• 1
  • 2
2012-02-20, 13:01
Medlem
bastard.s avatar
Jag har alltid associerat husbil eller husvagn som svensson. Ni vet hederliga Ulf som arbetar inom industrin med att klistra på ettiketter på produkterna och Inga-lena som arbetar som lokalvårdare på den lokala förskolan.

Nu har jag suttit och dreglat över husvagnar och husbilar hela helgen och insätt; FAN en sån vill jag ha! Dagens standard på dessa fordon är idag väldigt hög. På det har man ett fordon där man väldigt smidigt kan bo precis var man vill. Varför inte bosätta sig ditt sommaren kommer först och sedan förflytta sig runt i Sverige där vädret är som bäst, samt förflytta sig dit sommaren varar längst innan vintern kommer.

Utöver detta är exempelvis en husvagn dyr: räkna med 350.000 kr om du vill ha en relativt ny vagn som rymmer iaf tre personer. På detta har du säkert en bil i 200.000 klassen och en mindre billigare bil i 50.000 klassen och utöver detta även ett hus i miljonklassen - sedan barn. Dyrt? kanske?

Jag har kommit på att det är lyx. Bara sätta in nycklarna i skiten och åka - bo var du vill!

Vad anser ni om saken? lyx eller inte?
Citera
2012-02-20, 13:09
Medlem
F.B.Dases avatar
Husvagn är WT. Summera bilen 200000, andra bilen 50000, husbilen 350000 och huset 1000000. Det blir 1600000. Knappt genomsnittspris för en villa. Husvagn/Bil är en proritetsfråga, WT prioritet.
Citera
2012-02-20, 13:29
Medlem
Conceptions avatar
Det är ett fritt sätt att ha semester på.

Att det är WT är bara skitsnack. Typiskt kommentar från någon som sett för mycket på amerikanska serier och de familjerna som bor i trailers. Det är absolut inte att jämföra med svenska familjer.

Camping är helt enkelt något som är väldigt nordeuropeiskt (tyskar campar som fan) och som många trivs med. Let them.

Camping är lyx om man vill. Du får egentligen ställa dig frågan vad är lyx? Lyx är olika för alla.
Citera
2012-02-20, 13:31
Medlem
börja kör fjärr istället bastard.
Citera
2012-02-20, 13:39
Medlem
MadDog76s avatar
Att ha husvagn/husbil är inte lyx enligt mig (såvida man inte har en riktigt fläskig 1) men det är helt klart en definitions fråga vad lyx är...
Citera
2012-02-20, 13:45
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
börja kör fjärr istället bastard.

Det gör jag ju, kör ju 40-50 mil varje dag. Men jag bor inte i lastbilen - tar bara en tupplur på lunchen
Citera
2012-02-20, 13:55
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Att det är WT är bara skitsnack. Typiskt kommentar från någon som sett för mycket på amerikanska serier och de familjerna som bor i trailers. Det är absolut inte att jämföra med svenska familjer.

Camping är helt enkelt något som är väldigt nordeuropeiskt (tyskar campar som fan) och som många trivs med. Let them.

Camping är lyx om man vill. Du får egentligen ställa dig frågan vad är lyx? Lyx är olika för alla.

Frihet ser jag som lyx.

Vanliga människor:

Går in på Sj:s hemsida, bokar biljett, betalar. Packar väskan och går/buss/får skjuts till tågstationen (byt ut tåg mot flyg om du föredrar det), sedan sitter de åtskilliga timmar ganska trångt bland folk och väntar på att transportmedlet ska komma fram. Sedan ska de leta sig nästa färdmedel till hotell - framme!

Husbilsägare:

Bara åker iväg när de känner för det. En liten sväng förbi bolaget för att köpa en god flaska vin, lite ostar och mat. Sen så! Är de trötta efter vägen är det bara att stanna på någon lugn plats och ta sig en lunch och sedan en tupplur i den lugna miljö de befinner sig i. Ser de några fina platser längs vägen, t.ex. en fin sjö så är det bara att plocka fram fiskespöt.

Om de nu vill besöka ett flertalet platser i låt oss säga Stockholm så är det bara att parkera på en nära parkeringsplats, springa in på skansen, kika lite, sen tillbaka till husbilen och käka middag (som förövrigt står bara typ utanför istället för att trängas på tunnelbanan bland massa folk). Vill de då besöka Grönalund på kvällen så är det bara att åka till närbelägen parkering och traska in. Sömnen tar dom i husbilen. Nästa dag åker dom till en annan ort.

