2012-02-20, 10:22
Medlem
HechoPolvos avatar
Hej. Jag har några frågor angående förlovning/frieri. Ni kanske tycker att jag är löjlig men skulle gärna vilja ha svar på detta.
För att bli förlovad så måste man alltså fria till någon? Är det då en förlovningsring som gäller och sedan så fixar man bröllops ringar också?
Oftast är det ju en ring som är lite mer unik, där tjejen vill ha en lite mer speciell ring, är detta förlovningsringen?

Om det är någon som har kunskap/erfarenhet inom hur det går till när man skall förlova sig / fria till en muslim, en kurd närmare bestämt? Beskriv gärna hur det "går till", gäller det samma här, att ringen man friar/förlovar sig med skall vara speciell?

Tacksam för svar.
Citera
2012-02-20, 15:18
Medlem
HechoPolvos avatar
Insåg nu att det kanske var lite luddigt. Min fråga är alltså, hur många ringar ingår det i ett giftemål?
1. Ringen du ger när du friar (som bara tjejen använder)?
2. Förlovningsringar (under tiden som ni "väntar" på giftemål)?
3. Vigselringarna (som ni utbyter när ni gifter er)?
Citera
2012-02-24, 00:21
Medlem
Det vanligaste är att både killen och tjejen har en förlovningsring, och att tjejen även har en vigselring (som brukar vara lite snyggare, kanske med en sten i). Det är alltså vigselringen som brukar vara lite snyggare. Men detta kan bero lite på. Är tjejen svensk? I t.ex. USA tror jag man förväntas ha en mycket flashigare förlovningsring.

Du kan ju även välja att köpa två enklare ringar när du ska fria, och sen kan ni titta på "riktiga" förlovningsringar tillsammans. Så gjorde jag när jag friade. Vi gjorde även så att båda har en vigselring, men det är inte lika vanligt.

För att sammanfatta. Det vanligaste är att både killen och tjejen har var sin förlovsningsring, och att tjejen får en vigselring, som brukar vara lite snyggare.
Citera
2012-02-24, 01:57
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syzygos
Det vanligaste är att både killen och tjejen har en förlovningsring, och att tjejen även har en vigselring (som brukar vara lite snyggare, kanske med en sten i). Det är alltså vigselringen som brukar vara lite snyggare. Men detta kan bero lite på. Är tjejen svensk? I t.ex. USA tror jag man förväntas ha en mycket flashigare förlovningsring.

Du kan ju även välja att köpa två enklare ringar när du ska fria, och sen kan ni titta på "riktiga" förlovningsringar tillsammans. Så gjorde jag när jag friade. Vi gjorde även så att båda har en vigselring, men det är inte lika vanligt.

För att sammanfatta. Det vanligaste är att både killen och tjejen har var sin förlovsningsring, och att tjejen får en vigselring, som brukar vara lite snyggare.

Trollar du?
Citera
2012-02-24, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Trollar du?

Nej jag tror inte han gör det, när jag var ung o dum förlovade jag mig också(16år). Seden brukar vara så att Hon får en ring men Han inte har det under förlovningsperioden. Sen när de gifter sig så får han sin vigselring. Ganska konservativt och ett bra exempel på detta är förlovningen mellan Daniel och Viktoria. Jovisst han gick ringlös fram till bröllopet där han fick sin ring om jag inte är helt ute och cyklar. Medan hon fick en ring av finare sort.

Värt att nämna är att i andra delar i världen är oftast förlovningsringen "finare" än vigselringen som är oftast slät.

Nåt blir vanligare idag är att de båda köper ringar tillsammans vid samma tillfälle och sen förlovar sig tillsammans vid ett utsatt datum. Efter detta så gör man om samma sak vid bröllopsdags då man antingen köper en till ring till varandra, eller bara till henne (finare sort) och nöjer sig med att skriva in bröllopsdatumet i hans förlovningsring.

