Citat:
Ursprungligen postat av SkitAnonym
Men sedan så har du ju själv också vart där. Hur såg du på världen när du själv inte förstod dig på detta?
Den delen av mig har ju inte försvunnit bara för att jag fått ett intresse för diverse ämnen. Men då bestod min verklighet av känslor, människor, ansikten, minnen, tankar om framtiden, holistiska ting som tandborste/bil/träd/sko utan den typ av frenetisk analys jag brukar göra av precis allting idag. När jag väl lärt mig matte så började jag ifrågasätta vad matte egentligen var, och började sätta det i perspektiv av psykologi/neurologi, medvetandefilosofi, evolution mm. Men som sagt innan då: ansikten, händelser, känslor, kroppsliga känslor, ljus, lukt... allt som har med upplevelser, planering, relationer, dagdrömmeri och sinnesintryck att göra. Mina tankar rörde främst dessa ting. Sen (lång historia kort) så började jag bli helt fascinerad av biologi, antropologi, politik, fysik, matematik och särskilt psykologi. Jag känner en väldans skillnad på hur jag såg världen förr utan "utbildning", och hur jag ser den idag.
Ett tips är att kolla in videor av obesökta människostammar. Det är som att resa tillbaka i tiden --kulturellt-- ca 100.000 år.
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
tja, de som intresserar en, vilket öppnar upp för allt mellan himmel och jord. jag är mest förvånad över att TS verkar tro att naturvetenskapen är den enda giltiga källan till kunskap.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar exakt, och vad du menar med "giltig källa till kunskap".
Frågan är indirekt hur de som inte försöker att definiera verkligheten, definierar verkligheten. Ungefär. Frågeställningen är öppen för tolkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av gardasjon96
[...], men om man inte kan något om naturvetenskap har man liksom inget "golv" att stå på och kan bli lurad till vad som helst.
O ja! Allt ifrån att gå med på spel som har helt osannolika vinstchanser, till konstiga sekter.
Framförallt så är vetenskapen (och filosofin) självt viktig för vetenskapen. Detta är mindre relevant om man inte sysslar med intellektuella ting. Men annars så är bl a matematiska, fysiska och naturvetenskapliga principer skitviktiga.