2012-02-20, 20:18
Medlem
Jag tror inte det här gör någon stor skillnad för tjuvjakten utan det kommer nog bara försämra för hederliga jägare.
Citera
2012-02-20, 21:11
Medlem
NavierStokess avatar
Dom verkar vara ett problem för människorna som bor i Riala i alla fall. Att de skadar förtroendet för polisen kan man misstänka om man läser på lite om dom.
Vargpoliser i Riala avhysta av polis
Citat:
En vargskyddargrupp som kallar sig APU patrullerar vägarna i vargreviret i Riala i Uppland i sin jakt på misstänkta jaktbrott. Boende i området har tvingats begära polishjälp för avhysa aktivister som blockerat en väg. APU i Roslagen startades 2007 av två poliser.
– Vi som bor här är direkt terroriserade av det här gänget, säger Carl-Johan Andersson, Beatebergs säteri.

Citat:
Gruppen leds av den före detta polisen Conny Andersson, som har jobbat vid Roslagspolisen.
– Det gör det särskilt olustigt att ha med det här gänget att göra. Jag vet inte om de är poliser eller civila, säger Carl-Johan Andersson.

Citat:
Claes Bäck jagar på 3 000 hektar i området och han är tämligen trött på APU-aktivisterna.
– Problemet är att de är både fanatiska och okunniga. De till och med polisanmälde oss för en slaktgrop som de trodde var en olaglig åtel. APU-gruppes aktiviteter börjar likna ren förföljelse, säger Claes Bäck.

Conny Andersson är tydligen lite New Age och har lärt sig spåra av indianer.
APU-ledare "spårexpert" i jakttidning
Citat:
Ledare är den före detta polisen Conny Andersson, som numera kallar sig för ”tracker”. Han tillämpar en slags spårteknik som påstår att han lärt sig av indianer i USA. Hela idén har starka inslag av New Age.

Citat:
Bland annat står det att ”han lägger sig ner på marken för att se om spårets lukt kan föra honom vidare” och ”genom att känna på markens lukt och vågrörelser och på så vis läsa vart gärningsmannen sprungit”. Är det här seriöst? Många skulle nog se det som New Age?

Citat:
I texten citeras en namngiven jägare som påstås ha sagt följande:
”Jag vill verkligen rekommendera den här spårmetoden till andra jägare för att de ska slippa släppa sina hundar och oroa sig över att hundarna ska bli uppätna av rovdjur. Med tracking gör du jobbet själv och viktigast av allt, du skjuter rätt djur, det som inte är ämnat att föra generna vidare.”
Det här är det synsätt som Conny Andersson själv torgför, att jägarna ska sluta jaga med hund.
Citera
2012-02-20, 21:30
Medlem
SportTacs avatar
Det är regelrätta idioter vi talar om. Hälften av dom är troligtvis med i APU bara för att det är trendigt att tycka om varg i Sverige år 2011-2012. Om 3 år har jag svårt att se att den smått psykopatiska runkgruppen finns kvar.

My two cents
Citera
2012-02-20, 22:04
Medlem
slugs-Ps avatar
HAHA APU vilket jävla skämt

Hur många tjuvskjutna "vargar" har dom hittat 3-4st. En var en dö grävling en annan slaktavfall från rådjur och en skabbräv. Alla polisanmälda som tjuvskjutna vargar....

Dessutom historien där killarna som övningskjöt med sin 22a blev tagna av den super tuffa nationella insatsstyrkan, vilka jävla pajasar. Att allt detta sker i ett område med frivilliga vargpoliser är knappast en slump.
Citera
2012-02-20, 22:18
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Är det "förtroendeskadligt" att förebygga brott?

Om man regelmässigt begår olika brott, under fruktlösa försök att "sätta dit" påstådda "tjuvjägare", så är det nog rätt uppenbart att förtroendet inte ökar direkt, särskilt om man arbetar inom rätsväsendet...
Citera
2012-02-21, 09:35
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske & vildmark ·····» Brott & brottsbekämpning
/mod.
Citera
2012-02-21, 13:33
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken2
Vet du att detta har hänt. I Expressen http://www.expressen.se/nyheter/medb...skydda-vargar/ säger presstalesmannen för Roslagspolisen att "I övrigt kan vi läggas oss i vad man gör på fritiden så länge man håller sig inom lagens ramar".

Låter helt otroligt i mina öron. De flesta myndigheter har regler för vad som gäller för "förtroendeskadliga" aktiviteter.

Jag häpnar över presstalesmannens uttalande. Verkligen, och jag håller med dig fullt ut.

Att ha anställning som polis och samtidigt engagera sig i grupperingar som denna kan väl alla som kan tänka själva förstå att det finns en uppenbar risk för att förtroende för polismyndigheten och rättsväsendet i stort skadas enbart genom engagemanget i sig, för att inte tala om risken för incidenter av olika slag med poliser i någon sorts medborgargarde.

