2012-02-20, 11:33
Medlem
Tänkte vi kunde diskutera den antitjuvjaktsorganisation som bildats i Stockholmsområdet, dvs i det vargrevir som kallas Riala-reviret.

Organisationen har en egen hemsida http://www.antipoachingunit.org/index.html för den som vill läsa mer. Kortfattat så består organisationen av ett gäng som patrullerar runt i området för att förhindra tjuvjakt. Som de beskriver sig så låter det som ett slags medborgargarde med medlemmar med polisiär och militär bakgrund. Några är tydligen också i dagsläget anställda poliser.

Tänkte att vi i denna tråden kunde diskutera tre saker.

Organisationen som sådan. Är denna typ av verksamhet acceptabel i ett rättssamhälle? Är inriktningen (anti-tjuvjakt) mer acceptabel än t.ex. anti-pedofilarbete (hänga ut namn och adress på nätet) eftersom tjuvjakt är så lågprioriterat och svårarbetat för den ordinarie polismakten?

Vad är det för tjommar som ingår i detta nätverk? Har inte börjat luska så mkt själv än men på hemsidan finns en del foton. T.ex. från den här mannen https://www.facebook.com/people/G%C3%BCnter-Lenhardt/100000894801629

Är det ens lagligt eller acceptabelt att poliser ingår i sådana här sammanslutnignar på sin fritid?
Senast redigerad av Nyfiken2 2012-02-20 kl. 11:35.
Citera
2012-02-20, 11:58
Medlem
Napis avatar
Jag har inte kollat hur dem arbetar men rent spontant tycker jag.
Det är väl ok dem har inga fler rättigheter än envars rätten som vi alla kan använda oss av.

Men vill dem springa omkring i skogarna o leta tjuvjägare så är det väl deras ensak och bra för samhället också, förutsatt att dem har någon framgång.

Edit:
Kom på det att om dem är aktiva Poliser så kan dem väl få polisiära befogenheter genom att identifiera sig? Det skulle ju kanske kunna vara lite konstigt om polis befogenheter används på ett tveksamt sätt. Men så länge dem ingriper på brott så är det ju inte så fasligt stor skillnad från envars rätten.
Kan en polis ur tjänst gripa på misstanke?
Senast redigerad av Napi 2012-02-20 kl. 12:18.
Citera
2012-02-20, 12:17
Medlem
GrooveMerchants avatar
Så länge det inte är fråga om något medborgargarde så det snarast att jämföra med föräldravandringar på stan, genom att det rör sig människor i området försvårar man för tjuvskyttar.
Citera
2012-02-20, 12:37
Medlem
Det finns APU medlemmar inom polisen, och även kriminalvården i Norrtälje.

Det har påträffats jakttorn som blivit förstörda/omkull välta och blivit inristade med "APU".

Ett flertal åtelkameror, för vildsvin, har blivit stulna och överlämnade till polisen i Norrtälje. Dessa har dock en del markägare fått tillbaka utan någon rättslig påföljd.
Citera
2012-02-20, 12:39
Medlem
Gazeyes avatar
Sedan så försvårar man ju det även för hederliga jägare genom att spatsera runt på deras marker, för att inte tala om hur man stör djuren när man går skallgång igenom deras revir på nätterna.

Känns som att de inte riktigt bryr sig om vargen, dom söker troligen bara spänningen i att på nätterna smyga runt i skogen iförd i camouflagekläder och leta efter beväpnade motståndare. Kanske dom borde prova på paintball istället...
Citera
2012-02-20, 14:30
Medlem
"hänga ut namn och adress på nätet"???

Har de hängt ut några misstänkta eller dömda tjuvjägare på nätet?
Citera
2012-02-20, 15:06
Medlem
Fettsprutans avatar
Dom har väl lungnat sig något, efter att dom som varit anstälda innom statsförvaltningen, blivit uppkallade till petsonalavdelningen, och fått sig en avhyvling.
Flera är också under itredning för olika brott, ofredande, olaga intrång, tagande av olovligväg, terängkörningslagen mm mm.
Citera
2012-02-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
"hänga ut namn och adress på nätet"???

Har de hängt ut några misstänkta eller dömda tjuvjägare på nätet?

