2012-04-21, 18:20
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenofon
Chris fortsätter i god anda:
Silver Confiscation - mycket bra på den frågan!
20. http://youtu.be/qUuCIvpR814
Pfhuui!
"Alla fick marknadspriset betalt", för sitt guld av Roosevelt på 1930-talet, säger han.
Då har man ingen aning om vad ett marknadspris är. Ett marknadspris är individuellt. När en individ väljer att inte sälja sitt guld (vilket så gott som alla så gott som alltid väljer), ja då existerar inget marknadspris. Att tvingas sälja sitt guld till ett pris som nån annan valde att sälja sitt guld till, är altl annat än ett marknadspris. Det är konfiskation!

Citat:
Jag avråder från all form av samlarvärde; sällsynta mynt eller liknande köp görs för spekulering i ökat samlarvärde -inte som investering för ökat metallpris. Tiodubblas silverpriset kommer inte premien per automatik tiodubblas.
Ja det gör du. Men jag efterlyser ju argument för den rekommendationen.
Men jag ju hålla med om att det kanske är OT, för den numismatiska premien är ju en annan fråga än själva metallvärdet. Jag ser bara inte hur det verkar vara sannolikt att den numismatiska premien kommer att falla givet den historiska bristen på ädelmetallmynt, det eventuellt ökade intresset för vad pengar egentligen är, och tillväxten av den samlarbenägna medelklassen i världen (Asien). Och själva metallen får man ju på köpet. Premien är inte särskilt hög för numismatiska mynt som inte är extremt sällsynta. T.o.m. antika guldmynt är överkomliga.

Jag undrar hur stor andel av allt utvunnet guld och silver som existerar i form av mynt?
Citera
2012-04-21, 18:20
Medlem
Rois avatar
Man får ha i åtanke att metallpriset sätts på futuresbörser, som har väldigt dålig koppling till det faktiskta utbudet av värdemetall. Snarare styrs priset av tillgången på likvidet för de som spelar på nämnda börs.

För råvaror som faktiskt konsumeras är det en annan sak. Där måste det hela tiden levereras faktiskta varor, så futures kan inte ignorera utbudet i samma utsträckning.
Citera
2012-04-25, 16:52
Medlem
Det första jag gjorde när det började komma in pengar i mitt liv var att investera i ett & ett halvt kg guld!
Citera
2012-04-25, 19:09
Medlem
smeklols avatar
Silvret ligger lågt nu.. Funderar på att köpa på mig lite till

Frågan är bara vad man ska gå på.. Har både investeringsmynt (1 ounce och 5 ounce) så jag funderar på om jag skulle köpt lite Silver Eagles eller cirkulerande silvermynt?
Vill gärna ha lite mynt som är mindre än 1 ounce..

Silver Eagles går för 7,81kr per gram (19% över spot),
Cirkulerande 90% mynt går för 7,14kr grammet (9% över spot) och
svenska 40% mynt går för 6,42kr grammet (2% under spot)..

Någon som har några idéer? Känns som att svenska 40% är en dålig investering för 2% under spot, då silverhalten är relativt låg.
Citera
2012-04-26, 06:44
Medlem
Jag är lite av en nybörjare i ämnet men 98 köpte mina föräldrar guld för tror det var 10€/g omräknat från franc, sen dess har ju guldet ökat rejält under så kort tid betyder egentligen inte det att bara är övervärderat? När något stiger så snabbt under så kort tid? Idag är det ju värt nästan 4x mer.
Citera
2012-04-26, 11:12
Medlem
popeondopes avatar
Har någon handlat av liberty silver Estland än?

Vad händer om silvret hittas av tullen?
Citera
2012-04-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Det blir väldigt struligt och Tullverket agerar alltid godtyckligt och bevisbördan att komma undan straffavgifter och få tillbaka dina varor (som väldigt ofta stjäls="kommer bort") ligger tyvärr helt hos dig.
Citera
2012-04-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Det blir ingen tull med import från Estland.
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranannateuland/internethandelfranannateuland.4.4ab1598c11632f3ba9 280001044.html

Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Det blir väldigt struligt och Tullverket agerar alltid godtyckligt och bevisbördan att komma undan straffavgifter och få tillbaka dina varor (som väldigt ofta stjäls="kommer bort") ligger tyvärr helt hos dig.

Sluta försöka skrämma upp han..
Det blir ingen tull med import från Estland.
http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005518/import+av+varor+tv790.6.pdf
"Sverige är medlem i EU som är en tullunion. Det innebär att det inte finns några tullar mellanmedlemsländerna men däremot en gemensam tullmur mot omvärlden."
Estland är också med i EU, båda i Tull och Skatteunionen om jag kommer ihåg rätt.
Senast redigerad av Asguk 2012-04-26 kl. 21:26.
Citera
2012-04-27, 10:01
Medlem
smeklols avatar
Så här svarar Libertysilver själva:

- Är ni helt 100 på att upplägget är helt vattentätt?

- Ja, detta är prövat i EG-domstolen gällande tyska bolag som säljer alkohol till svenska kunder som uppdrar åt fraktbolag att frakta alkoholen till Sverige.

Stora tyska ädelmetallhandlare har samma upplägg.

Kan inte tänka mig att det ska vara något problem..
Köper man 25st Kanadensisk Silver Maple så får man dom för 250kr/st inkl. frakt..
Det rycker lite i fingrarna
Citera
2012-04-29, 04:00
Medlem
UAAs avatar
Om någon testar köpa via Liberty-silvers leverantör i Estland, återkom gärna till tråden alternativt PM till mig och berätta hur det gick. Personligen tror jag inte det skulle vara några större bekymmer då LS tycks vara seriösa, men lite vittnesmål skadar aldrig.
Citera
2012-04-29, 23:20
Medlem
Etnad11s avatar
Just for fun, kommentar från zerohedge:

Citat:
I'd like to smack Ben in the head with a gold bar, and then ask him if it felt like money.

Senast redigerad av Etnad11 2012-04-29 kl. 23:26.
Citera
2012-04-30, 12:55
Medlem
xenofons avatar
Podcast med Eric Sprott
http://www.kingworldnews.com/kingworldnews/Broadcast/Entries/2012/4/29_Eric_Sprott.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in