Jag har själv arbetat i en rättsvårdande myndighet, och hade det framkommit att jag befattat mig med liknande grupperingar så hade jag fått en varning, hade jag inte hörsammat den så hade jag blivit uppsagd, helt i linje med arbetsrättslig praxis.

"Knivar och camokläder med vargemblem"....hur fan kan lokala och för den delen rikspolischefer acceptera sånt här? Helt otroligt.
Citera
2012-02-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag häpnar över presstalesmannens uttalande. Verkligen, och jag håller med dig fullt ut.

Att ha anställning som polis och samtidigt engagera sig i grupperingar som denna kan väl alla som kan tänka själva förstå att det finns en uppenbar risk för att förtroende för polismyndigheten och rättsväsendet i stort skadas enbart genom engagemanget i sig, för att inte tala om risken för incidenter av olika slag med poliser i någon sorts medborgargarde.

Jag har själv arbetat i en rättsvårdande myndighet, och hade det framkommit att jag befattat mig med liknande grupperingar så hade jag fått en varning, hade jag inte hörsammat den så hade jag blivit uppsagd, helt i linje med arbetsrättslig praxis.

"Knivar och camokläder med vargemblem"....hur fan kan lokala och för den delen rikspolischefer acceptera sånt här? Helt otroligt.

Jag har väldigt svårt för att tro att det kan vara sant!??

Vart f-n är polismyndigheten på väg!??? Poliser som är med i AFA??

.
Citera
2012-02-22, 21:27
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Jag har väldigt svårt för att tro att det kan vara sant!??

Vart f-n är polismyndigheten på väg!??? Poliser som är med i AFA??

.
Inte AFA utan APU, Anti Poaching Unit. Lika vrickade verkar dom vara dock, men har ännu inte (så vitt jag vet) gett sig på någon fysiskt.

Conny Andersson, indan-tracker och fd polis är ledare. Det vore intressant att få fram vilka de övriga med polisiär anknytning är.
Citera
2012-02-23, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NavierStokes
Inte AFA utan APU, Anti Poaching Unit. Lika vrickade verkar dom vara dock, men har ännu inte (så vitt jag vet) gett sig på någon fysiskt.

Conny Andersson, indan-tracker och fd polis är ledare. Det vore intressant att få fram vilka de övriga med polisiär anknytning är.

Jag menade mera vart vi är på väg om poliser snart även är med i AFA..

Det är ju sanslöst sjukt om poliser börjar gå med i "medborgargarden" av olika slag!

Polismyndigheterna brukar vara väldigt noga med att påpeka hur olämpliga sådan företeelse kan vara..

Jag skulle tro att de poliser som eventuellt medverkar i sådana där grejer har fått rejäla avhyvlingar..

.
Citera
2012-02-24, 21:43
Medlem
FinVovves avatar
En till APU dåre: www.k9narc.se.
Citera
2012-03-02, 17:08
Medlem
NavierStokess avatar
Nu har vi ett till namn, tack vare Jakt & Jägare: Tomas Karlsson, poliskommissarie i Norrtälje.
APU-ledare dömd för misshandel
Citat:
Ledare för gruppen, som patrullerar för att hitta påstådd illegal jakt i vargreviret utanför Norrtälje, är den före detta polisen Conny Andersson. För drygt ett år sedan slutade han som polis. Under sin tjänsteutövning som polis har han dömd för bland annat misshandel, ofredande, tjänstefel och vårdslöshet i trafik.

Citat:
Var du med vid tillfället då APU:arna dök upp utanför Peter Poznanskis hem?
– Jag har ingenting att säga dig. Jag vill inte ha med er tidning att göra. Jag tycker det är en porrtidning. Du får gå vidare någon annanstans, säger Tomas Karlson .

Man pratar även med Christer Hofström som inlägget ovan länkar till.
Citat:
Men det finns jägare som påstår att de blivit hotade av folk från er?
– Nej det funkar inte så. Varför skulle vi hota folk? Jag har jobbat inom rättsväsendet i 20 år. Jag vet att det funkar inte att hota folk.
Men varför tror du att folk upplever det så?
– Jag har inte en aning faktiskt. Dom har väl dåligt samvete, inte vet jag.

Boende på orten har en annan uppfattning.
De vittnar om hotfulla möten med APU
Citat:
– APU har åkt runt här på vägarna. När jag har sagt till dem har de börjat tjafsat och blivit hotfulla och sagt att vi ska ”göra upp”. Det säger Anders Yttergård, skogsbonde från Riala. Han, liksom flera andra, kan vittna om hotfulla möten med APU-gruppen.

Alltså:
F.d. polis Conny Andersson
Christer Hofström
Tomas Karlsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här