Som du ser finns det lite olika varianter och det hänger nog ihop med hur länge du hade tänkt att vara förlovad. Är du det under en längre period är det vanligt med det andra alternativet och är du inte det så är det vanligt med det första. Detta beror på att förr i tiden var man inte förlovad särskilt länge, helst under ett år innan bröllop.

Som brukligt är också att om utan att kliva någon på tårna, att ringen bärs på vänster ringfinger för protestanter/borgerligt gifta och höger ringfinger för katoliker och ortodoxa.
Citera
2012-02-25, 00:11
Medlem
Vad menar folk med att "trolla" i sammanhanget? Jag fattar ärligt inte. Sen är det faktiskt så att det vanligaste i svensk kultur är var sin förlovningsring och vigselring till tjejen men det är lite olika. Min fru hade nog sagt nej av princip om jag fixat ringar utan hennes inblandning. Därav att jag fixa billiga "interim"-ringar vid frieriet. :)
Citera
2012-02-25, 08:31
Medlem
Trinnits avatar
Jag ser inte riktigt heller varför det skulle vara trollning?
Det är lite olika hur man gör. Vissa har två ringar var, dvs både hon och han har en förlovningsring och en vigselring var, men det vanligaste är att båda har förlovningsringar, och sedan får bara kvinnan en vigselring.

När du friar ger du förlovningsringen, vigselringen ges vid vigseln och den är det nog bäst om din tjej får välja ut. Det är vigselringen som ska vara lite finare. Förlovningsringarna i Sverige brukar vara enkla, släta ringar, medan vigselringarna är lite flashigare. Som tidigare person skriver är det däremot i USA och många andra länder vanligare att även förlovningsringen är flashig med någon sten, så om det är en kurdisk tjej som du friar till kan hon vilja ha det annorlunda. Detta börjar bli lite inne i Sverige också, så om du är osäker på vad din tjej vill ha så kanske det är bättre att hon får vara med och välja ut även förlovningsringen.

Ingen spontan aning om hur de kurdiska traditionerna ser ut på ämnet. Kanske bättre att höra med tjejens morsa om detta om ni har bra kontakt och om de inte skulle ha något emot en förlovning.
Citera
2012-02-25, 09:44
Medlem
Som någon redan nämnt är de mest vanliga att man förlovar sig med varsin ring. Dessa ringar brukar oftast vara utan stenar, för att kvinnan sen ska lägga till ännu en ring vid giftemål, då oftast med stenar i (även vissa män vill lägga till en ring, eller byta upp sig men då oftast slät).

Jag har jobbat i en smyckesbutik i över två år och ibland när mannen kommer in och vill att de ska vara en överraskning går de att ordna så att man får låna hem ringar som du kan ha med vid förlovningstillfället (de flesta förlovningsringar i butik är bara visningsex. och mässingattrapper pga. stöldrisk och de finns därför inget värde i dessa, vilket gör att de brukar gå bra att låna hem dom några dagar) för att sedan lämna tillbaka dessa och titta på ringar tillsammans med kvinnan. Men detta gäller som sagt bara dom som vill att de ska vara en överraskning.

Jag skulle inte råda dig att beställa förlovningsringer utan att kvinnan är med då utseendet och graveringen brukar vara ganska viktigt for oss tjejer. För att inte tala om hur omständigt och dyrt de blir att behöva ändra storleken om du beställer ringarna utan din tjej.

Folk väljer alltså oftast att bara köpa ringar två gånger.

Tips: Ha i åtanke att tjejens förlovningsring ska passa ihop med vigselringen och fråga efter en modell som inte är FÖR rund i kanten, de finns oftast mindre alternativ på vigselavdelningen då.

