KFM i samband med bankens nekande. Barje betalningsföreläggande skall KFM kunna se i sina register. I alla fall kunde man se att jag inte hade anmärkning på mig hos KFM vilket sedan bekräftades i en kreditupplysning jag tog på mig själv. Banktjänstemannen skämdes rejält efteråt.
Citera
2012-02-20, 19:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskafram
Jag ringde kronofogden idag och ville göra en avbetalningsplan för min skuld jag har hos dom, skulden var mindre än jag trodde och jag tänker betala av den nu direkt, jag har även en mindre skuld hos Intrum och en hos Visum. De konstiga med de hela är att när jag frågar Kronofogden hur länge jag kommer ha min betalningsanmärkning säger hon "Du har ingen betalningsanmärkning, så betala av dina skulder hos inkassobolagen och oss så fort som möjligt" Då undrar jag hur jag inte kan ha de, när Banken (Swedbank) för ett halvår sen sa att jag inte fick öppna internetbank hos dom pga betalningsanmärkningar?

Är de så att jag inte har några anmärkingar blir jag överlycklig, men jag antar att de va nån nybörjare på fogden som bara total faila? eller hur ligger de till tror ni?

Antingen har du pratat med en okunnig handläggare på KFM eller så har det blivit ett missförstånd er emellan. Som redan sagts är det inte KFM som utfärdar betalningsanmärkningar och KFM ska egentligen inte uttala sig på frågan "har jag betalningsanmärkning" utan hänvisa till UC. Men eftersom handläggarna på KFM ständigt får frågan försöker man nog vara lite tillmötesgående och svara om man säkert ser att det bör ha registrerats en anmärkning. Händelser hos KFM som säkert ger anmärkning är ett utslag i den summariska processen (betalningsföreläggande) och genomförd utmätning eller beslut om att utmätningsbar egendom saknas. Men man kan också ha skuld hos KFM utan att ha en betalningsanmärkning, t.ex. om det är den första skulden och den är till staten.

Den som säkrast vet om det finns betalningsanmärkning är UC (upplysningscentralen)
Citera
2012-02-21, 19:54
Medlem
ternlunds avatar
Läste lite i tråden och många har ju skrivit bra saker och korrekta saker medans andra är lite fel.

Sitter med de här kreditupplysningarna varje dag och UC kommer ge avslag om man har skuldsaldo hos KFM, Inkasso etc etc utan att man faktist har fått en betalningsanmärkning. Så har man inte haft skulden så länge och det inte är ett större belopp brukar det räcka med att man nollar kronofogdens skuldsaldo samt betalar sina inkassobolag så kommer UC att återhämta sig och gå ur riskprognosen efter ca 3 månader av riskfritt betende (dvs inget krux och inga nya kreditansökningar).

I UC står det faktist "avslag pga skuldsaldo hos KFM" och det säger de flesta bankmän som bet.anm men det är alltså bara ett tillfälligt stop och tas bort i samband med att man nollar sina skulder hos KFM och Inkasso.

Kort o gott, nolla dina skulder och håll tummarna för att ingen har registrerat dina misslyckade åtaganden som bet.anmärkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in