Citat:
Ursprungligen postat av HechoPolvo
Hej. Jag har några frågor angående förlovning/frieri. Ni kanske tycker att jag är löjlig men skulle gärna vilja ha svar på detta.
För att bli förlovad så måste man alltså fria till någon? Är det då en förlovningsring som gäller och sedan så fixar man bröllops ringar också?
Oftast är det ju en ring som är lite mer unik, där tjejen vill ha en lite mer speciell ring, är detta förlovningsringen?
Om det är någon som har kunskap/erfarenhet inom hur det går till när man skall förlova sig / fria till en muslim, en kurd närmare bestämt? Beskriv gärna hur det "går till", gäller det samma här, att ringen man friar/förlovar sig med skall vara speciell?
Tacksam för svar.
Enligt SVENSK tradition så har både killen och tjejen förlovningsringar och de skall i regel matcha varandra också, men det är inget "krav".
När man gifter sig så ristar man in giftemålsdatumet i mannen förlovningsring och den får gå som vigselring också. Kvinnan får en ny ring till vigseln.
Enligt gammal svensk tradition så var tjejens vigselring likadan som förlovningsringen.
Enligt den moderna svenska traditionen så kan man ha stenar på vigselringen också.
Sedan är det faktiskt inget "krav" på att gifta sig vid förlovning efteråt.
Sverige har en s.k förlovningstradition sedan 1800-talet utan giftemål, som kom fram ur konstiga lagar som fans ett tag i Sverige angående kvinnors ägodelar. och "myndighet"
Kallas förr i tiden för stockholmsäktenskap, idag bara förlovade.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms%C3%A4ktenskap
Så nej det är inget krav att gifta sig om man förlovar sig..
De som påstår detta att "man måste gifta sig efter en förlovning och enbart tjejen skall ha en fet diamantring som förlovningsring" är idioter som tittar för mycket på utländska tv-filmer och såpoperor (i synnerhet från USA)
och vägrar att läsa på om Svenska traditioner och seder.
Jag tycker du gjorde RÄTT som verkligen frågade hur det hänger ihop.
Personligen så har jag själv förlovat mig och gift mig med Svenska moderna traditioner kring detta med just ringar.
Citat:
Ursprungligen postat av YouWannaKnowThat
Nej jag tror inte han gör det, när jag var ung o dum förlovade jag mig också(16år). Seden brukar vara så att Hon får en ring men Han inte har det under förlovningsperioden. Sen när de gifter sig så får han sin vigselring. Ganska konservativt och ett bra exempel på detta är förlovningen mellan Daniel och Viktoria. Jovisst han gick ringlös fram till bröllopet där han fick sin ring om jag inte är helt ute och cyklar. Medan hon fick en ring av finare sort.
Seden brukar vara så att Hon får en ring men Han inte har det under förlovningsperioden.
FEL. Har du tittar för mycket på Amerikanska såpoperor?
Det är inte Svenska tradition du tar upp.
Enligt våra svenska traditioner så bär även mannen förlovningsring med under förlovningsperioden. Han tar av den kortvarit UNDER vigseln i samban med ringaväxlandet under giftermåls cermonin och den tiden det tar att rista in vigseldatumet i mannens ring bredvid förlovningsdatumet. Vilket rör sig om en period på c:a en vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Trollar du?

Bara för att du vägrar att fatta hur Svenska tradition är kring förlovning och vigsel är så är det inte samma sak som att andra trollar ditt jävla miffo.