• 1
  • 2
2012-02-19, 23:49
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Vad tycker ni om att det är 18-årsgräns på att köpa snus/cigg? ta bort den helt, höja, sänka eller är lagen bra som den är nu?
själv är jag svagt positiv till 18-årsgräns på cigaretter men tycker att åldersgränsen borde vara 16 på snus.
Citera
2012-02-19, 23:51
Medlem
NeverArounds avatar
Tycker de borde göra cigaretter olagligt.

Det skadar ju både djur och människor i dagens samhälle. Right?
Citera
2012-02-19, 23:53
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround

Lite svårt att bara förbjuda eftersom såpass många är beroende av det, generar förmodligen mer pengar än vad det kostar med.

Kan du tänka dig hur mycket pengar alla kriminella skulle tjäna om staten förbjöd tobak?
Citera
2012-02-19, 23:54
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround

sant, men är inte risken stor att det bara blir egentillverkning och smuggling från utlandet då?
Citera
2012-02-19, 23:59
Medlem
analfucks avatar
Helt OK med 18 års åldersgräns. Varför sänka den? varför skulle det vara 16 på snus?

För att snus är bättre än att röka? För att du är 16 år och snusar Göteborgs rape light med millberrysmak portion och vill kunna handla lagligt utan att behöva betala en langare dubbla priset?
Citera
2012-02-20, 00:00
Medlem
Tycker 18 år bra ålder dock tyckte man inte det själv förr men de måste sänka tobakpriserna snart får ju inte regeringen in mer pengar ju när man byter till cigg och alla dör.
Citera
2012-02-20, 00:07
Medlem
.emelie.s avatar
20.
och bara få handla cigg och snus på systembolaget.
Citera
2012-02-20, 00:24
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analfuck
Helt OK med 18 års åldersgräns. Varför sänka den? varför skulle det vara 16 på snus?

För att snus är bättre än att röka? För att du är 16 år och snusar Göteborgs rape light med millberrysmak portion och vill kunna handla lagligt utan att behöva betala en langare dubbla priset?

snusar general original portion och lös (vad det nu har med saken att göra).
varför man ska sänka den? fördelar: det är nästan helt ofarligt (förutom för plånboken), färre som röker och staten får in mer skattepengar.
nackdelar: fler småpojkar som kommer testa snus för att det är coolt.

tror för övrigt att du har missuppfattat tråden, det är inte någon protestlista mot 18-årsgränsen utan en diskussion.
Citera
2012-02-20, 00:52
Medlem
ZlatanManias avatar
16 år.. Kommer ihåg hur drygt det var när man var minderårig och skulle ha cigg, jag började röka när jag var 14 men jag tycker att det lite för ungt.

Det finns redan alla varningar om hur cigarretter påverkar folk och det vet tom småbarn så med tanke på att alla vet riskerna så är det ju ens eget val att röka så därför skulle det nog bli bättre med en 16 årsgräns
Citera
2012-02-20, 02:24
Medlem
manniskans avatar
Nejnej!

Att sänka åldersgränsen från 18 på tobak till 16 skulle bara göra så att "alla" 14-åringar börjar bruka tobak istället för som idag de som är runt 16! 18-åringarna går på gymnasieskolor och är allmänt mognare än de som är 16, det skulle bli alltför lätt för de yngre tonåringarna att få tag på tobak om detta klubbades fram. Alla vet väl hur tufft det är att bruka tobak i högstadiet!
Däremot om jag fick bestämma skulle cigaretter regleras hårdare!
Citera
2012-02-20, 02:40
Medlem
Miss.Aliens avatar
De flesta börjar väl röka någon gång vid 12-15-års åldern. På grund av bristande kontroll gör detta möjligt. Äldre vänner, syskon, föräldrar, ställen som inte kräver lägg os.v. I dagens läge spelar det egentligen ingen roll om vi har en 18-årsgräns. Tycker det är bra om man skulle vid en tidig ålder få information om vad konsekvenserna vid brukandet av tobak blir. Precis som allt tjat om konsekvenserna när vi inte använder kondom. När jag själv befann mig i den yngre åldern så fick man bara höra att det var farligt. Vilket är ett ord man inte tar så allvarligt på.

Mer information, ökad legkontroll och behålla 18-årsgränsen för tobak tycker jag är en bra idè. Vid 18 år förstår man konsekvenserna, man är antagligen på väg ut ur sin fjortisperiod och börjar heller då inte med sådana dumheter
Citera
2012-02-20, 07:43
Medlem
analfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko.i.kuken
snusar general original portion och lös (vad det nu har med saken att göra).
varför man ska sänka den? fördelar: det är nästan helt ofarligt (förutom för plånboken), färre som röker och staten får in mer skattepengar.
nackdelar: fler småpojkar som kommer testa snus för att det är coolt.

tror för övrigt att du har missuppfattat tråden, det är inte någon protestlista mot 18-årsgränsen utan en diskussion.

ofarligt? nej nu får du nog ta och läsa på lite. Jag själv snusat i ca 12 år, och slutat med för den delen. Om vi ses nångång så kan jag ju visa dig mitt tandkött, så kan vi ju se sen om du tycker det är helt ofarligt. Har du någonsin träffat någon som har snusat ännu längre? be då att få se deras vackra tandhalsar som blottar sig. Din mage utsätts för mycket skit ifrån snuset, likaså din bukspottskörtel, och dina slemhinnor i munnen skadas. Nu är inte detta anledningen till att jag slutade, och jag brukar inte argumentera eller proppa i folk att sluta heller, men ofarligt? nej det är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in