Nej, den meningen syftade på anti-pedofiler, tänkte där på hemsidor som hänger ut dömda brottslingar.
Citera
2012-02-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Dom har väl lungnat sig något, efter att dom som varit anstälda innom statsförvaltningen, blivit uppkallade till petsonalavdelningen, och fått sig en avhyvling.
Flera är också under itredning för olika brott, ofredande, olaga intrång, tagande av olovligväg, terängkörningslagen mm mm.

Vet du att detta har hänt. I Expressen http://www.expressen.se/nyheter/medborgargardet-ska-skydda-vargar/ säger presstalesmannen för Roslagspolisen att "I övrigt kan vi läggas oss i vad man gör på fritiden så länge man håller sig inom lagens ramar".

Låter helt otroligt i mina öron. De flesta myndigheter har regler för vad som gäller för "förtroendeskadliga" aktiviteter.
Citera
2012-02-20, 19:01
Medlem
Som jägare har jag lite svårt att se något stort problem med detta. Finns det något som jag verkligen avskyr så är det tjuvskytte.
Citera
2012-02-20, 19:39
Medlem
NavierStokess avatar
Det tycks vara en grupp av militanta "vargkramare" som leker medborgargarde. De har "tracker units" som springer runt i camokläder, logga med vargemblem samt bär tydligen kniv. Både obehagligt och aningen omoget i mina ögon.

Anmäl APU om ni känner er hotade
Citat:
Eftersom jag har en damm med fiskar och kräftor i trodde jag att det var någon som skulle tjuvfiska, berättar Peter.

Han rusade ut för att se vem det var som smög omkring i mörkret.
Peter Poznanski stötte på mellan åtta och tio personer, klädda i kamouflageuniformer med APU-dekaler och utrustade med pannlampor och knivar.
Peter förstod vilka han hade och göra med och tog ingen vidare diskussion.
Han vet att minst åtta aktiva poliser ingår i APU-gruppen. Om han sagt något visste han att han skulle vara chanslös i en eventuell rättegång, han ensam mot flera poliser.

Polis varnade jägare för APU-poliser
Citat:
Det var under ett möte som Svenska Jägareförbundet arrangerade förra året som polis från Roslagens polismästardistrikt deltog. Bland annat diskuterades juridiska spörsmål när det gäller jaktfrågor.
Det togs upp hur man som jägare ska handla och vilka regler som gäller. En aspekt var paragraf 28-fall, det vill säga att en jägare kan tvingas skjuta en varg för att skydda sin hund eller tamboskap.

En polis delade ut ett papper om lagstiftningen när det gäller paragraf 28 jaktförordningen.
Dessutom sa han att jägarna inte skulle prata med vilken polis som helst, då det kunde vara en APU-polis.
En av deltagarna på mötet var Svenska Jägareförbundets rovdjursexpert, Gunnar Glöersen.
– Ja det stämmer. Jag var med på ett möte där polisen sa mycket tydligt att man skulle ta kontakt med honom om det gällde jaktärende så att inte ”fel” polis fick hand om det. Han uttryckte oro för att alla poliser inte var objektiva, berättar Gunnar Glöersen.

APU-poliser försöker stoppa granskning

Inga jaktbrott avslöjade i Riala
Citat:
Jakt & Jägare har tidigare berättat att gruppen bland annat anmält en icke gillrad gammal rävfälla, som stod uppställ sedan flera år och som var överväxt med gräs. Aktivisterna hade också hittat åtelkameror som inte var igång men som också anmäldes.
APU-gruppen, som på sin hemsida beskriver sig på ett sätt som för tankarna till ett slags specialkommando, startades av några poliser för ett par år sedan.
Citera
2012-02-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken2
Vet du att detta har hänt. I Expressen http://www.expressen.se/nyheter/medborgargardet-ska-skydda-vargar/ säger presstalesmannen för Roslagspolisen att "I övrigt kan vi läggas oss i vad man gör på fritiden så länge man håller sig inom lagens ramar".

Låter helt otroligt i mina öron. De flesta myndigheter har regler för vad som gäller för "förtroendeskadliga" aktiviteter.

Är det "förtroendeskadligt" att förebygga brott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in