Tyvärr har jag ingen aning om de brukar gå till på något annat sätt inom hennes religion.
Citera
2012-02-25, 10:39
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HechoPolvo
Hej. Jag har några frågor angående förlovning/frieri. Ni kanske tycker att jag är löjlig men skulle gärna vilja ha svar på detta.
För att bli förlovad så måste man alltså fria till någon? Är det då en förlovningsring som gäller och sedan så fixar man bröllops ringar också?
Oftast är det ju en ring som är lite mer unik, där tjejen vill ha en lite mer speciell ring, är detta förlovningsringen?

Om det är någon som har kunskap/erfarenhet inom hur det går till när man skall förlova sig / fria till en muslim, en kurd närmare bestämt? Beskriv gärna hur det "går till", gäller det samma här, att ringen man friar/förlovar sig med skall vara speciell?

Tacksam för svar.

Enligt SVENSK tradition så har både killen och tjejen förlovningsringar och de skall i regel matcha varandra också, men det är inget "krav".
När man gifter sig så ristar man in giftemålsdatumet i mannen förlovningsring och den får gå som vigselring också. Kvinnan får en ny ring till vigseln.
Enligt gammal svensk tradition så var tjejens vigselring likadan som förlovningsringen.
Enligt den moderna svenska traditionen så kan man ha stenar på vigselringen också.

Sedan är det faktiskt inget "krav" på att gifta sig vid förlovning efteråt.
Sverige har en s.k förlovningstradition sedan 1800-talet utan giftemål, som kom fram ur konstiga lagar som fans ett tag i Sverige angående kvinnors ägodelar. och "myndighet"
Kallas förr i tiden för stockholmsäktenskap, idag bara förlovade.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms%C3%A4ktenskap

Så nej det är inget krav att gifta sig om man förlovar sig..

De som påstår detta att "man måste gifta sig efter en förlovning och enbart tjejen skall ha en fet diamantring som förlovningsring" är idioter som tittar för mycket på utländska tv-filmer och såpoperor (i synnerhet från USA) och vägrar att läsa på om Svenska traditioner och seder.

Jag tycker du gjorde RÄTT som verkligen frågade hur det hänger ihop.
Personligen så har jag själv förlovat mig och gift mig med Svenska moderna traditioner kring detta med just ringar.

Citat:
Ursprungligen postat av YouWannaKnowThat
Nej jag tror inte han gör det, när jag var ung o dum förlovade jag mig också(16år). Seden brukar vara så att Hon får en ring men Han inte har det under förlovningsperioden. Sen när de gifter sig så får han sin vigselring. Ganska konservativt och ett bra exempel på detta är förlovningen mellan Daniel och Viktoria. Jovisst han gick ringlös fram till bröllopet där han fick sin ring om jag inte är helt ute och cyklar. Medan hon fick en ring av finare sort.

Seden brukar vara så att Hon får en ring men Han inte har det under förlovningsperioden.

FEL. Har du tittar för mycket på Amerikanska såpoperor?

Det är inte Svenska tradition du tar upp.
Enligt våra svenska traditioner så bär även mannen förlovningsring med under förlovningsperioden. Han tar av den kortvarit UNDER vigseln i samban med ringaväxlandet under giftermåls cermonin och den tiden det tar att rista in vigseldatumet i mannens ring bredvid förlovningsdatumet. Vilket rör sig om en period på c:a en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Trollar du?

Bara för att du vägrar att fatta hur Svenska tradition är kring förlovning och vigsel är så är det inte samma sak som att andra trollar ditt jävla miffo.
Senast redigerad av Empress 2012-02-25 kl. 10:53.
Citera
2012-02-26, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Bara för att du vägrar att fatta hur Svenska tradition är kring förlovning och vigsel är så är det inte samma sak som att andra trollar ditt jävla miffo.

Dina argument är godtagna, men det är kanske du som kollar för mycket på såpoperor med tanke på att du kallar någon för miffo för ingenting?
Citera
2012-04-16, 15:28
Medlem
Senast redigerad av Pringles93 2012-04-16 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in