Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är ett fritt sätt att ha semester på.
Att det är WT är bara skitsnack. Typiskt kommentar från någon som sett för mycket på amerikanska serier och de familjerna som bor i trailers. Det är absolut inte att jämföra med svenska familjer.
Camping är helt enkelt något som är väldigt nordeuropeiskt (tyskar campar som fan) och som många trivs med. Let them.
Camping är lyx om man vill. Du får egentligen ställa dig frågan vad är lyx? Lyx är olika för alla.
Frihet ser jag som lyx.
Vanliga människor:
Går in på Sj:s hemsida, bokar biljett, betalar. Packar väskan och går/buss/får skjuts till tågstationen (byt ut tåg mot flyg om du föredrar det), sedan sitter de åtskilliga timmar ganska trångt bland folk och väntar på att transportmedlet ska komma fram. Sedan ska de leta sig nästa färdmedel till hotell - framme!
Husbilsägare:
Bara åker iväg när de känner för det. En liten sväng förbi bolaget för att köpa en god flaska vin, lite ostar och mat. Sen så! Är de trötta efter vägen är det bara att stanna på någon lugn plats och ta sig en lunch och sedan en tupplur i den lugna miljö de befinner sig i. Ser de några fina platser längs vägen, t.ex. en fin sjö så är det bara att plocka fram fiskespöt.
Om de nu vill besöka ett flertalet platser i låt oss säga Stockholm så är det bara att parkera på en nära parkeringsplats, springa in på skansen, kika lite, sen tillbaka till husbilen och käka middag (som förövrigt står bara typ utanför istället för att trängas på tunnelbanan bland massa folk). Vill de då besöka Grönalund på kvällen så är det bara att åka till närbelägen parkering och traska in. Sömnen tar dom i husbilen. Nästa dag åker dom till en annan ort.
Jag anser det vara frihet. Nu har jag bara bott i husvagn ett fåtal gånger, men det var verkligen fridfullt på någotvis. I övrigt tror jag aldrig att jag kommer äga en husvagn eller husbil såvida jag inte vinner en större summa pengar, då jag tycker att det är mycket pengar för något man bara använder någon vecka under semestern. Annars står skiten och kostar pengar i form av räntor och amortering.