Jag anser det vara frihet. Nu har jag bara bott i husvagn ett fåtal gånger, men det var verkligen fridfullt på någotvis. I övrigt tror jag aldrig att jag kommer äga en husvagn eller husbil såvida jag inte vinner en större summa pengar, då jag tycker att det är mycket pengar för något man bara använder någon vecka under semestern. Annars står skiten och kostar pengar i form av räntor och amortering.
Citera
2012-02-20, 13:57
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76
Att ha husvagn/husbil är inte lyx enligt mig (såvida man inte har en riktigt fläskig 1) men det är helt klart en definitions fråga vad lyx är...

Tycker du det där ser lyxigt ut?

http://www.blocket.se/lulea/Cabby_80...4.htm?ca=3&w=3
Citera
2012-02-20, 14:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Husbilsägare:

Bara åker iväg när de känner för det. En liten sväng förbi bolaget för att köpa en god flaska vin, lite ostar och mat. Sen så! Är de trötta efter vägen är det bara att stanna på någon lugn plats och ta sig en lunch och sedan en tupplur i den lugna miljö de befinner sig i. Ser de några fina platser längs vägen, t.ex. en fin sjö så är det bara att plocka fram fiskespöt.

Om de nu vill besöka ett flertalet platser i låt oss säga Stockholm så är det bara att parkera på en nära parkeringsplats, springa in på skansen, kika lite, sen tillbaka till husbilen och käka middag (som förövrigt står bara typ utanför istället för att trängas på tunnelbanan bland massa folk). Vill de då besöka Grönalund på kvällen så är det bara att åka till närbelägen parkering och traska in. Sömnen tar dom i husbilen. Nästa dag åker dom till en annan ort.

Jag anser det vara frihet. Nu har jag bara bott i husvagn ett fåtal gånger, men det var verkligen fridfullt på någotvis. I övrigt tror jag aldrig att jag kommer äga en husvagn eller husbil såvida jag inte vinner en större summa pengar, då jag tycker att det är mycket pengar för något man bara använder någon vecka under semestern. Annars står skiten och kostar pengar i form av räntor och amortering.

Låter helt underbart och håller definitivt med om att det låter lyxigt.
Citera
2012-02-20, 14:38
Medlem
MadDog76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Tycker du det där ser lyxigt ut?

http://www.blocket.se/lulea/Cabby_80...4.htm?ca=3&w=3

Tycker den ser ok ut men knappast någon vagn jag skulle kalla lyx..
Citera
2012-02-20, 15:08
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

För det första så kommenterade jag endast husvagnar och inte husbilar. Trailerpark i serierna jag inte tittar på är inte samma sak som de husvagnar jag observerar på svenska campingplatser från mitt tält.
Husvagnar och husvagnsfolk verkar ha två syften dels att blockera trafiken, dels att stå för underhållningen när de försöker parkera, frugan viftar, maken svettas över att det inte lyckas vid första försöket och som Grande Finale tippar hela skiten bakåt när de kopplar loss från bilen.
Husbil är något annat, det kan jag skaffa mig när barnen flugit ut så att det räcker med en som får plats i en normal p-ruta. Det är frihet det! Tack och lov verkar de flesta husvagnar stå på samma plats år efter år.
Citera
2012-02-20, 15:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
För det första så kommenterade jag endast husvagnar och inte husbilar. Trailerpark i serierna jag inte tittar på är inte samma sak som de husvagnar jag observerar på svenska campingplatser från mitt tält.
Husvagnar och husvagnsfolk verkar ha två syften dels att blockera trafiken, dels att stå för underhållningen när de försöker parkera, frugan viftar, maken svettas över att det inte lyckas vid första försöket och som Grande Finale tippar hela skiten bakåt när de kopplar loss från bilen.
Husbil är något annat, det kan jag skaffa mig när barnen flugit ut så att det räcker med en som får plats i en normal p-ruta. Det är frihet det! Tack och lov verkar de flesta husvagnar stå på samma plats år efter år.

Jag ber om ursäkt. Jag missförstod. Jag fick uppfattningen att det var din åsikt om camping generellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in