• 1
  • 2
2012-02-20, 14:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Ur strikt juridisk synvinkel måste det vara oerhört svårt att bedöma hur mycket samtyckes kapacitet en person hade vid ett visst givet tillfälle.
Det beror ju faktiskt på personens kapacitet normalt som exempel, eller vad som försatt kapaciteten ur spel. Allt behöver ju inte vara subtila beteende störningar.

Citat:
Ja, personligen kan tycka att det är moraliskt osmakligt av en 32 årig man att utöva avancerade BDSM lekar med en 16 årig flicka hur mycket hon än samtycker, men rent principellt är det inga problem från min sida och nu är det även fastslaget genom denna dom att i detta fall var det ok även rent juridiskt. Man blir ambivalent i fall som detta..gränserna är väldigt flytande..
Nej, den här domen har inte alls slagit fast det. Det är precis lika okej - eller lika vanskligt - före som efter.
16-åringar ägde sin sexualitet innan. Och allt våld, även ringa, mot unga under 18 år faller fortfarande under allmänt åtal vilket innebär att det finns en begränsning i hur mycket samtycke de oproblematiskt kan ge jämfört med en person över 18 år.
Citera
2012-02-20, 15:30
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om han har uppfattat henne som viljestark, medveten och med på noterna - varför är han då ett svin?

Jag medger att jag tycker ålderskillnaden är mer än osmaklig, även om han uppger att han trodde att hon var arton år.

Men svin? Förutsatt att han är ärlig?

Det handlar att man som färdigutvecklad vuxen borde ha ett moraliskt ansvar gentemot vår yngre population. Flickan är 6-7 år från att vara färdigutvecklad, om hon nu sa till honom att hon var 18 så är det ändå minst 5 år.

Men som sagt, det går inte att lagstifta bort detta. Jag medger att jag är ambivalent och att det inte är glasklart. I just detta fall går jag bara på magkänslan men det kanske har med att jag inte fattar grejen med BDSM.
Citera
2012-02-20, 15:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Det handlar att man som färdigutvecklad vuxen borde ha ett moraliskt ansvar gentemot vår yngre population. Flickan är 6-7 år från att vara färdigutvecklad, om hon nu sa till honom att hon var 18 så är det ändå minst 5 år.
Jag håller med dig - jag anser också att det åligger den vuxne ett moraliskt ansvar i den delen.

Citat:
Men som sagt, det går inte att lagstifta bort detta. Jag medger att jag är ambivalent och att det inte är glasklart. I just detta fall går jag bara på magkänslan men det kanske har med att jag inte fattar grejen med BDSM.
För min del spelar det ingen roll om BDSM eller annat är med i spelet, jag anser ändå att vuxna människor skall lämna tonåringar ifred. Fantisera, titta, drömma - visst. Men det är se och inte röra som gäller tills de växt på sig.

Däremot reagerade jag lite på "svin" - jag tyckte ordet var väl starkt. Olämpligt och osmakligt - men svin är för mig mer om man gör något medvetet djävligt, hänsynslöst skadar, så tolkade jag det inte ändå.
Citera
2012-02-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Nu funkade länken. Ja det ger ju lite klarhet i hur det låg till, flickan ljög och hade sig, det klart att det slutar illa för hennes del i så fall. Men det är en feministisk seger i den meningen att en flicka på 15 år är mogen nog att fatta sexuella beslut och borde således inte kunna vifta offer-kortet ifall hon frivilligt ställer upp på BDSM.

Jag vet inte. Jag är ambivalent i denna fråga. Mannen är ett svin i mina ögon men det är ju inte olagligt att vara ett svin. Tycker inte heller att det ska ske någon förändring i lagen, för hur skulle det se ut; "Du får inte ha BDSM förräns du är 25 år" eller "Bedyrar din partner att h*n verkligen vill ha sex? Njae du ska veta bättre - dömd för våldtäkt!". Så jag vet inte.

Hoppas mannen skäms över sitt beteende iaf.
Varför är han ett svin? Varför ska han skämmas?

Många unga tjejer dras till, blir sexuellt attraherade av, njuter med och föredrar äldre män. Det är inget konstigt, sjukligt, fel eller knäppt i det.

Sex är verkligen helknasigt i Sverige. Vi håller på att problematisera sönder det fina och enkla i det och göra det till någon form av krig. Aldrig mer en svensk fitta för mig.
Citera
2012-02-20, 19:33
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Det är förstås fullständigt vedervärdigt att det här ens kommer upp i rätten.

1. Åldersskillnaden är en skitsak att haka upp sig på. Båda var gamla nog att ha sex - case closed. Allt annat moralistiskt babbel är irrelevant.

2. Har man samtyckt så har man samtyckt - att man ska kunna ta tillbaka sitt samtycke i efterhand är fullständigt rättsvidrigt. Det är inte en brottslig handling att få en annan människa att känna ånger.

3. Hur skulle han veta att sliddjuret är stört i huvudet? Om hon påstod att hon inte skurit sig själv på flera år så är det väl inte alls orimligt att han antar att hon är frisk? Eller räcker det med att skära sig själv en gång för att förevigt ha rätten att bura in sina sexpartners efter eget godtycke? Trams.

Summa sumarum: Låt gubbstackaren få vara i fred och njuta av förnedringssex med tonårsflickor.
Citera
2012-02-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, men man kan döma dem om de utnyttjar någon annans oförmåga -- även om den handlar om sjukdom, mental/psykisk hälsa eller annat tillstånd.

Gemene man måste alltså ständigt ta rollen som psykiatriker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in