2012-08-03, 22:46
Medlem
alltså inte så säkert, har ni som påstår detta något bra material som adresserar ämnet från den ståndpunkten?
Citera
2012-08-05, 14:24
Medlem
Subject9s avatar
Hur är det med att köpa silver från coininvestdirect.com? Priset är iaf bättre än tavex osv, men finns det någon faktor annan än leveranstid osv som gör att man ej köper silver därifrån? Vid köp av 100st US eagle 1oz hamnar styck-priset på 244kr, vilket ju ändå är bättre än 269 från tavex men samtidigt inte riktigt i samma liga som Norge (220kr/st).

Faktum är dock att jag ej hade varit intresserad utav att köpa i den sortens mängd där mellanskillnaden hade blivit värt priset av att åka till Norge, är som sagt nu i början mest intresserad utav att köpa upp mig på 100st maple leaf lr us Eagle's kombinerat med en del guld.

Utifrån de här förutsättningarna, finns det något bättre alternativ än coininvestdirect? : )
Citera
2012-08-05, 14:48
Medlem
Subject9s avatar
Har även en fråga. Eftersom att silver är en produktionsprodukt som används väldigt mycket i främst Kina men även i resten av världen, borde inte det rimligtvis sänka värdet på silver när produktionen (efterfrågan) blir mindre, vilket vi ser hända just nu i Kina samt vilket onekligen skulle ske i samband med en ekonomisk kris.

Ligger värdet i vad som kommer efter själva krisen (vilken lär hålla på ett bra tag)?
Citera
2012-08-05, 16:00
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
alltså inte så säkert, har ni som påstår detta något bra material som adresserar ämnet från den ståndpunkten?

Det är ju bara att titta på valfri historik över guld/silverpriset, så ser man att det kan svänga rätt friskt. Vet man inte exakt vad man håller på med har man satt sig rätt bra i skiten om man har oturen att köpa innan en nedgån för lånade pengar.
Citera
2012-08-06, 22:37
Medlem
Nookzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subject9
Hur är det med att köpa silver från coininvestdirect.com? Priset är iaf bättre än tavex osv, men finns det någon faktor annan än leveranstid osv som gör att man ej köper silver därifrån? Vid köp av 100st US eagle 1oz hamnar styck-priset på 244kr, vilket ju ändå är bättre än 269 från tavex men samtidigt inte riktigt i samma liga som Norge (220kr/st).

Faktum är dock att jag ej hade varit intresserad utav att köpa i den sortens mängd där mellanskillnaden hade blivit värt priset av att åka till Norge, är som sagt nu i början mest intresserad utav att köpa upp mig på 100st maple leaf lr us Eagle's kombinerat med en del guld.

Utifrån de här förutsättningarna, finns det något bättre alternativ än coininvestdirect? : )
Spana in svenska Liberty Silvers satsning i Estland: Liberty Silver Estland (bara googla det så hittar du). I skrivande stund kostar Silver Maples och Philharmonics 224 kronor/oz (silvermynt är momsbefriade i Estland men dumt nog inte tackor..). Det tillkommer frakt på omkring 20€ har jag för mig, men det är fortfarande väldigt bra pris.

Jag har själv aldrig handlat av LS Estland, men jag har aldrig läst någonting negativt om dem - tvärtom. Jag har dock handlat av LS i Sverige och det har funkat hur bra som helst så jag litar på företaget.

Själv köper jag Eagles för 200 kronor styck av min lokala mynthandlare, vilket är rätt bra. Om du har en mynthandlare i närheten skadar det inte att kika in där heller!
Citera
2012-08-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nookz
Jag har dock handlat av LS i Sverige och det har funkat hur bra som helst så jag litar på företaget.
Ny användare med stort ädelmetallintresse här... Kan bara hålla med ovanstående talare. Jag "vanknade" rätt sent, sent ska syndaren vakna sägs det ju, och hade i samband med det ett arv att förvalta. Jag följde det kloka rådet att diversifiera investeringarna. För ca 75% köpte diverse pappersskräp så som aktier men jag investerade även en del i silver men valde att köpa guld för en försvarlig del av pengarna. Till dags dato är det den bästa investeringen jag någonsin gjort, framför allt har den känts bra mycket tryggare än börsen...
Citera
2012-08-17, 15:18
Medlem
D3adMau5s avatar
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/miljardarer-koper-guld_7429736.svd
Citera
2012-08-17, 15:27
Medlem
Rutendos avatar
Handla guld ETFer? Var är de som predikar om pappersguld och papperssilver nu?
Citera
2012-08-17, 15:38
Medlem
D3adMau5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo
Handla guld ETFer? Var är de som predikar om pappersguld och papperssilver nu?
"Paulson blev legendarisk 2007 när han förutspådde den amerkanska bolånekrisen och blankade subprime-lån. Paulson tjänade 3,5 miljarder dollar det året. Han förvaltar cirka 23 miljarder dollar i flera olika fonder. Under 2010 slog han lite av rekord genom att tjäna närmare 5 miljarder dollar där stor del av den personliga förmögheten var placerad i guld."

Han verkar ju inte vara helt .
Citera
2012-08-17, 17:41
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
"Paulson blev legendarisk 2007 när han förutspådde den amerkanska bolånekrisen och blankade subprime-lån. Paulson tjänade 3,5 miljarder dollar det året. Han förvaltar cirka 23 miljarder dollar i flera olika fonder. Under 2010 slog han lite av rekord genom att tjäna närmare 5 miljarder dollar där stor del av den personliga förmögheten var placerad i guld."

Han verkar ju inte vara helt .

Citat:
I år har Paulson vid upprepade möten med investerare talats sig varm om guld som säker placering under rådande eurokris. Sist John Paulsons aktieportfölj hade en så pass stor koncentration i guldrelaterade aktier var i mars 2009.

Hur ska de ha det, guld eller guldrelaterde aktier (Mineral Invest, Integra Gold, mfl.)
Citera
2012-08-17, 20:45
Medlem
D3adMau5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo
Hur ska de ha det, guld eller guldrelaterde aktier (Mineral Invest, Integra Gold, mfl.)
Alla tjänar på högre guldpris. Sen om gruvorna inte hittar något, det är ju en annan sak.
Citera
2012-08-17, 21:11
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
Alla tjänar på högre guldpris. Sen om gruvorna inte hittar något, det är ju en annan sak.

Det finns nog många guldrelaterade aktier som inte alls går i samma spår som guldpriset. Och vad jag ville få fram var att ofta hör man gold/silverbugs pratar om pappersguld/silver. Var är dessa nu när vi pratar om ETFer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in